
انحصار قدرت در بازار تلفن

پیمان قربانی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری اعلام کرد: درصورتی که مشترکان تلفن ثابت و همراه دائمی، صورتحساب یا هزینههای دورهای خط خود را در سررسید یا مهلت تعیینشده پرداخت نکنند، خط آنها تخلیه میشود. او میگوید: اپراتورها میتوانند در بازههای زمانی حداقل یک ماهه صورتحساب مشترکان را با تعیین مهلت پرداخت صادر کنند. پس از پایان مهلت پرداخت تعیینشده، ابتدا خط مشترک بدهکار را بهمدت حداقل 2 هفته یکطرفه کنند. اگر مشترک پس از اطلاعرسانی مجدد اپراتور و ارسال اخطار کتبی و مهلت یکساله، بدهی خود را پرداخت نکند، اپراتور میتواند خط تلفن مشترک را بهطور کامل تخلیه و جمعآوری کرده و امتیاز آن را از مشترک سلب کند.
نتیجه انحصار در اقتصاد همین است که اپراتورها برای خودشان یک حامی جدی میتراشند و فردی را بهعنوان حافظ حقوقشان بهکار میگمارند که یکجانبه اعلام کند که اگر قبضتان را به موقع نپردازید، آن را قطع و حتی تخلیه میکنند. جالب اینجاست که حتی این انحصارگران بازار تلفن ثابت و همراه، اعتباری برای مشتری قائل نیستند و حاضر نمیشوند که یک سقف اعتباری برای مشتریان تعریف کنند.