• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167396
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxPrr
+
-

امشب فینال زنان

آیا زنان انتقام مردان را می‌گیرند؟


مسابقات فوتبال یوروی زنان به دیدار نهایی رسید. امشب انگلیس و آلمان در ورزشگاه ومبلی فینال را برگزار می‌کنند. انگلیس که شگفتی‌ساز رقابت‌های این دوره بوده، در دیدار نیمه‌نهایی دست به‌کار بزرگی زد و با نتیجه 4بر صفر تیم مدعی سوئد را شکست داد تا برای سومین بار راهی فینال شود. بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان انگلیس در ورزشگاه برامال لین شفیلد تا دقیقه25 تقریبا لمس توپ نداشتند اما شاگردان سارینا ویگمن توانستند با کنترل بازی در میانه میدان فشار را بر زردپوشان سوئدی افزایش دهند و تا پایان کار توپ را 4‌بار از خط دروازه یاران پیتر گاردهارسون بگذرانند. انگلیسی‌ها در هر دو فینال قبلی در سال‌های 1984 و 2009 شکست خورده‌اند که شکست دومی مقابل همین آلمان بوده است. آلمان هم که مدعی اصلی قهرمانی است و در 11دوره اخیر 8 بار به قهرمانی رسیده، تیم زنان فرانسه را 2 بر یک برد و به فینال رسید.
برای فینال عده زیادی پیشنهاد داده بودند که اگر انگلیس برای نخستین بار قهرمان یورو شد، یک‌روز تعطیلی سراسری اعلام شود اما دولت بریتانیا با این موضوع مخالفت کرد. این تصمیم پس از آن از سوی دولت گرفته شد که درخواست‌ها از سوی هواداران فوتبال در رسانه‌های اجتماعی برای یک‌روز تعطیل ویژه درصورت پیروزی انگلیس بر آلمان در مسابقه نهایی افزایش یافت. شاید چون بانی این درخواست کی‌یراستامر، رهبر حزب کارگر بوده که حزب مخالف دولت است، دولت با آن مخالفت کرده. گویا هزینه تعطیل کردن یک‌روز در کشور قابل ‌توجه است.
پس از پیروزی آلمان بر فرانسه و راهیابی این تیم به فینال، یورگن کلوپ سرمربی آلمانی لیورپول از تیم ملی کشورش حمایت کرد و خطاب به آنها پیامی فرستاد: «می‌خواهم از صمیم قلب به همه شما تبریک بگویم و برایتان آرزوی موفقیت کنم. شما تا همین‌جای تورنمنت دستاورد بزرگی داشتید و حالا مهم این است که دستاوردتان را بزرگ‌تر کنید. شما بی‌نظیرید. پیروزی مقابل تیم قوی فرانسه کمی هم شانس می‌خواهد. ولی اگر با اعتماد به نفس و عزم راسخ وارد زمین بشوید همه‌‌چیز درست پیش می‌رود.»
تیم‌های مردان آلمان و انگلیس در تابستان گذشته و در مرحله یک‌چهارم پایانی یورو2020 که با یک‌سال تأخیر برگزار می‌شد در ومبلی با هم بازی کردند و انگلیس 2بر صفر آلمان را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. فینال جام‌جهانی1966 هم در همین ورژن قبلی ورزشگاه ومبلی برگزار شد که انگلیس با ناداوری موفق به پیروزی و کسب قهرمانی مقابل تیم مردان آلمان‌غربی شد.
در رقابت‌های این دوره تاکنون 30مسابقه برگزار شده که 92گل در آنها به ثبت رسیده؛ میانگین 3.07گل در هر بازی. سهم انگلیسی‌ها از این گل‌ها زیاد بود؛ آنها به‌تنهایی 20بار دروازه حریفان را باز کردند. بدون احتساب مراحل پیش‌مقدماتی بث مید از انگلیس و الکساندرا پاپ از آلمان با 6گل بر صدر جدول گلزنان تکیه زده‌اند. جایزه قهرمان این دوره دوبرابر سال2017 است یعنی 16میلیون یورو. 487، 673 (16، 256 نفر در هر بازی) از این مسابقات در 10ورزشگاه در 8شهر اروپا دیدن کرده‌اند.
به‌دلیل برگزاری دیدار فینال یورو۲۰۲۲ زنان در ومبلی دیدار دیشب کامیونیتی‌شیلد بین منچسترسیتی و لیورپول قهرمانان لیگ برتر و جام حذفی فصل گذشته استثنائا در ورزشگاه ملی برگزار نشد و میزبانی به ورزشگاه ۳۲‌هزار نفری کینگ‌پاور لسترسیتی رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید