• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 167948
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZLoR
+
-

شانس‌های کشتی در قونیه

رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی کشورهای اسلامی از فردا آغاز می‌شود و تا شنبه ادامه خواهد داشت

شانس‌های کشتی در قونیه

بازی‌های کشورهای اسلامی از 3روز پیش به میزبانی شهر قونیه در کشور ترکیه آغاز شده است. کشتی‌گیران ایران نیز در 2 رشته آزاد و فرنگی در این رقابت‌ها حاضر شده‌اند که از روز چهارشنبه باید روی تشک با رقبای خود رقابت کنند. در کشتی آزاد رقابت‌های اوزان 57، 65، 74، 86 و 97کیلوگرم روز چهارشنبه 19مردادماه و مسابقات اوزان 61، 70، 79، 92و 125کیلوگرم روز پنجشنبه 20مردادماه برگزار می‌شود. همچنین رقابت‌های کشتی‌ فرنگی در اوزان 55، 63، 72، 82و 97کیلوگرم روز جمعه 21مرداد و در اوزان 60، 67، 77، 87 و 130کیلوگرم روز شنبه 22مردادماه برگزار خواهد شد.
تیم کشتی آزاد ایران در حالی به این مسابقات اعزام شده است که در برخی اوزان از نفرات دوم جوانان استفاده کرده است. تیمی جوان در هر دو رده آزاد و فرنگی که سرمربیان تیم ترجیح دادند تیم را به‌دست کمک‌‌های خود بسپارند. هدایت آزادکاران در این مسابقات برعهده احسان امینی است و سرمربیگری فرنگی‌کاران را بهروز حضرتی‌پور برعهده دارد. در روز اول رقابت‌های کشتی آزاد رضا مومنی در 57کیلوگرم، مرتضی قیاسی در 65کیلوگرم، محمدصادق فیروزپور در 74کیلوگرم، علیرضا کریمی در 86کیلوگرم و مجتبی گلیج در 97کیلوگرم نمایندگان ایران خواهند بود. آزادکاران روز گذشته زیرنظر کادر فنی در قونیه تمرین کردند و سپس از نظر وزنی کنترل شدند تا برای رقابت‌های روز چهارشنبه مشکلی نداشته باشند. مسابقات کشتی از ساعت11:30تا 17و 17:30تا 20:30به وقت محلی برگزار می‌شود. اختلاف ساعت ایران با ترکیه یک ساعت و نیم است و به این ترتیب از ساعت13تا 22به وقت ایران کشتی خواهیم داشت.

شروع حواشی قبل از افتتاحیه
وزیر ورزش برای افتتاحیه‌ای که امروز برگزار می‌شود به قونیه نرفت
بازی‌های کشورهای اسلامی هرچند از روزهای گذشته آغاز شده است اما تازه امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه رسمیت پیدا می‌کند. رسم بر این است که مسئولان ورزشی کشورها در مراسم افتتاحیه بازی‌های بزرگ حاضر شوند اما مرد اول ورزش ایران در مراسم امروز غایب است. حمید سجادی، وزیر ورزش قرار بود به قونیه برود اما یکباره خبر رسید که او قصد ندارد این سفر را انجام دهد. خبرهای غیررسمی غیبت او در قونیه را به انتخابات کمیته ملی المپیک ربط داده‌اند. انتخابات 6شهریور برگزار می‌شود و نامزدها تا 20مرداد فرصت نام‌نویسی دارند. وزیری که در یک‌قدمی استیضاح است، گفته می‌شود خودش را برای رفتن از وزارت ورزش و حضور در راس کمیته ملی المپیک آماده می‌کند. هرچند این گمانه‌زنی از ماه‌های گذشته مطرح بوده اما دلیل اصلی نرفتن سجادی به قونیه مشخص نیست. نزدیکی ایران و ترکیه این امکان را به او می‌داد که بعد از مراسم افتتاحیه خودش را به تهران برساند و برای انتخابات ثبت‌نام کند.
بازی‌ها هنوز شروع نشده اتفاقات دیگری هم در کاروان ایران افتاده است؛ از خرید 120پنکه برای کاروان گرفته تا اقامت احسان حدادی خارج از دهکده بازی‌ها. ورزشکاران ایرانی تاب گرمای ظهر تابستان قونیه را ندارند و مسئولان کمیته المپیک برای راحتی آنها پنکه به قونیه برده‌اند. خبر دوم اینکه حدادی، پرتابگر دیسک حاضر نشده کنار دیگر ورزشکاران در دهکده باشد. او به همراه مربی بدنسازش حسین توکلی خارج از دهکده در هتل دیگری ساکن است. انصراف نوشاد عالمیان از جدول انفرادی مسابقات پینگ‌پنگ هم غیرمنتظره بود. او که دوره پیش در باکو قهرمان شده بود بهترین گزینه تیم ایران برای گرفتن طلا بود اما رئیس فدراسیون مهرداد علیقارداشی گفته او به کرونا مبتلا بود و شرایط جسمانی مساعدی برای حضور در مسابقات ندارد. از روز جمعه مسابقات بعضی از رشته‌ها آغاز شده است و ورزشکاران ایرانی هم روی سکو رفته‌اند. ایران تا ظهر دیروز با یک طلا و 4نقره در رده پنجم بود.

مدال‌آوران
  طلایی‌ها:

سینا ضیغمی‌نژاد در پاراشنا و در 400متر آزاد
  نقره‌ای‌ها: 
بهنام آرین در دوچرخه‌سواری و در ماده دور 

 امتیازی
بهنام آرین در دوچرخه‌سواری و در ماده اسکراچ
شاهین ایزدیار در پاراشنا و در 400متر آزاد 
سینا ضیغمی‌نژاد در پاراشنا و در ماده 100متر 

پیروزی‌ها 
تیم ملی هندبال زنان ایران که در آخرین لحظات به کاروان ورزشی ایران در قونیه اضافه شدند، بازی‌های کشورهای اسلامی را با پیروزی آغاز کردند. آنها در نخستین بازی خود تیم افغانستان را با اختلاف بالا و 43 بر 6 شکست دادند. آنها امروز در دومین بازی خود با کامرون روبه‌رو می‌شوند.

فرصتی برای دیده شدن
تیم ملی والیبال «ب» از امروز در بازی‌های کشورهای اسلامی مسابقه می‌دهد

در روزهایی که فوتبال به بهانه داشتن چند بازیکن کرونایی در تهران مانده و میزبان این دوره از بازی‌های کشورهای اسلامی مثل دوره قبل برای کم کردن هزینه‌ها، برگزاری بسکتبال 3نفره را به بسکتبال ترجیح داده، باز نگاه‌ها به والیبال است. بازی‌های کشورهای اسلامی در تقویم‌های مراجع مهم ورزشی جهان، جایی ندارد و با توجه به اینکه سطح بازی‌ها هم خیلی بالا نیست، بیشتر فدراسیون‌ها ترجیح داده‌اند نفرات و تیم‌های اصلی‌شان در این بازی‌ها حاضر نشوند. البته در بعضی از رشته‌ها مثل وزنه‌برداری که رقبای جهانی‌شان در کشورهای اسلامی حضور دارند یا تیم‌های ملی زنان که کسب تجربه برایشان در اولویت است، اصلی‌ها به مسابقات اعزام شده‌اند. والیبال هم که از امروز بازی‌هایش را آغاز می‌کند، نفرات اصلی‌اش را به همراه ندارد. از سرمربی گرفته تا بازیکنان همه نفرات دوم هستند. تیم ملی که هنوز از پیروزی‌های بزرگ در لیگ ملت‌ها سرخوش است، برای مسابقات قهرمانی جهان آماده می‌شود. بهروز عطایی به جز یکی دو ذخیره، بازیکنی به تیم «ب» نداده. او حتی دستیار اولش علیرضا طلوع‌کیان را کنارش حفظ کرده و تیم را به عظیم جزیده سپرده است. جزیده در بحبوحه لیگ ملت‌ها به ایران بازگشت تا تیم دوم را برای بازی‌های کشورهای اسلامی آماده کند و به‌نظر می‌رسید عطایی به نفرات اصلی کادر بیش از او نیاز داشت. با این حال نقدهایی به این انتخاب هست. جزیده نام بزرگی در میان مربیان ایرانی نیست و گفته می‌شود فدراسیون می‌توانست تیم را با مربی دیگری که کارنامه پربارتری دارد به قونیه اعزام کند. اما از طرف دیگر گفته می‌شود شاید این بازی‌ها فرصتی برای رونمایی از توانایی‌های جزیده باشد. همانطور که گفته می‌شود بازیکنانی که به تشخیص سرمربی از تیم ملی کنار گذاشته شده‌اند، شاید در قونیه با بازی‌هایشان بتوانند نظر عطایی را تغییر بدهند و شانس رفتن به مسابقات جهانی را پیدا کنند. اما آنها در این حد هستند؟ همانطور که در لیگ ملت‌ها گفته می‌شد بعضی از بازیکنان تیم ملی کیفیت حضور در مسابقاتی در سطح لیگ ملت‌ها را ندارند، در تیم«ب» هم بازیکنانی هستند که بعضی‌ها آنها را در حد این تیم نمی‌دانند. با این حال بازیکنانی مثل پوریا یلی و بردیا سعادت در این تیم هستند که پیش از این در حد ستاره مطرح شده بودند. حال باید دید که قونیه دوباره آنها را به سطح اول والیبال می‌رساند؟
تیم ملی ایران که از 5دوره قبل بازی‌ها 3مدال طلا دارد، به‌نظر نمی‌رسد که این بار هم کار سختی داشته باشد. ایران بزرگ‌ترین نام حاضر در مسابقات است. درگروه اول سودان، کامرون، مراکش و آذربایجان بازی دارند. در گروه دوم هم ایران، ترکیه، قطر و پاکستان بازی می‌کنند. بعضی‌ها معترضند که چرا ایران به‌عنوان سرگروه انتخاب نشده و این را به‌حساب کارشکنی ترکیه میزبان بازی‌ها گذاشته‌اند. با این حال به‌نظر نمی‌رسد که ایران با تیم دومش و در گروه میزبان هم به مشکل بخورد. تیم بعدازظهر امروز با قطر بازی دارد؛ تیمی که همیشه به چندملیتی معروف است. بعد از این مسابقه ایرانی‌ها پنجشنبه با پاکستان و شنبه هم با ترکیه بازی می‌کنند. پاکستان حریف قدری برای ایران نیست و ترکیه هم هرچند در والیبال مردان هم مثل والیبال زنان سرمایه‌گذاری کرده اما بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند تیم ایران را به دردسر بیندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید