• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1671
+
-

وضع گل و بلبل محلات در بازارهای جهانی

شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل و گیاه با چالش‌های زیادی در حوزه صادرات رو‌به‌رو است

محلات
وضع گل و بلبل محلات در بازارهای جهانی

ماندانا مجنونی/ اراک - خبرنگار:

 شهرستان محلات یکی از مناطق مستعد کشور در تولید گل و گیاهان زینتی است و توانسته رتبه اول و دوم کشور را به خود اختصاص دهد و در زمینه ارزآوری برای کشور هم نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است. البته با وجود این ویژگی‌ها استان در حوزه صادرات با مشکلات و چالش‌هایی بسیار جدی مواجه است.

صادرات 7 میلیون دلاری 

مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات می‌گوید: ارسال گل و گیاه محلات فقط از فرودگاه امام خمینی (ره) امکان‌پذیر است که برای تولیدکننده هزینه 40 تا 50 میلیون تومانی حمل را به همراه دارد و رقم سنگینی به شمار می‌رود. ابراهیم علیپور بیان می‌کند: بیشتر صادرات گل و گیاه از محلات مربوط به گل‌های فضای سبز و آپارتمانی است، اما این میزان صادرات جوابگوی هزینه‌های گلکاران محلاتی نیست.

در واقع از 20 میلیارد دلار درآمد صادرات گل در دنیا 24 میلیون دلار سهم ایران و 60 درصد از این میزان سهم مرکزی و محلات است. به گفته وی، 7 میلیون دلار از صادرات گل و گیاه کشور فقط از گمرکات استان، 5 میلیون دلار از گمرکات تهران و بقیه از گمرکات بخش‌های دیگر انجام می‌شود.

مدیرعامل تعاونی گل و گیاه محلات تصریح می‌کند: مشکلات حوزه گل و گیاه با سایر بخش‌ها متفاوت است، زیرا تنگناهای ویژه حمل و نقل این عرصه مختص به خودش است و علاوه بر آن مشکل دیگری که در این بخش وجود دارد مربوط به بیمه بارهاست و تاکنون نتوانسته‌ایم این مشکل را رفع کنیم. علیپور ادامه می‌دهد: 95 درصد از کار ساخت پایانه صادراتی گل و گیاه در محلات انجام شده است، اما به دلیل تکمیل نشدن بخش آزمایشگاهی و نبود امکانات بسته‌بندی مناسب با مشکلاتی جدی مواجه هستیم.

مشکل اصلی صادرات 

دبیر برگزاری نمایشگاه گل و گیاه محلات هم می‌گوید: مشکل اصلی تولید گل و گیاه در این شهرستان مربوط به بخش حمل و نقل زمینی و هوایی است که موجب شده نتوانیم صادرات قابل رقابت داشته باشیم.  مجتبی ابراهیمی بیان می‌کند: از دیگر مشکلات موجود در این حوزه می‌توان به ناآگاهی گمرک فرودگاه‌های کشور اشاره کرد.

سال گذشته بید قرمز به دلیل ماندن در گمرک دچار آسیب جدی شد و چند هزار دلار ضرر به تولیدکننده وارد کرد. وی ادامه می‌دهد: به دلیل گران بودن نهاده‌های کشاورزی و حضور سودجویان در این بازار، محصولی صادراتی که دارای کیفیت و مورد پذیرش باشد وجود ندارد در حالی که اگر واردات نهاده‌های کشاورزی در اختیار شرکت‌های تعاونی گل و گیاه کشور قرار گیرد، تولیدکنندگان می‌توانند محصولات صادراتی بیشتری تولید کنند. ابراهیمی اظهار می‌کند: در کشورهای دیگر که صادرات به راحتی انجام می‌شود دولت یارانه حمل و نقل را در اختیار تولیدکنندگان گل و گیاه قرار می‌دهد اما در کشور ما چنین شرایطی برای تولیدکننده وجود ندارد.   

این خبر را به اشتراک بگذارید