• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167235
+
-

جنون گرما

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

رسانه‌ها خبر از جهنمی‌شدن هوای پخته تابستان می‌دهند، کولرها دیگر نفس ندارند، آب کم است و هر روز هم کمتر می‌شود، از آسفالت خیابان‌ها هرم گرما بلند می‌شود، بادبزن‌ها توی دست‌ها تند تند می‌چرخند و مسافران تنها تقاضایشان از راننده تاکسی روشن کردن کولر بی‌جان ماشین است. تابستان با تمام توانش دارد قدرت‌نمایی می‌کند و ما داریم ذوب می‌شویم. نتیجه‌اش می‌شود گرمازدگی که شایع‌ترین عارضه روزهای گرم تابستان است، اما روزهای گرم سال، عارضه‌های خطرناک‌تری هم دارد که شاید تا به حال به گوش‌تان نخورده باشد؛ سکته گرمایی.
سکته گرمایی، خطرناک‌ترین عارضه گرمازدگی است که می‌تواند منجر به مرگ هم بشود. بنابراین افرادی که دچار سکته گرمایی می‌شوند، نیاز به اقدامات اورژانسی دارند و اگر روند درمان این قبیل افراد به تأخیر بیفتد، خطر مرگ بیشتر می‌شود. علائم سکته گرمایی هم عبارت است از بالارفتن دمای بدن، خشکی و داغی پوست، نبض تند و قوی، سردرد شدید و سرگیجه، سستی و اختلال در کلام، تغییرات فشارخون و تشنج و از دست دادن هوشیاری. فردی که دچار سکته گرمایی شده است باید سریعاً به مکان خنک منتقل شود و بعد هم باید اورژانس خبر کرد. در آوردن سریع لباس‌های تنگ و غیرضروری فرد، حتی‌الامکان گرفتن دوش آب سرد روی فرد که البته نباید یخ باشد و درنهایت، استفاده از کمپرس یخ روی سر و گردن، زیر بغل و کشاله ران، ازجمله اقدامات فوریتی برای این افراد است.
برای پیشگیری هم باید از ماندن زیر آفتاب مستقیم و جاهای خیلی گرم و بسته دوری کرد. اگر هم خواستید در این روزها از شهر دور شوید و تنی به آب بزنید، حواستان به هشدارهای هواشناسی باشد. چراکه باران‌های موسمی باعث بالاآمدن آب رودخانه‌ها و سیلاب می‌شود و شناکردن در این رودخانه‌ها ممکن است به غرق‌شدن منجر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید