• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167397
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkQv6
+
-

2سال مصیبت، پیش روی پاریس

به دلایل عدیده، پیش‌بینی می‌شود کشور فرانسه دردسرهای زیادی برای میزبانی المپیک2024 خواهد داشت

2سال مصیبت، پیش روی پاریس

2سال به برگزاری المپیک بعدی به میزبانی پاریس مانده اما نگرانی‌ها درباره میزبانی پایتخت فرانسه از این رویداد ورزشی چنان زیادشده که پای رئیس‌جمهور فرانسه هم به ماجرا باز شده است و امانوئل مکرون به همه اطمینان داده مشکلی در راه برگزاری بازی‌ها نیست. رئیس‌جمهور فرانسه توجه بسیار زیادی به المپیک دارد چون برگزاری منظم و درست آن، می‌تواند بزرگ‌‌ترین میراث دور دوم ریاست‌جمهوری او باشد. اما نگرانی‌ها درباره بودجه و مناسبات بسیار حساس امنیتی، باعث شده آماده‌سازی پاریس برای میزبانی مسابقات تحت‌تأثیر قرار بگیرد.
فرانسه، پیش از این به‌خاطر میزبانی خوب و مطبوع از رویدادهای ورزشی معروف بود اما اتفاقات و بی‌نظمی‌های تکان‌دهنده پیش از فینال لیگ قهرمانان بین لیورپول و رئال‌مادرید در پاریس در ماه می، به اعتبار این کشور لطمه‌ای جدی وارد کرده است. منتقدان می‌گویند که حضور بسیار سنگین و سهمگین پلیس و نیروهای امنیتی باعث آن آشوب فراموش‌نشدنی شد. مسئله دیگر جاه‌طلبی کمیته برگزاری مسابقات است که گفته می‌شود از حمایت شخصی مکرون هم برخوردار است؛ برخلاف سنت المپیکی که افتتاحیه در ورزشگاه اصلی یا همان ورزشگاه دو‌و‌میدانی برگزار می‌شود، پاریسی‌ها می‌خواهند افتتاحیه باشکوهی را به‌صورت شناور روی رودخانه سن در قلب پاریس برگزار کنند.
همه اینها باعث شده است تا بسیاری از حالا پیش‌بینی کنند که پاریس میزبانی پردردسری خواهد داشت. این نگرانی‌ها و انتقادها چنان بالاست که مکرون را مجبور کرده یک جلسه ویژه با حضور وزرا و مقامات مربوطه برگزار کند تا نشان دهد همه‌‌چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت. او آخر هفته گذشته در این جلسه در کاخ الیزه پذیرای وزرای کشور، ورزش و همینطور رئیس کمیته برگزاری و تعدادی دیگر از مقامات ارشد بود. مکرون توجه زیادی به این بازی‌ها دارد و می‌خواهد شکوه آن را به ریاست‌جمهوری خود گره بزند. او سه‌شنبه در گفت‌‌وگو با روزنامه اکیپ گفته است: «ما 2سال با شروع بازی‌ها فاصله داریم و با زمان در حال مسابقه هستیم.»
کمیته برگزاری المپیک پاریس 4.1میلیارد دلار بودجه دارد که بخشی از آن برای توسعه زیرساخت‌ها به‌کار گرفته خواهد شد. مشکل بزرگ تورم است که کمیته را از نظر مالی به چالش کشیده است. علاوه بر آن، برخلاف انتظار، اسپانسرهای قدرتمندی که بخشی از بار آماده‌سازی پاریس را به دوش بگیرند، پیدا نشده است. مکرون وعده داده که برای تامین بودجه بازی‌ها، به مردم مالیات نخواهد بست و گفته که خود بازی‌ها باید هزینه خودش را تامین کند. او بعد از ملاقات با مقامات دولت و کمیته برگزاری، با توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک هم دیدار کرده است.
هفته گذشته از شعار بازی‌ها با عنوان «بازی‌ها برای همه» رونمایی شد. دولت فرانسه گفته است که می‌خواهد نیمی از بلیت‌ها را بخرد و آنها را بین جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان توزیع کند تا آنها هم از بازی‌ها بهره ببرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید