• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167784
+
-

پاسخ قاطع ایران به تحریم های جدید آمریکا

امیر عبداللهیان: گازدهی به صدها سانتریفیوژ جدید پاسخی به اقدام تحریمی جدید آمریکا بود

گزارش
پاسخ قاطع ایران به تحریم های جدید آمریکا

در شرایطی که در روزهای اخیر رایزنی‎های جدیدی با هدف ازسرگیری مذاکرات لغو تحریم‎ها درجریان بود، آمریکا تحریم‎های تازه‎ای علیه کشتیرانی جمهوری‎اسلامی اعمال کرد تا نشان دهد نه‌تنها برای اجرای تعهدات برجامی خود اراده‎ای ندارد، بلکه درحال تیشه‌زدن به ریشه توافق هسته‎ای سال2015 است. به‎گزارش همشهری، وزارت خزانه‌داری آمریکا در روزهای اخیر در بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه 6نهاد کشتیرانی واقع در چین، سنگاپور و امارات به بهانه ارتباط با شرکت «تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‎فارس» خبرداد. این وزارتخانه همچنین نفتکش «گلوری هاروست» با پرچم پاناما را به اتهام ارتباط با شرکت «گلدن واریر» در فهرست تحریم‌ها قرار داده‎است.
با وجود اینکه مقام‎های دولت بایدن در ماه‌های اخیر همواره بر این موضوع تأکید داشته‎اند که آماده بازگشت دوجانبه به برجام هستند، اما تاکنون در چند نوبت اقدام به وضع تحریم‎های تازه‎ای علیه ایران کرده‎اند که نشان می‎دهد واشنگتن درگیر تناقض‎‌هایی است که تصمیم‌گیری برای دستیابی به توافقی پایدار را برای آنها ناممکن کرده‎است.

آمریکا به اعمال تحریم‎ها ادامه می‎دهد
معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی بعد از اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران، تأکید کرد واشنگتن تا زمان بازگشت ایران به برجام، به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد.
برایان نلسون طی بیانیه‎ای در این زمینه عنوان کرد که «آمریکا به‎ دنبال‌کردن مسیر دیپلماسی جهت رسیدن به بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه خواهد داد»؛ موضوعی که از عدم‌اراده و آمادگی کاخ‎سفید برای دست‌برداشتن از ابزارهای ناکارآمد اعمال فشار علیه ایران حکایت دارد.
موضع متناقض و خصمانه واشنگتن علیه ایران و روند گفت‎وگوها، ازسوی وزیر امورخارجه این کشور نیز تکرار شد و آنتونی بلینکن اظهارات معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا را تکرار و عنوان کرد واشنگتن تا زمانی که ایران آماده بازگشت به برجام نباشد، به اعمال تحریم‌ ادامه خواهد داد.
وی پس‎از اعمال تحریم‌های جدید وزارت خزانه‎داری این کشور علیه ایران در توییتی نوشت: «ما تحریم‌هایی را علیه نهادهایی که درحال مبادله نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران هستند، اعمال کردیم. تا زمانی که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل تعهداتش در چارچوب بازگشت متقابل به برجام شود، از اختیارات خود برای هدف قرار‌دادن صادرات این محصولات استفاده خواهیم کرد.»

آمریکا و اعتیاد به تحریم
ازسوی دیگر اقدام خصمانه آمریکا علیه ایران با واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان مواجه شد و ناصر کنعانی بر این نکته تأکید کرد که «اعتیاد» کاخ‎سفید به تحریم‌ها و استفاده ابزاری از آنها، شاخصی از نظام سلطه آمریکاست و تغییر دولت‌ها در این کشور، در رویکرد آن فرقی ایجاد نمی‌کند.
وی به این موضوع هم اشاره کرد که مسئولان دولت بایدن درحالی مکررا سیاست فشارحداکثری ترامپ را «شکست‌خورده» و «بی‌نتیجه» دانسته‌اند که در عمل، ادامه‌دهنده و حتی گسترش‎دهنده چنین رویکرد شکست‌خورده‎ای بوده‌اند، تا جایی که حتی در روند تلاش‌‌های جاری برای ازسرگیری مذاکرات نیز از این رویکرد بی‌ثمر و مخرب دست برنمی‌دارند.
کنعانی به 2راهبرد واکنشی جمهوری‎اسلامی در برابر اقدام خصمانه واشنگتن نیز اشاره و تأکید کرد که ایران اولا درمقابل اصرار کاخ‎سفید به تداوم اعمال تحریم‌ها، واکنش قاطع، محکم و فوری نشان خواهد داد و ثانیا همه تدابیر لازم برای خنثی‌کردن آثار سوء احتمالی این قبیل تحریم‌ها بر تجارت و اقتصاد کشور را به‎کار خواهد گرفت.

ایران دست بسته نخواهد بود
واکنش ایران به تحریم‎های جدید آمریکا به اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی ختم نشد و وزیر امورخارجه نیز در حاشیه مراسم اعطای هفتمین جایزه «حقوق‎بشر اسلامی و کرامت انسانی» درجمع خبرنگاران، گازدهی به صدها سانتریفیوژ نسل جدید را پاسخی به اقدام خصمانه واشنگتن عنوان کرد.
حسین امیرعبداللهیان موضع تناقض‎آمیز آمریکا نسبت به مذاکرات لغو تحریم‎ها را در ماه‌های اخیر مسبوق به سابقه دانست و به یکی از آخرین موارد آن اشاره کرد؛ طی هفته‌های گذشته در شرایطی که طرفین برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدند، به یک‎باره طرف آمریکایی با هدف امتیازگرفتن در میز مذاکره، قطعنامه‌ای را در شورای‎حکام آژانس بین‌المللی انرژی‎اتمی روی میز گذاشت. این درحالی بود که در همان زمان، بایدن مکررا در پیام‎هایی که با واسطه برای جمهوری‎اسلامی می‎فرستاد، بر این موضوع تأکید می‎کرد که آمریکا حسن‎نیت دارد و برای بازگشت به توافق جدی است. وی عنوان کرد: در هفته جاری نیز درحالی‌که اتحادیه اروپا ابتکاری برای توافق ارائه داد و ما درحال بررسی آن و توافق برای جمع‌شدن دور میز مذاکره هستیم، شاهد اعمال تحریم‎های جدیدی ازسوی آمریکا بودیم؛ اقدامی غیرمنطقی که از «جنون تحریم» در دولت آمریکا حکایت دارد.
این درحالی است که به‎گفته امیرعبداللهیان، راهبرد فشارحداکثری بر ایران، به اذعان تیم بایدن، شکست‌خورده ‎است. حتی جوزپ بورل، مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا نیز در متن اخیر به شکست حداکثری تحریم‌‌های ترامپ علیه ایران اشاره و بعد از آن، ایده‎های جمع‌بندی‌شده خودش را مطرح می‎کند. وی همچنین اقدام جدید تحریمی آمریکا را که از «جنون تحریم» ناشی می‌شود، نمایشی و بدون تأثیر ملموس دانست و تأکید کرد که آمریکایی‎ها نباید تصور کنند با اقدام‎هایی از این دست می‌توانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند؛ «آنها باید زیاده‎خواهی را کنار بگذارند، ما اهل منطق و مذاکره و برای رسیدن به توافق قوی، جدی هستیم، اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه دهد، هرگز دست بسته نخواهیم بود.»

اقدامی از موضع قدرت
درچنین شرایطی اگرچه سازمان انرژی‎اتمی اعلام کرد دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است، اما همزمانی این اقدام معنادار با اعمال تحریم‎های جدید ازسوی آمریکا دربردارنده پیام‎های زیادی برای طرف‎های مقابل است؛ اینکه جمهوری‎اسلامی درمقابل زیاده‎خواهی آنان دست بسته نخواهد بود. در این میان کارشناسان معتقدند راه‎اندازی انواع ماشین‎های پیشرفته IR6 و IR1 ازسوی سازمان انرژی‎اتمی ایران در راستای تکمیل پازلی است که مذاکرات را به‎سوی رفع تحریم‎ها هدایت می‌کند و جمهوری‎اسلامی را در موضع قدرت قرار می‌دهد. چنین اقدامی ازسوی ایران غربی‎ها را به این درک روشن می‎رساند که زیاده‎خواهی و تناقض‎گویی هزینه‌هایی برای آنها به‎همراه دارد که درصورت ادامه روند کنونی، باید متحمل آن شوند.

مکث
تکرار ادعاهای گذشته


نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان‌پی‌تی) درباره برنامه هسته‌ای جمهوری‎اسلامی بیانیه صادر کردند؛ بیانیه‎ای که ادعاهای واهی گذشته آنان درباره فعالیت‌‌های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران را تکرار می‌کند؛ «جمهوری اسلامی ایران نباید به توانمندی ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.» نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس با تأکید بر اینکه ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند، ادامه دادند: «ما به رسیدگی به بحران اشاعه منطقه‌ای در هرجایی که رخ دهد، متعهد هستیم.» 3کشور غربی بار دیگر توپ تعویق در ازسرگیری مذاکرات رفع تحریمی را به زمین ایران انداختند و ابراز تأسف کردند که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، «ایران هنوز از فرصت احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.» آنها همچنین در این بیانیه از ایران درخواست کردند که «به اجرای کامل برجام و قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل بازگردد» و «فورا با آژانس در رفع سؤالات مرتبط با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی طبق توافقات پادمانی مورد نیاز ان‌پی‌تی همکاری کند.» این بیانیه‌ درحالی صادر شد که مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی‎ اتمی نیز در نشست اعضای ان‌‌پی‌‌تی، از نیاز به دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفت. رافائل گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به دسترسی‌هایی نیاز داریم که با عمق و وسعت برنامه هسته‌ای آنها متناسب باشد. تنها درآن صورت است که آژانس می‌تواند ضمانت‌‌های ضروری و معتبری ارائه دهد مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید