• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167192
+
-

تهران، نمادی از برگزاری آیین عزای حسینی

یادداشت
تهران، نمادی از برگزاری آیین عزای حسینی

نرگس معدنی‌پور*

آداب، ارزش‌ها، رسوم و باورها هویت فرهنگی و دینی هر جامعه را شکل می‌دهند. آیین‌ها و مراسم بزرگ دینی مانند سوگواری‌ها، عزاداری‌ها و... دینداری و توسل را در زندگی معنوی تقویت می‌کنند. این یک حقیقت موجود در جامعه است که فرهنگ شیعی متأثر از قیام عاشوراست و فرهنگی که با شهادت‌طلبی و عزاداری برای امام‌حسین(ع) عجین شده و از همین رو پیام‌های این واقعه عظیم ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت ‌تأثیر قرار داده است. شاید بتوان ادعا کرد در میان آیین‌های معنوی، فرهنگ عاشورایی به لحاظ معرفتی فراگیرترین، عمیق‌ترین و عبرت‌آموزترین آیین است؛ لذا شهرداری تهران باتوجه ‌به سیاست‌ها و رویکردهای جدید مدیریت شهری، ویژه‌ برنامه‌های آیینی و مذهبی ایام عزای حسینی(ع) را با موضوع تبیین و پیاده‌سازی فرهنگ حسینی(ع) در سبک زندگی شهروندان با پویش «زندگی حسینی» برنامه‌ریزی کرده است. ازجمله اهدافی که در این پویش مدنظر قرار گرفته شده است، عبارتند از:
 ترویج و تبیین سبک و سیره زندگی اباعبدالله الحسین(ع) از ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی
  تعظیم و تکریم شعائر اسلامی با محوریت آموزه‌های متعالی قیام عاشورای حسین(ع)
  ایجاد وفاق و همدلی و تقویت وحدت و انسجام ملی و اسلامی با تکیه‌ بر آیین، آداب ‌و رسوم سنتی و اصیل ایرانی اسلامی
  تعالی معنوی و اجتماعی جامعه اسلامی با تقویت روحیه ایمان، ایثار، تعمیق معرفت دینی و افزایش بصیرت و التزام عملی به ارزش‌های اسلامی
  ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و گفتمان مقاومت اسلامی با الگو قراردادن قیام عظیم عاشورایی
در اجرای این پویش می‌بایست توجه به گفتمان انقلاب اسلامی و جهاد تبیین در رابطه ‌با موضوعات مرتبط با عزاداری‌ها و هیئت‌ها، همچنین بهره‌گیری از ظرفیت خیریه‌ها و گروه‌های خودجوش مردمی در اجرای برنامه‌ها، حفظ آیین و رسوم سنتی و مردمی عزاداری حسینی(ع)، مسجدمحوری و خانواده‌محوری، توجه ویژه داشتن به نوجوانان، توجه به خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه‌ها، عدالت‌محوری و توجه به مناطق محروم در دستور کار قرار داشته باشد.
برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم ماه محرم، برنامه‌های شاخصی درنظر گرفته شده است تا از این طریق با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی جوش‌وخروش حسینی در شهر بیش‌ازپیش ایجاد شود. به همین منظور برگزاری «نمایشگاه عطر سیب»، «برپایی هیئت‌های نوجوانان حسینی»، تجمع بزرگ «تکیه ملت»، برپایی خیمه‌های زندگی حسینی، برنامه زیر آسمان روضه ویژه بانوان، مراسم احیای سنت اجرای اذان عزا و اجر عزا در ماه محرم و صفر در مناطق ۲۲گانه، تعویض ابر پرچم‌های مناطق، برگزاری روضه‌های خانگی زندگی حسینی، برپایی خیابان گالری راه حسین و کشتی راه نجات و بسیاری دیگر از برنامه‌ها در دستور کار قرار دارد. این برنامه‌ها در شرایطی برگزار می‌شود که هر یک از ادارات کل و زیرمجموعه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به اجرای ویژه‌برنامه‌های مربوط به ماه محرم خواهند کرد. باتوجه ‌به تدابیر اندیشیده شده در ایام ماه محرم، تهران به نمادی از برگزاری آیین عزای حسینی تبدیل خواهد شد.
 *رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید