• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167180
+
-

گروه‌های داوطلب دوام مردمی پس از 7سال، گردهم آمدند

یاوران ایمنی آماده کمک اضطراری

شهردار تهران: از سراهای محلات برای ایجاد گروه‌های جهادی دوام‌محور استفاده می‌شود

مدیریت بحران
یاوران ایمنی آماده کمک اضطراری

 کلانشهر‌ها همیشه در معرض حوادث هستند و حتی در گرمای مرداد‌ماه هم وقوع حادثه‌‌ای مانند سیل در پایتخت را نباید غیرممکن دانست. اگر حادثه بزرگی رخ دهد، این گروه‌های مردمی هستند که می‌توانند به یکدیگر کمک کنند و عوارض و آسیب‌های پس از آن‌را کاهش دهند. گروه‌های واکنش اضطراری محله (دوام) در تهران از داوطلبانی تشکیل شده است که پس از طی کردن دوره‌های آموزشی برای مقابله با حوادثی چون زلزله تشکیل می‌شوند و در خانه‌های دوام‌ و ایمنی و سرای محله‌ها به فعالیت می‌پردازند. روز گذشته، گردهمایی بزرگ دوامیان با حضور جمع کثیری از داوطلبان در برج میلاد برگزار شد که در آن، داوطلبان با امضای بیانیه‌ای با عنوان «ایمنی شهر تهران» آمادگی خود را برای پشتیبانی از اقدامات قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران اعلام کردند.
به گزارش همشهری، شهردار تهران در این مراسم گفت: بی‌شک تکیه به مردم در تمام ابعادی که نیاز شهر است، در این دوره مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته که حاصل این رویکرد می‌تواند رفاه، آسایش و پیشرفت مادی و معنوی شهر را رقم بزند.
علیرضا زاکانی ادامه داد: یکی از کارویژه‌های جدی که در سال ۸۴ در تهران بنیان گذاشته شد، گروه‌های دوام و ایمنی است که مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفتند. 7سال بود که گروه‌های دوام محلات عملکرد خاصی نداشتند و خشنودیم که بعد از ۷سال وقفه این جمع باشکوه در کنار هم گرد آمدند و امیدواریم دست به‌دست هم بدهیم تا شهری ایمن‌تر داشته باشیم. او افزود: ظرفیت‌های شما باید به این سمت برود که موضوعات چالش‌برانگیز در شهر را شناسایی کنید و با مطالبه‌گری از مسئولان امکانی را فراهم کنید که به نقطه بحرانی نرسیم یا اگر رسیدیم از آمادگی‌های لازم برخوردار باشیم.
شهردار تهران اضافه کرد: آنچه امروز در شورا و شهرداری مورد اهتمام است، این است که سراهای محله را در یک افق بالاتر به‌عنوان قرارگاه‌های اثرگذار در هر محل پشتیبانی کنیم و یکی از خانه‌های مورد تأکید مدیریت شهری در سرای محلات، خانه‌های دوام است. گروه‌های جهادی دوام در مساجد، مدارس و کانون‌هایی که می‌توانند اثرات جدی داشته باشند، تشکیل می‌شوند و این اقدامات به خانواده‌ها در جهت تامین ایمنی و شرایط زیست بهتر کمک می‌کند.
او در جمع خبرنگاران هم گفت: در سراهای محلات، یکی از خانه‌هایی که طراحی شده، خانه بحران است. با توجه به شرایط بحران‌خیزی که کشور دارد و همین مسئله شهر را نیز درصورت بروز حوادث طبیعی متوجه آثار سوء می‌کند، تصمیم داریم تا با محوریت مردم و سازماندهی آنها در این حوزه به ایجاد ایمنی و زمینه پیشگیری از بحران بپردازیم و با حضور فعال و گره‌گشا در همان لحظات اولیه از ظرفیت خانه‌های دوام استفاده کنیم. زاکانی با اشاره به اینکه باید در کنار گروه‌های دوام بتوانیم متن جامعه را آموزش داده و فرهنگسازی‌ انجام دهیم، گفت: این اقدامات باعث می‌شود تا اگر در هر لحظه‌ای نیاز بود، حضور فعال داشته باشیم.
 عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم  گفت: در تمامی جهان به تجربه ثابت شده است در ساعات اولیه بحران‌ها ساختارهای رسمی توان ‌یاری رساندن به مصدومان را در سطح محلی ندارند و گروه‌های محلی یاری‌گر و نجات‌بخش بوده‌اند.
احمد صادقی با بیان این جمله که من هم یک دوامی هستم و به دوامی بودن خود افتخار می‌کنم، گفت: من از سال‌ها پیش توفیق داشتم در مجموعه هلال‌احمر خدمت کنم و چه در سال‌های طلایی که در مجموعه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مسئولیت داشته‌ام و چه امروز که به‌عنوان نماینده مردم ری، تهران و تجریش در شورای شهر در خدمت شهروندان فهیم تهرانی هستم، همواره بر این باور بوده‌ام که باید شهر را به‌دست مردم سپرد و حاکمیت صرفا نقش هادی و تسهیلگر را برعهده داشته باشد.
صادقی افزود: تجربه درخشان واگذاری امور به مردم را می‌توان در هیئت‌ها دید؛ زیراکه برگزاری برنامه‌ها و اقدامات از دل برآمده شهروندان باعث بقا و تکرار این‌گونه برنامه‌هاست؛ مثل دهه محرم و جشن نیمه‌شعبان که قرن‌ها و سال‌هاست که با مخالفت‌های گوناگون حاکمان جور روبه‌رو بوده، اما به همت خود مردم برپا و زنده مانده است.
 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: جایگاه خانه دوام و ایمنی باید در تمام سراهای محلات تثبیت شود. مدیر سرای محله باید از دوام حمایت کند و دوامیان درخواست دارند از امکانات شهری بهره‌مند شوند. علی نصیری گفت: در بحران‌های بزرگ دولت‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند از عهده مدیریت بحران برآیند؛ در شرایطی پایتخت تحویل این دوره از مدیریت شهری شد که مردم در صف‌های به هم تنیده به‌دنبال واکسن می‌گشتند. نصیری ادامه داد: گروه‌های دوام مسجدمحور، مدرسه‌محور و دوام متخصصان از برنامه‌های ماست.
در ادامه این گردهمایی از ۲۰نفر از برگزیدگان دوام و فعالان مبارزه با کرونا تقدیر شد.

مکث
تأمین آمادگی و ایمنی


در بیانیه مشترک گروه‌های دوام که در گردهمایی دوامیان امضا شد، آمده است: «شهر من تهران، خانه من است، مأمن خانواده و عزیزان من است، اما چه گریز که سیل، زلزله و حوادث کوچک و بزرگ، همزاد این شهر زیباست. من که داوطلبانه به‌عنوان شهروندی مسئولیت‌پذیر و دغدغه‌مند به عضویت گروه دوام درآمده‌ام تا یار و یاور همشهریان و مدیران شهر در تأمین هرچه بیشتر آمادگی و ایمنی آن باشم؛ خشنود از عزم جدی برای ارتقای ایمنی کالبدی شهر تهران و ساکنان آن حامی این اقدام نیک هستم و آمادگی خویش را برای همکاری در تحقق اهداف آن اعلام می‌دارم. باشد که با تداوم این حرکت ستودنی شهرداری تهران و حمایت سایر سازمان‌ها در کنار توجه بیشتر به اجرای قوانین حوزه ایمنی، نظارت بر ساخت و سازها، ترویج آموزش و فرهنگ آمادگی در برابر حوادث، شهرمان هر روز توانمند، مقاوم‌تر و ایمن‌تر شود.»

 فعالیت‌های 7سال اخیرگروه‌های دوام تهران

   ۱۳۰۰ عضو جدید در این دوره به گروه‌های دوام اضافه شده است.
   ۲۱ هزار ثبت‌نام در این دوره انجام شده است.
   ۴ سال از میانگین سنی گروه‌های دوام کاسته شده است.
   ۲ درصد عدالت جنسیتی در گروه‌های دوام افزایش یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید