• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167230
+
-

کارت هایی که هویت دارند

 شاید در نگاه اول صرف هزینه اضافه باشد؛ اینکه برای هر رده سنی یا ویژگی فردی اشخاص، کارت مترویی درنظر گرفته شود. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، خواهیم دید که این کارت‌ها، ویژگی‌هایی دارند که برای استفاده بهتر و دقیق‌تر گروه مورد نظر مناسب است. از سوی دیگر تفکیک کارت‌ها، امکان ارائه خدمات بهتر را فراهم می‌کند. بااین پیش فرض می‌خواهیم به چند نوع از کارت‌های طراحی‌شده برای افراد خاص، در آن سوی مرزها توجه کنیم که می‌تواند الگوهای خوبی برای متروی خودمان هم باشد.

برای آنهایی که کوچکند/ در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از مترو برای کودکان زیر 5سال مجانی است. این ویژگی برای بسیاری از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به همین شکل است و از همین کارت می‌توان برای این منظور استفاده کرد. از سن 5تا 10، هزینه‌ها نیم‌بها محاسبه می‌شود. این نکته به‌ویژه برای بچه مدرسه‌ای‌ها مهم است. کارت متروی این افراد، طراحی خاصی ندارد.
پیش از 20 سالگی/ تا پیش از شروع 20 سالگی، افراد کارت متروی خاصی دارند. به این کارت در آمریکا MCard می‌گویند. اگر به یورک‌شایر در آمریکا سفر کنید، با این کارت حتی می‌توانید از اتوبوس نیز با تخفیف ویژه استفاده کنید.
معتبر تا شب تولد / از 19تا 25سالگی، افراد کارت متروی ویژه خودشان را دارند. در این دوره سنی معمولا افراد وارد دانشگاه شده‌اند و به همین دلیل استفاده از مترو و اتوبوس به هر تعداد دفعاتی که از آنها استفاده کنند، نیم‌بها و در خطوطی، مجانی است. روی این کارت معمولا عکس افراد نیز حک شده است. این کارت تا آخرین روز 25سالگی فعال است اما درست از فردای آن روز، همه‌‌چیز تغییر خواهد کرد.
توانایی برای کم توانان/ شکل کارت افراد نابینا، کم‌توان یا ناتوان جسمی نیز ویژه است. روی این کارت، عکس شخص حک شده است. از سوی دیگر به نقاط برجسته خط بریل مجهز بوده و به‌راحتی در بین کارت‌های دیگر داخل کیف شخص قابل تشخیص است. این کارت به شکل اینترنتی قابل شارژ است. در پشت این کارت، مشخصات و نشانی فرد نوشته شده تا درصورت نیاز به کمک، از طریق این کارت بتوان اقدامات لازم را انجام داد.
شبیه کارت منزلت / در آن سوی آب‌ها نیز برای افراد بعد از سن بازنشستگی- بازنشستگی دولتی- کارت خاصی طراحی می‌شود. اقامت دائم در آن کشور شرط دیگر است. با پر کردن برگه اطلاعات بازنشستگی می‌توانید این کارت را دریافت کنید. استفاده از مترو و اتوبوس رایگان است  اما مبلغ قطار، نیم‌بهاست.
صورتی همیشه همراه / کارت صورتی‌رنگ همیشه با شماست. این کارت برای استفاده همیشگی همه افراد طراحی شده است. این کارت در قیمت‌های مختلف قابل شارژ و استفاده است. علاوه بر اینکه به شکل روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه قابل شارژ است.

اعتبار پایان هفته را پر کنید/ کارت Day Saver کارتی است برای استفاده آخر هفته و تعطیلات. این کارت به شکل تک‌نفره، خانوادگی و هر گروه دوستانه- تفریحی‌ای قابل صدور و استفاده است. با این کارت یک خانواده می‌توانند با هزینه اندک و با تخفیف از تعطیلات آخر هفته خود لذت ببرند و به نقاط مختلف شهر تردد کنند.
کیف پول شما سفید است/ با MCard به رنگ سفید، دیگر نیازی نیست کیف پول همراه داشته باشید. به این دلیل که می‌توانید برای هر نوع سفر به هر مقصدی، از این کارت استفاده کنید. اما پیش از آن، باید کارت را کاملا شارژ کنید و از منزل بیرون بزنید. کافی است این کارت را، همراه با یک کارت بانکی برای خرید هدیه و خوراکی، همراه داشته باشید و بعد هم تمام شهر را زیر پا بگذارید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید