• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
دو شنبه 10 مرداد 1401
کد مطلب : 167524
+
-

تبدیل دستگاه سونوگرافی به یک برچسب کوچک

دانش
تبدیل دستگاه سونوگرافی به یک برچسب کوچک

تیم مهندسان دانشگاه MIT دستگاهی طراحی کرده‌اند که سونوگرافی از اندام‌های داخلی بدن را بسیار راحت‌تر می‌کند. پزشکان برای بررسی بهتر بدن بیماران نیاز  به تصاویر زنده از اندام‌های داخلی بیمار دارند، اغلب این تصاویر نیز به شیوه سونوگرافی به‌عنوان پنجره‌ای ایمن و غیرتهاجمی روی می‌آورند. برای ثبت این تصاویر واضح، تکنسین‌های آموزش دیده با استفاده از وسیله‌ای به نام پروب سونوگرافی امواج صوتی را به داخل بدن هدایت می‌کنند. این امواج به بیرون منعکس شده و تصاویری با وضوح بالا از قلب، ریه‌ها و سایر اندام‌های عمیق بیمار تولید می‌کنند.
به‌گزارش سایتک دیلی، تصویربرداری اولتراسوند یا همان سونوگرافی هم‌اکنون به تجهیزات عظیم و تخصصی نیاز دارد که فقط در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی موجود است. با این حال، دستگاه طراحی شده توسط تیم مهندسان MIT می‌تواند این فناوری را به اندازه خرید چسب زخم از داروخانه راحت‌تر و بیش از قبل در دسترس قرار دهد.
مهندسان طرح برچسب جدید اولتراسوند را در مقاله‌ای که در 28جولای در مجله Science منتشر شد ارائه کردند. این دستگاه به اندازه یک تمبر است و با چسبیدن به پوست می‌تواند به‌مدت 48ساعت تصویربرداری سونوگرافی مداوم از اندام‌های داخلی را ارائه دهد. برای نمایش این اختراع، محققان این برچسب‌ها را روی داوطلبان اعمال کردند. دستگاه، تصاویر زنده و با وضوح بالا از رگ‌های خونی اصلی و اندام‌های عمیق‌تر مانند قلب، ریه‌ها و معده تولید کردند. داوطلبان با اینکه فعالیت‌های مختلفی ازجمله نشستن، ایستادن، دویدن و دوچرخه‌سواری را انجام می‌دادند، برچسب‌ها همچنان به قوت خود روی بدن چسبیده بودند و به ثبت تغییرات در اندام‌ها ادامه می‌دادند. در طراحی فعلی، برچسب‌ها باید به ابزارهایی متصل شوند که امواج صوتی منعکس شده را به تصویر تبدیل کنند. برای مثال، این دستگاه‌ها را می‌توان مانند برچسب‌های EKG مانیتورینگ قلب روی بیماران در بیمارستان اعمال کرد تا به‌طور مداوم و بدون نیاز به تکنسین تصویربرداری کند. بی‌سیم بودن این دستگاه، هدفی است که این تیم روی آن تمرکز دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید