• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167786
+
-

اولین حضور رئیس دولت سیزدهم در صحن مجمع عمومی سازمان ملل

رئیسی به نیویورک می‌رود

 سیدابراهیم رئیسی در دومین سال ریاست‌جمهوری خود برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند. این نخستین حضور رئیس دولت سیزدهم در سازمان ملل و نیویورک خواهد بود. هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل امسال حضوری برگزار می‌شود. نزدیک به 160دولت جهان اعلام کرده‌اند که در نخستین نشست حضوری مجمع عمومی سازمان ملل از آغاز همه‌گیری کرونا، در هفتادوهفتمین نشست مجمع شرکت خواهند کرد. بیش از 100دولت در سطح روسای جمهور در این اجلاس شرکت می‌کنند.
سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه‌خود با خبرنگاران از آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد. رکورد شرکت در اجلاس مجمع عمومی در میان روسای جمهور ایران متعلق به محمود احمدی‌نژاد با 8دوره حضور در فاصله سال‌های 1384 تا 1391بوده است. حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق نیز 7دوره در سازمان ملل حضور پیدا کرد و یک‌سال به‌علت شیوع بیماری کرونا سخنرانی خود را به‌صورت مجازی و ضبط شده از صحن سازمان ملل ارائه داد. رئیسی نیز سال گذشته در نخستین سال ریاست‌جمهوری خود ترجیح داد به‌صورت مجازی در مجمع عمومی سخنرانی داشته باشد.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره گفت‌وگوی تلفنی یک‌ساعته روسای جمهور ایران و چین و آخرین اخبار مربوط به سند 25ساله همکاری‌های 2کشور هم گفت: سند همکاری ایران و چین وارد فاز عملیاتی شده و یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با همتای چینی نیز ابراز خرسندی از مسیر پیشرفت اجرای این سند بود. علی بهادری‌جهرمی با بیان اینکه سند 25ساله همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی به سرعت پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: در همین 4ماهه نخست سال، ارزش صادرات به چین رشد 27درصدی نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل داشته و در بحث تجارت خارجی با این کشور هم شاهد رشد 43درصدی هستیم.
او همچنین گفت که «10یادداشت تفاهم در بخش‌های مختلف به‌منظور تسریع در اجرای سند 25ساله امضا شده است» و ادامه داد: «صادرات ما به چین 58درصد و در بخش کشاورزی هم 48درصد رشد داشته است.»

وزیر کار در مهلت قانونی معرفی می‌شود
سخنگوی دولت درباره زمان معرفی وزیر کار به مجلس و همچنین تعیین وزیر بازرگانی پس از ایجاد وزارتخانه با تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صمت، گفت: وزیر پیشنهادی کار در موعد قانونی خود معرفی خواهد شد، اما برای معرفی وزیر بازرگانی هنوز وزارتخانه‌ای تشکیل نشده است.
علی بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسش دیگری در این زمینه که آیا قرار است دولت وزیر پیشنهادی کار را به همراه وزرای صمت و بازرگانی البته بعد از تفکیک به مجلس معرفی کند، تصریح کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم اخبار دولتی را از مراجع رسمی دولتی جویا شوند. دولت در حوزه‌های مختلف سخنگو دارد و مقامات دولتی در دسترس هستند. اخبار دولتی که از سوی افراد غیردولتی مطرح می‌شود، طبیعتا مورد تأیید دولت نیست. او افزود: درخصوص وزارت کار، همانطور که گفته شد در سقف زمانی قانونی، اقدام صورت خواهد گرفت. در زمینه 2وزارتخانه دیگر اما فعلا وزارتخانه‌ای از سوی مجلس ایجاد نشده است. اجازه دهید اگر تصویب نهایی مجلس، مبنی‌بر تشکیل وزارتخانه جدید باشد، دولت وزیر مربوطه را معرفی خواهد‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید