• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 10 مرداد 1401
کد مطلب : 167545
+
-

چالش ورزش در خانه

حسن موسوی

در شرایط کنونی و با شیوع دوباره ویروس کرونا و قرنطینه و خانه‌نشینی ورزش در خانه برای همه‌ ما ضروری شده است. باشگاه ورزشی یکی از مکان‌هایی است که در این شرایط امکان دسترسی به آن راحت نیست و ورزش کردن بیرون از خانه، ممکن است ریسک بالایی داشته باشد. این در حالی است که اغلب ما به تجهیزات و ابزارهای لازم برای ورزش در خانه دسترسی نداریم اما جای نگرانی نیست. بنابراین بهتر است تمرین‌ها و حرکت‌هایی را انتخاب کنید که برای ورزش در خانه مناسب هستند و برای انجام‌شان به تجهیزات به‌خصوصی نیاز نیست. اگر به‌دنبال برنامه چالش ورزشی در خانه هستید تا بتوانید تناسب اندام‌تان را حفظ کنید، نیاز به برنامه‌ای مدون و یکپارچه دارید، چرا که نداشتن برنامه یا انجام تصادفی برخی تمرین‌ها و از یک تمرین به تمرینی دیگر پریدن، کارآمد و مؤثر نیست. اگر می‌خواهید نتایج ملموس باشند، باید برنامه عملیاتی داشته باشید. چه مبتدی باشید و چه حرفه‌ای، نیاز به برنامه ورزشی‌ای دارید تا کل بدن شما را هدف قرار دهد؛ تمرینات منسجم، چالش‌برانگیز و در عین حال روان و پویا.
بخشی جدایی‌ناپذیر از تغییر سبک زندگی، تصمیم‌گیری برای انجام آن است. شرکت در یک چالش، راهی خارق‌العاده برای شروع سفر تناسب اندام است. این چالش به سختکوشی و مداومت احتیاج دارد و شما را هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی آماده می‌کند. با کمک این چالش، شما متناسب می‌شوید و قدرت و اعتماد به نفس پیدا می‌کنید. سبک زندگی سالم باید یک تغییر دائمی باشد؛ نه یک هفته با یک هدف موقتی.
بیشترین موانع ورزش کردن کمبود وقت و انگیزه است. یکی دیگر از موانع ورزش کردن در خانه، نبود کسی است که شما مجبور به پاسخگویی به آن باشید؛ مثل یک مربی باشگاه یا تمرین‌دهنده ورزشی. برنامه‌ای را که می‌دانید از انجام آن لذت می‌برید انتخاب کنید. سعی کنید از یک روش واحد برای ورزش استفاده کنید؛ مثلا با یک گروه یا یک مربی یا یک نرم‌افزار واحد مدت زمان معینی به ورزش ادامه دهید و مدام از این شاخه به آن شاخه نپرید.
سعی کنید یک فضای مشخص به ورزش اختصاص دهید و مدام جای خود را تغییر ندهید. بهتر است جای ورزش هم فضای مناسب و به اندازه برای حرکات مختلف داشته باشد و هم از نظر نور و تهویه هوا شرایط قابل‌قبولی داشته باشد. فضای ورزشی شما نباید خیلی بزرگ یا خاص باشد. اما انتخاب فضایی مخصوص ورزش کردن که برای انجام تمرینات خود هر دفعه به آن مراجعه کنید به مغز و بدن شما دستور می‌دهد که الان زمان ورزش کردن است.
زمان مشخصی را برای ورزش کردن  تعیین کنید و به رعایت نظم ورزش در آن زمان، پایبند بمانید. اگر به تنهایی در خانه به انجام تمرینات ورزشی می‌پردازید، از بین رفتن انگیزه پس از مدتی امری طبیعی است. به همین دلیل است که هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای شروع ورزش یکی از مهم‌ترین نکات هنگام انجام تمرینات ورزشی در خانه است. برای مثال برای خود هدف بگذارید که حداقل هفته‌ای 4ساعت در خانه ورزش کنید و پیشرفت خود را دنبال کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید