• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167647
+
-

نمایندگی شرکت‌های عضو پیمان شانگهای

نگاه
نمایندگی شرکت‌های عضو پیمان شانگهای

عباس تقدسی‌نژاد*


 در سال‌های آینده این ظرفیت فراهم می‌شود که تمام نمایشگاه‌های تجاری پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شوند. توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین روسیه به‌عنوان شریک تجاری نشان می‌دهد که باید به سمت متوازن‌کردن فعالیت‌های اقتصادی و توسعه مجموعه‌های اقتصادی کشور حرکت کرد. طی سال‌های گذشته تلاش شده بود تا راه‌اندازی بندرخشک انجام شود اما این اتفاق نیفتاد. با ظرفیتی که در مجموعه شهرآفتاب، فرودگاه امام‌خمینی(ره) و منطقه ویژه اقتصادی ری وجود دارد، می‌شود کل زنجیره ارزش کالا را تعریف کرد.
در این مثلث، مجموعه شهرآفتاب بخش‌های طراحی و همچنین بازاریابی، فروش و خدمات پشتیبانی را برعهده می‌گیرد. فرودگاه امام‌خمینی(ره) مسئولیت توزیع را بر عهده خواهد داشت و منطقه ویژه اقتصادی ری تولید انبوه را انجام می‌دهد.
در حوزه توزیع که بخشی از برنامه کلان خواهد بود، تفاهمنامه‌هایی در حال انجام است و باید تفاهمنامه‌های دیگری نیز با فرودگاه امام‌خمینی(ره)، منطقه ری، وزارت اقتصاد، وزارت راه و مجموعه‌های متولی این محدوده داشته باشیم.
در حوزه توسعه مجموعه شهر آفتاب نزدیک 51هزار‌میلیارد‌تومان فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده که یکی از این فرصت‌ها بندرخشک است که در میان سرمایه‌گذاران مورد استقبال قرار گرفت و در بخش خصوصی چه سرمایه‌گذاران کلان و چه بهره‌برداران شهری فرصت مغتنمی خواهد بود. می‌توان نمایندگی شرکت‌های بزرگ تجاری کشور‌های عضو شانگهای‌ مانند چین را در مجموعه شهر آفتاب ایجاد کرد و کار تولید کالا را در منطقه اقتصادی ری انجام داد. وقتی باری از کشورهای دور به سمت خاورمیانه حمل می‌شود، بخشی از هزینه نهایی ناشی از حمل خواهد بود، درحالی‌که اگر نمایندگی، خدمات پشتیبان و بازاریابی مناسب در منطقه ری ایجاد شود می‌توان آن را به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی تهران یا بیست‌وسومین منطقه شهر تهران معرفی کرد که حوزه فعالیت آن صرفا اقتصادی است. این طرح کلان برای شهردار تهران و اعضای شورای شهر شرح داده شده و کار با حمایت آنها آغاز می‌شود.
لازم است این نکته را ذکر کنم که ایجاد انبار‌های بزرگ در اراضی جنوب شهر آفتاب مشکلی در فعالیت‌های عادی آن ایجاد نخواهد کرد. بخش‌های مختلف نمایشگاهی همچنان به‌کار خود ادامه خواهند داد و امور تجاری و اداری نمایندگان تجاری در ساختمان‌های شهر آفتاب انجام خواهد گرفت.
*مدیرعامل مجموعه بین‌المللی شهر آفتاب

این خبر را به اشتراک بگذارید