• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167150
+
-

حمله ویروس کرونا به قلب

دانشمندان در یک مطالعه آزمایشگاهی متوجه شدند شواهد مسلمی وجود دارد که نشان می‌دهد پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2 برای سلول‌های ماهیچه قلب سمی است

پزشکی
حمله ویروس کرونا به قلب

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

ابتلا به بیماری کووید-19فقط با پایان یافتن علائم شایع بیماری و سپری کردن دوران نقاهت تمام نمی‌شود، ویروس  SARS-CoV-2که عامل این بیماری و از خانواده کرونا ویروس‌هاست، می‌تواند در برخی افراد صدمات جبران‌ناپذیری به اندام‌های حیاتی وارد کند. شایع‌ترین مشکلی که پس از بهبودی در بین بیماران گزارش شده است، بیماری‌ها و مشکلات قلبی است.
به گزارش اسکای‌نیوز، دانشمندان می‌گویند طی انجام یک مطالعه اولیه، علت شایع بودن آسیب قلبی در بین بیماران بستری شده ناشی از ابتلا به کووید-19را شناسایی کرده‌اند. تحقیقات جدید نشان داده است که پروتئین اسپایک کروناویروس SARS-CoV-2 می‌تواند از طریق فرایند التهابی باعث آسیب عضله قلب شود، همین عارضه باعث شده است که این ویروس از کروناویروس‌‌های شناخته شده قبلی متمایز شود. اما خبر خوب این است که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد آسیب ناشی از این فرایند، که بخشی از خودایمنی طبیعی سلول‌های عضله قلب است را می‌توان با واکسیناسیون کاهش داد.

نقص در پمپاژ قلب
تحقیقات منتشر شده در سال 2020تغییرات غیرطبیعی را در نحوه پمپاژ قلب در 55درصد از بیماران بستری مبتلا به کووید- 19 کشف کرد که از هر 7 نفر یک نفر شواهدی از اختلال عملکرد شدید را نشان می‌دادند. دکتر ژیکواینگ لین، نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار مؤسسه تحقیقات پزشکی فراماسونی در یوتیکای نیویورک گفت: از جنبه بالینی پیش از این مشخص شده بود که عفونت کووید-19می‌تواند باعث آسیب قلبی شود، با این حال، آنچه ما نمی‌دانیم جزئیات مکانیکی چگونگی وقوع این اتفاق است. لین گفت: آنچه ما را مشکوک می‌کند این است که پروتئین اسپایک ویروس نقش‌های پاتولوژیک ناشناخته‌ای دارد. به‌گفته او داده‌های محققان نشان می‌دهد که علت اصلی آسیب به عضله قلب، پروتئین اسپایک ویروس SARS- CoV-2 است. به این ترتیب‌ اهمیت واکسیناسیون علیه این ویروس و پیشگیری از ابتلای شدید به آن بیش از پیش مشخص می‌شود.

مقایسه کروناویروس‌ها
لین با اتکا به شواهد مطالعه شده گفت: نخستین خط دفاعی در برابر تهاجم پاتوژن SARS-CoV-2 مصونیت طبیعی است و سلول‌‌های عضله قلب دستگاه ایمنی خاص خود را دارند اما در مورد عفونت‌‌های کووید-19، این پاسخ ایمنی حتی ممکن است عملکرد سلول‌های ماهیچه قلب را مختل کند و حتی در موارد بدتر منجر به مرگ سلولی و نارسایی قلبی شود. محققان برای بررسی دقیق‌تر، یک ویروس کرونای دیگر به نام HCoV-NL63را مورد مطالعه قرار دادند که دارای پروتئین اسپایک مشابهی است که به گیرنده سلولی ACE2برای کمک به نفوذ ویروس به سلول‌ها متصل می‌شود.
اما برخلاف ویروس SARS-CoV-2، پروتئین اسپایک ویروس NL63پاسخ ایمنی طبیعی را در سلول‌‌های عضله قلب که می‌تواند آسیب زیادی به اندام وارد کند، ایجاد نکرد. لین با استناد به این مطالعه گفت: این واقعیت که پروتئین اسپایک ویروس کرونای SARS-CoV-2پاسخ ایمنی طبیعی را فعال می‌کند، می‌تواند عامل بیماری‌زایی بیشتری در بیمار در مقایسه با سایر کروناویروس‌‌ها باشد.
در طول انجام آزمایش در فضای آزمایشگاهی با سلول‌های قلبی که در ظروف کشت داده شده بودند، محققان مشاهده کردند که چگونه پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2سلول‌های ماهیچه قلب را در مقایسه با سلول‌های بدون پروتئین اسپایک، بزرگ‌تر کردند. لین این فرایند را اینگونه شرح داد: ما شواهد مسلمی پیدا کردیم که نشان می‌‌دهد پروتئین اسپایک SARS-CoV-2برای سلول‌های ماهیچه قلب مانند یک سم است. با این حال، محققان هشدار می‌‌دهند که مکانیسم‌های شناسایی شده درباره اینکه ویروس چگونه باعث آسیب به قلب می‌شود ممکن است تصویر کاملی از آنچه در بدن رخ می‌دهد ارائه نکند و به همین دلیل سؤالات بیشتری وجود دارد که باید به آنها با مطالعات بیشتر و دقیق‌تر پاسخ داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید