• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167894
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o2N1L
+
-

آتش‌بس یمن تا 2ماه دیگر تمدید شد

جهان‌نما
آتش‌بس یمن تا 2ماه دیگر تمدید شد

پس از چند هفته تکاپوی «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای تمدید آتش‌بس، سرانجام در آخرین ساعات روز سه‌شنبه، او اعلام کرد که توافق آتش‌بس برای 2ماه دیگر تمدید شده است. اعلام تمدید آتش‌بس یمن تنها چند ساعت قبل از پایان آن اعلام شد. توافق فعلی آتش‌بس از نیمه فروردین ماه امسال با پیشنهاد سازمان ملل آغاز و سپس برای دومین بار در خرداد ماه و اکنون برای سومین بار تمدید شده است.
براساس گزارشی که وبگاه رسمی سازمان ملل در این ارتباط منتشر کرده، هانس گروندبرگ مفاد تمدید آتش‌بس را به مانند همان 2 دوره قبل شامل توافق طرفین در مورد مکانیسمی برای پرداخت منظم حقوق کارمندان در شهر صنعا، باز کردن جاده‌ها در تعز و سایر استان‌ها، تأمین سوخت از طریق بندر الحدیده و همچنین امکان ورود و خروج پروازها از فرودگاه صنعا به اردن و مصر عنوان کرده است.
سازمان ملل درباره آتش‌بس 4ماه گذشته گفته که این آتش‌بس منجر به کاهش ۶۰درصدی تلفات غیرنظامیان و کاهش نزدیک به ۵۰درصدی آوارگان شده است. علاوه بر این، ۲۶کشتی سوخت وارد بندر الحدیده گردید و ۳۶پرواز رفت و برگشت بین صنعا و پایتخت اردن و قاهره مصر برقرار شد. با اعلام این آمار، اما به‌نظر می‌رسد که یمنی‌ها چندان رضایتی از آتش‌بس در 4ماه گذشته ندارند. آنها علت نارضایتی خود را نقض مکرر آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی عنوان کرده‌اند. وبگاه المسیره یمن وابسته به دولت صنعا موارد نقض آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی‌ها را مستند کرده است. به گزارش المسیره، به‌طور معمول در برخی روزها بیش از 100پرواز جنگنده‌های سعودی و ائتلاف عربی در آسمان یمن انجام شده است. در موارد متعددی هم این پروازها همراه با بمباران مناطقی از یمن بوده است.
همین نقض مکرر آتش‌بس طی 4ماه گذشته در یمن باعث شد تا «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده این جنبش در نخستین واکنش به ادامه آتش‌بس خواستار رفع محاصره کامل یمن و پای بندی به مفاد آتش‌بس شود. در طرف مقابل نیز، وزارت امور خارجه عربستان سعودی اهمیت باز کردن گذرگاه‌های انسانی در «تعز» را در این آتش‌بس مورد تأکید قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید