• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167191
+
-

نشست خبری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای تشریح برنامه‌های محرم برگزار شد

ابرپرچم‌های محرم تهران از کربلا می آیند

شعار سال برای محرم 1401، «نجات اهل عالم با حسین است»

گزارش
ابرپرچم‌های محرم تهران از کربلا می آیند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

با نزدیک شدن به ماه محرم، نوای ترکیب‌بند «باز این چه شورش است» محتشم کاشانی به گوش می‌رسد و به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همه‌جا سیاه‌پوش شده و پایتخت آماده برگزاری مراسم روضه‌خوانی بازم محرم... است. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی در همین راستا، دیروز در نشست خبری ضمن تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان به 2اقدام ارزشمند اشاره کرد و گفت: «امسال برای نخستین‌بار 100ابرپرچم با طرح کتیبه ضریح سیدالشهدا(ع) که در کربلا، نجف و کاظمین متبرک شده‌اند، در آسمان تهران به اهتزاز درمی‌آیند. همچنین جملات خاطره‌انگیز که تداعی‌کننده نغمه‌های عاشورایی هستند، همراه با QR روی بیلبوردها اکران شده‌اند که شهروندان با اسکن QR می‌توانند شنونده نوحه‌های عاشورایی باشند.» به گزارش همشهری، مردم همچون سال‌های گذشته برای سیاه‌پوش کردن کوچه و خیابان‌ها منتظر اقدامات شهرداری نماندند و وارد میدان شدند و آستین‌ها را بالا زدند و با یک همدلی و همراهی داربست‌ها را علم کردند؛ اقدامی که توسط مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران مورد تقدیر قرار گرفته و رضا صیادی در نشست با اصحاب رسانه گفت: «دغدغه‌ جدی ما در ایام محرم، جلب مشارکت مردمی در فعالیت‌های فرهنگی است؛ چراکه مردم همیشه پیشروتر از نهادهای حاکمیتی بوده و هستند و ما هم تلاش کردیم امسال توجه ویژه‌ای به ظرفیت مردمی و محلی داشته باشیم؛ به همین دلیل برای اینکه خدشه‌ای به فعالیت‌های مردمی وارد نشود، کنار مردم ایستادیم و کارهای محلی را از طریق توزیع پرچم تسهیل کردیم و در نقاطی مانند محورهای بزرگراهی که فرامحلی بودند، مستقیم ورود کردیم و کار نصب پرچم‌های سیاه را انجام دادیم.»

شعار امیدبخش محرم
شعار محرم همه‌ساله با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور اهالی شعر و ادب و هنر تعیین می‌شود و امسال هم آنطور که صیادی گفته این فرایند طی شده و «نجات اهل عالم با حسین است» به‌عنوان شعار محرم طراحی و به تمام نهادهای فرهنگی اعلام شده است. او در تشریح این شعار عنوان کرد: «نجات، واژه مؤثری است که امیدبخشی در میان مردم را افزایش می‌دهد و با همین سیاست و رویکرد کارها در تمام حوزه‌های سازمان زیباسازی به مناسبت ایام محرم انجام شده و در حال پیگیری است.»

رویدادهای بزرگ محرمی
اصلی‌ترین پروژه سازمان زیباسازی سیاه‌پوشان شهر است، اما کارهای دیگری هم در دستور کار این سازمان قرار دارد که صیادی با اشاره به آنها عنوان کرد: «نصب پرچم روی پل‌ها، توزیع پرچم در میان مردم و مساجد، اختصاص بسته‌های فضاسازی محیطی به مساجد، نصب نما پرچم روی ساختمان‌های بلندمرتبه و... انجام شده است. همچنین در قالب رویداد «نشان عاشقی» المان‌های حجمی مناسب‌سازی و نصب شده‌اند. از طریق سوگواره هنری با حضور هنرمندان خطاط و نقاش ابیاتی چون باز این چه شورش است و... روی تیغه علامت که نماد عزاداری است، نوشته شده که این علامت‌ها جانمایی و در روزهای پیش‌رو در معابر پرترددی مانند میدان ولیعصر و... نصب می‌شوند. رونمایی از دیوارنگار محور بزرگراهی شهید ستاری اثر کامیار صادقی هم اقدام دیگر سازمان زیباسازی در ایام محرم است.» او همچنین گفت :« در ایام محرم رویدادهای فرهنگی خاصی رخ‌داده و امیدواریم به یک سنت تبدیل شوند و شاهد تداوم و استمرار آنها باشیم.»

اکران کودکان عاشورایی روی بیلبوردها
بخش دیگری از فعالیت‌های محرمی سازمان زیباسازی مربوط به تبلیغات محیطی است و آنطور که صیادی عنوان کرده «در این بخش 2رویکرد اصلی مدنظر قرار گرفته است؛ اول، کودکان عاشورایی است و در قالب آن طرح‌های فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان پیش‌بینی‌شده که همراه با عبارت‌هایی چون «شکر خدا را که در پناه حسینم» اکران شده‌اند. در حوزه فرهنگی هم سعی کردیم از جملات خاطره‌انگیز مانند «بوی بهشت می‌وزد از کربلای تو» که تداعی‌کننده زمزمه و نواهای عاشورایی مرحوم کوثری است، استفاده کنیم. نکته حائز اهمیت در اکران‌های فرهنگی پخش نوحه‌های عاشورایی از طریق اسکن QR است که برای نخستین‌بار انجام شده و برای دسترسی بهتر مردم این طرح‌ها در محورهای پیاده‌راهی اکران شده‌اند.»

مکث
اقدامات محرمی در قالب اعداد

   نصب 13هزار پرچم فرامحلی در محورهای بزرگراهی و پل‌ها
   توزیع 100هزار پرچم محلی در میان مساجد و مردم
   اختصاص بیش از 1500بسته حمایتی ویژه فضاسازی محیطی به مساجد
   نصب 150نما پرچم روی ساختمان‌های بلندمرتبه و شاخص
   اهتزاز 100ابرپرچم متبرک شده در تهران
   طراحی و نصب 500تیغه علامت
   رونمایی از دیواره‌نگار 400متری با عنوان پرچم‌های حسینی
   جانمایی و نصب 200کتل با پوشش پارچه‌ای

این خبر را به اشتراک بگذارید