• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167404
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZLnp
+
-

خوان آخر عرضه خودرو در بورس‌کالا

به‌گفته رئیس سازمان بورس به محض انجام توافق با وزارت صنعت، عرضه خودرو در بورس‌کالا آغاز خواهد شد

خودرو
خوان آخر عرضه خودرو در بورس‌کالا

پس از مخالفت وزارت صنعت با عرضه خودرو در بورس‌کالا که به توقف عرضه در خرداد ماه منجر شد، حالا آنطور که رئیس سازمان بورس می‌گوید با وجود اختلاف‌هایی که در مورد میزان عرضه خودرو در بورس‌کالا وجود دارد رایزنی‌ها با وزارت صنعت در حال انجام است و به محض رفع مشکل، عرضه خودرو در بورس‌کالا از سر گرفته خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، خرداد ماه امسال و بعد از یک دور عرضه موفقیت‌آمیز محصولات گروه بهمن در بورس‌کالا، مسئولان این بورس از توافق با شرکت‌های خودرو‌ساز برای عرضه محصولاتشان در بورس‌کالا خبر دادند اما این عرضه‌ها به‌دلیل مخالفت وزارت صنعت متوقف شد. استدلال وزارت صنعت این بود که باید محصولاتی که با مازاد عرضه مواجهند در بورس‌کالا عرضه شود و محصولاتی که با کمبود عرضه مواجهند نباید در بورس‌کالا عرضه شوند.در واقع مخالفت وزارت صنعت با عرضه خودرو در بورس‌کالا ناظر بر سیاست‌های این وزارتخانه برای تنظیم بازار بود.
بعد از این مخالفت‌ها ماه قبل شورای بورس جلسه تشکیل داد و بعد از بررسی‌هایی که با حضور وزیر صنعت انجام شد، مقرر شد بار دیگر عرضه خودرو در بورس‌کالا از سر گرفته شود. طبق مصوبه شورای بورس قرار شد خودروهایی که در مسیر خروج از قرعه‌کشی قرار دارند و به نوعی تولید و عرضه آنها بیش از میزان تقاضاست، امکان عرضه در بورس‌کالا را داشته باشند. با وجود این مصوبه هنوز مسیر برای عرضه خودرو در بورس‌کالا هموار نشده است و گویا اختلاف‌نظر‌هایی در زمینه میزان عرضه خودرو در بورس‌کالا وجود دارد.

اختلاف‌نظر بر سر میزان عرضه
طبق توافقی که ماه قبل در شورای بورس با وزارت صنعت انجام شد قرار بود عرضه خودرو‌هایی که میزان عرضه‌شان بیش از تقاضاست از طریق بورس‌کالا عرضه شوند و فروش بقیه خودروها همچنان از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شود. با وجود این تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد وزارت صنعت همچنان محدودیت‌هایی را برای عرضه خودرو‌هایی که عرضه آنها بیش از تقاضاست درنظر گرفته و در واقع موافق عرضه همه تولیدات شرکت‌های خودرو‌ساز در بورس نیست. این موضوعی است که با مخالفت مقامات بازار سرمایه مواجه شده زیرا به زعم آنها برای کشف قیمت واقعی و شفاف شدن معاملات، باید میزان عرضه خودرو با تقاضا متناسب باشد. ضمن اینکه با عرضه قطره‌چکانی خودرو در بورس‌کالا این خطر وجود دارد که قیمت‌ها با رشد مواجه شوند و این گمانه را ایجاد کنند که بورس‌کالا عامل افزایش قیمت است. استدلال مقامات بازار سرمایه این است که محدودیت‌های درنظر گرفته شده مانع از تعادل قیمت می‌شود.
دیروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این‌باره توضیح داد: وزارت صنعت میزانی را برای عرضه خودرو در بورس‌کالا درنظر گرفته است که نسبت به آن معترض بودیم و اعلام کردیم میزان عرضه باید بیش از رقم درنظر گرفته شده از سوی این وزارتخانه باشد. او تأکید کرد: وزارت صنعت شرایطی را برای عرضه خودرو در بورس درنظر دارد که سازمان بورس با آن مخالف است.

آغاز عرضه
با وجود این اختلاف‌نظر‌ها، آنطور که دیروز رئیس سازمان بورس خبر داد رایزنی‌ها با وزارت صنعت در حال انجام است و بعد از انجام توافق‌های نهایی عرضه خودرو در بورس‌کالا دوباره آغاز خواهد شد. عشقی در این‌باره گفت: طی چند روز گذشته مذاکراتی را با مسئولان حاضر در وزارت صنعت، انجام دادیم و به توافق‌هایی در زمینه عرضه خودرو در بورس‌کالا دست پیدا کردیم. به‌گفته او با پایان رایزنی‌ها و به محض رفع مشکل، عرضه خودرو در بورس‌کالا از سر گرفته خواهد شد.
او به نوع خودروهایی که قرار است در بورس‌کالا عرضه شوند اشاره کرد و گفت: عرضه در بورس‌کالا را از خودروهایی که قبلا مشمول قیمت‌گذاری نبودند، آغاز می‌کنیم و به مرور تلاش خواهیم کرد تا همه خودروها را وارد این بازار کنیم.

مکث
کاهش تولید خودرو


تازه‌ترین اطلاعات از میزان تولید خودرو در تیر ماه امسال نشان می‌دهد با وجود یک دور رشد پرشتاب تولید خودرو در خرداد ماه، در تیر ماه امسال بار دیگر تیراژ تولید خودرو با کاهش مواجه شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد 3 شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در تیر ماه 1401 جمعا 85هزار خودرو تولید کرده‌اند که این میزان درمقایسه با خردادماه 19هزار دستگاه، یعنی معادل 18درصد کاهش نشان می‌دهد. این افت تیراژ تولید در تیر ماه در حالی اتفاق افتاد که در خرداد ماه امسال شرکت‌های خودرو‌سازی‌ با تولید 104هزار دستگاه خودرو رکورد تازه‌ای را در تولید ثبت کرده بودند.طبق هدف‌گذاری وزارت صنعت شرکت‌های خودرو‌ساز باید در سال‌جاری 1.5میلیون دستگاه خودرو تولید کنند تا سطح عرضه و تقاضا یکسان و قرعه‌کشی حذف شود یعنی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ باید ماهانه 125هزار دستگاه خودرو تولید کنند. در چنین شرایطی کاهش تیراژ تولید در تیر ماه تردید‌ها را نسبت به تحقق اهداف وزارت صنعت افزایش داده است چرا که سطح تولید فروردین و اردیبهشت ماه هم به‌ترتیب 45 و 77هزار دستگاه بود. ضمن اینکه نگاهی به روند تولید خودرو در 4ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد روند تولید خودرو همچون سال‌های گذشته از یک روند با ثبات پیروی نمی‌کند به‌طوری که در برخی ماه‌ها تیراژ تولید افزایش می‌یابد و در ماه بعد این میزان با کاهش مواجه می‌شود. نگاه دقیق‌تر به ارقام تولید در تیر ماه امسال نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو با بیشترین میزان افت مواجه بوده و حجم تولیدت این شرکت در تیر ماه امسال 12هزار دستگاه معادل 21درصد افت کرده است. تولیدات شرکت سایپا نیز در همین ماه 5هزار و 819دستگاه معادل 17.5درصد کاهش یافته است. کمترین میزان افت، به پارس خودرو مربوط بوده که با افت 9.5درصدی تولید مواجه شده است. همگام با کاهش سطح تولید، میزان فروش نیز با افت 13درصدی مواجه شده. طبق داده‌های موجود میزان فروش خودرو در شرکت‌های خودروساز، در تیرماه امسال 14هزارو297 دستگاه کمتر از خرداد ماه بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید