• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167603
+
-

کتاب‌هایی برای شناخت و درک بهتر عظمت حماسه حسینی

روایت واقعه

فلسفه محرم و قیام کربلا آنچنان عمیق و تامل‌برانگیز است که برای درک و دریافت آن باید هم در مجالس وعظ و خطابه و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، در چشمان اشکبار عزاداران و مویه‌های غریبانه عشاق ابا عبدالله حسین در پی آن گشت و هم در کتاب‌ها و رساله‌ها و مکتوباتی که درباره این واقعه عظیم به رشته تحریر درآمده است. درباره واقعه عاشورا و ایام محرم متون مختلفی در گونه‌های متفاوت نوشتاری منتشر شده است؛ از تاریخ‌نگاری و تحلیل و تبیین گرفته تا رمان و ناداستان و خطبه و سخنرانی. کارگروه نظام تبیین اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی‌ از این تنوع نوشتاری در باب موضوع عاشورا بهره برده و 20عنوان کتاب را متناسب با علایق افراد مختلف برای مطالعه معرفی کرده است. البته ماجرا فقط به مطالعه کتاب‌ها ختم نمی‌شود و بعد از مطالعه می‌توانید در مسابقه کتابخوانی شرکت کنید. از بین کتاب‌های معرفی‌شده، مسابقه کتابخوانی از کتاب «چهار گفتار» ویژه عموم افراد مخصوصاً مبلغان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه به‌مدت 10روز از 26شهریور تا 5مهرماه فرصت دارند تا با مراجعه به سایت Pishraftyaran.ir به سؤالاتی که در قالب پرسشنامه طرح شده، پاسخ دهند. در ادامه تعدادی از این کتاب‌ها به‌صورت خلاصه معرفی شده‌اند.

کآشوب؛ بیست‌و‌سه روایت از روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم

کتاب «کآشوب» به همت نفیسه مرشدزاده جمع‌آوری شده است. کآشوب روایت‌های واقعی و مستند از نسبت نسل‌های متفاوت امروز با واقعه‌ سال۶۱ هجری (شهادت مظلومانه امام حسین(ع)) است. این نویسندگان که شغل و گرایش‌های مختلف دارند، قرار بوده با لحن توصیفی، نسبت شخصی و زیسته‌ خودشان با مجالس گذشته و امروز را گزارش کنند که البته همه، دل از دست داده‌اند و این‌جا و آن‌جا، شیفتگی از متن‌ها بیرون زده است. این مجموعه ذره‌ای از یک جریان مداوم است که نشانه دل‌سپردگی نویسندگانش به واقعه کربلا و فلسفه قیام عاشوراست.

شماس شامی

کتاب «شماس شامی» واقعه عاشورا را از زبان یک غیرمسلمان مطرح می‌کند و همین موضوع بر جذابیت آن افزوده است. بی‌شک داستان اجازه ندارد تاریخ را تحریف کند اما این توان و ظرفیت را داراست که تاریخ را از زاویه‌ای نو به روایت بنشیند، گویی که آن را دوباره می‌آفریند. در این کتاب برهه‌ای از تاریخ مکرر، باز هم تکرار می‌شود و هنوز نامکرر است. مجید قیصری در این کتاب به روایت واقعه عاشورا از زبان شماس که خدمتکار و محافظ مخصوص جالوت، از نوادگان حضرت داوود است می‌پردازد.

دو امام مجاهد؛ امام حسن(ع)  و امام حسین(ع)

«دو امام مجاهد» مشتمل بر 6گفتار از آیت‌الله خامنه‌ای است که در سال‌های ۵۱ و ۵۲ ایراد شده است. 2گفتار اول کتاب، شامل 2سخنرانی ایشان در فروردین سال ۵۱ است که در حسینیه ارشاد تهران انجام شده است. معظم‌له در این 2جلسه که به مناسبت ایام شهادت امام حسن(ع) در آخر ‌ماه صفر برگزار شده، علاوه بر شرح نظریه‌ «انسان ۲۵۰ساله» به جایگاه والا و مهم امام حسن(ع) در این دوران و چرایی دست کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتش‌بس و بیان تفاوت شرایط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پرداخته‌اند. گفتار سوم تا پنجم اثر، اختصاص به 3سخنرانی ایشان در شب تاسوعا، عاشورا و شام غریبان محرم ۱۳۹۴ هجری قمری (مصادف با بهمن ۱۳۵۲) با موضوع «تحلیل قیام حسینی» دارد. در گفتار چهارم به اهداف قیام حسینی اشاره و برای روشن شدن مطلب به تحلیل ریشه‌های آن می‌پردازند. در گفتار پنجم پس از مرور سریع مباحث 2گفتار قبل، به دوران امام حسین(ع) و اقدامات ایشان اشاره می‌کنند. نکته‌ جالب توجه در این گفتار، قسمت پایانی آن است که با دعوت مخاطب به تفکر در اهداف قیام امام حسین(ع) با نقل داستان «طوطی و بازرگان» همگان را به انقلاب بر ضد‌یزیدیان دعوت می‌کنند.

جاذبه‌ حسینی

«جاذبه حسینی» گزیده بیانات حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در 2موضوع حضرت زینب کبری(س) و اربعین حسینی است که به کوشش مؤسسه فرهنگی لوح و قلم و در انتشارات انقلاب اسلامی‌ چاپ و منتشر شده است. در این مجموعه سعی شده است که مطالب مرتبط با هر 2موضوع، تدوین شود. ناگفته پیداست که بخش زیادی از محتوای این 2موضوع ارتباط مفهومی‌صریح و کاملی با یکدیگر دارند، بنابراین تجمیع و ارائه آنها در یک مجموعه حائز‌اولویت بوده است. کتاب جاذبه حسینی، رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ در 2موضوع زینب کبری(س) و اربعین است که از کتاب مرجع امام حسین(ع) تحت‌عنوان آفتاب در مصاف استخراج شده است.

چهار گفتار در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی‌ عاشورا

این کتاب شامل 4سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ است که با توجه به موضوع مشترک تمامی‌ آنها یعنی تبیین و تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثر در بروز حادثه‌ عاشورای سال 61هجری‌قمری در کربلا، اینک به‌صورت مجموعه منتشر می‌شود. در تمامی‌گفتارهای چهارگانه هدف از این مباحث توجه دادن جامعه‌ اسلامی ‌به عوامل بروز انحراف جامعه‌ صدر اسلام به‌منظور جلوگیری از تکرار فاجعه‌ عاشورا در دوران معاصر است.

همرزمان حسین

در کتاب «همرزمان حسین»، 10گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) می‌خوانید. در بخشی از مقدمه کتاب آمده: عالمان و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، تحقیقات گسترده‌ای را به‌منظور تحلیل دوران ۲۵۰ساله امامت ائمه‌ معصوم(ع) انجام داده‌اند. برخی به کلی راهی غلط را پیموده‌اند و این بزرگواران را به مرتبه‌ عالمان و عابدان زمان خود تقلیل داده‌اند و هرگونه تأثیر اجتماعی و سیاسی را از ایشان سلب کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید