• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167040
+
-

شروع پرتغالی، پایان ترکمنی

استقلال لیگ را با سپاهان شروع می‌کند و با تراکتور به پایان می‌رساند. آیا تا آن زمان هنوز بردیف روی نیمکت تبریزی‌ها است؟

شروع پرتغالی، پایان ترکمنی

لیگ جدید، لیگ عجیبی است. فصل جدید لیگ برتر ایران از لحاظ ترکیب تیم‌ها با تغییرات فراوانی نسبت به گذشته روبه‌رو شده است. میزان جابه‌جایی بازیکنان در فصل جدید بیش از حد معمول همیشگی بوده و چند تیم مدعی با چهره‌ای تقریبا دگرگون‌شده پا به رقابت‌ها می‌گذارند. از طرفی، حضور 3سرمربی خارجی و صاحب‌نام هم هیجان هواداران را برای آغاز فصل جدید بالاتر برده است. فصل گذشته در لیگ برتر حتی یک سرمربی خارجی هم حضور نداشت اما امسال خارجی‌ها دوباره به نیمکت‌های لیگ برتر بازگشته‌اند و 3تیم مدعی از مربیان خارجی بهره می‌برند. 3تیمی که البته در قرعه‌کشی سرگذشت متفاوتی پیدا کردند.

    افتتاحیه تمام‌پرتغالی
2 مرد پرتغالی که امسال به نیمکت‌های لیگ اضافه شده‌اند در همان هفته اول به پست یکدیگر خوردند. ریکاردو ساپینتو با استقلال و خوزه مورایس با سپاهان در همان هفته اول یک افتتاحیه پرتغالی را برای لیگ برتر تدارک می‌بینند. اینکه هیچ‌یک از آنها از ترکیب و تاکتیک‌های یکدیگر اطلاعی ندارند، می‌تواند جدال تیم‌هایشان را جذاب‌تر و از احتیاط‌های مرسوم دورتر کند. از لحاظ ترکیب بازیکن‌ها نیز استقلال تا این لحظه 8بازیکن جدید خریده اما ترکیب این تیم نسبت به فصل گذشته حداکثر با دو سه تغییر روبه‌رو خواهد شد. حسین زاده، دانشگر و ژستد 3بازیکنی هستند که جایشان با چهره‌هایی جدید پر خواهد شد. سپاهان اما با تغییرات بیشتری پا به لیگ جدید می‌گذارد. اسماعیلی‌فر، ولسیانی، شهباززاده، رفیعی و پورقاز 5بازیکن اصلی فصل گذشته جدا شده‌اند و دستیار سابق مورینیو یک سپاهان جدید را به میدان خواهد فرستاد. استقلال بعد از این افتتاحیه سنگین چند بازی آسان در پیش خواهد داشت اما سپاهان تا هفته‌های ششم و هفتم نیز فرصتی برای نفس کشیدن نخواهد داشت.

   گل‌گهر-تراکتور؛ عین پارسال
یکی از تیم‌های کاملا دگرگون‌شده لیگ برتر، تیم تراکتور است که برای مربی سرشناس خارجی‌اش اسکواد جدیدی آماده کرده است. تراکتور تا این لحظه 13بازیکن جدید خریده که یک رکورد در میان تیم‌های لیگ برتری است. سرشناس‌ترین خرید این تیم صفا هادی عراقی است و ریکاردو آلوز هم دیگر خرید خارجی تبریزی‌ها محسوب می‌شود. تراکتور در هفته اول به گل‌گهر خورده تا بعد از مصاف استقلال-سپاهان، دومین بازی بزرگ روز اول در سیرجان برگزار شود. جالب اینکه فصل گذشته هم این دو تیم در هفته اول و در سیرجان مقابل هم قرار گرفتند! آن مسابقه را گل‌گهر با نتیجه 4بریک برد تا امیر قلعه‌نویی فصل را محکم شروع کند. 2 تیم تا پایان فصل همین روند را ادامه دادند، تا جایی که نهایتا گل‌گهر چهارم شد و تراکتور هم از آخر جدول به رتبه چهارم رسید!

   نکونام در تونل وحشت
روز دوشنبه یکی از سخت‌ترین قرعه‌های لیگ نصیب فولاد خوزستان شد و بلافاصله خبر مصدومیت یکی از خریدهای بزرگ فولاد کار را برای نکونام و تیمش سخت‌تر کرد. فولاد با جذب احسان پهلوان، اشکان دژاگه، سعید آقایی، علی قربانی، فرشید اسماعیلی، کریستوفر کنت، مجید علیاری، محمدرضا غبیشاوی و احتمالا وریا غفوری کاملا تیمش را کوبیده و از نو ساخته اما دیروز خبر مصدومیت فرشید اسماعیلی کمی تا قسمتی خانه نوساز اهوازی‌ها را متزلزل کرد. تیم نکونام در هفته اول دربی خوزستان را در پیش دارد و از نفت آبادان میزبانی می‌کند. اگر این مسابقه را بازی آسانی برای فولادی‌ها قلمداد کنیم، آن وقت آنها با احتساب این بازی در 5هفته ابتدایی مجموعا یک بازی آسان خواهند داشت! 4حریف بعدی فولاد، تیم‌های پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و مس رفسنجان هستند. این تونل وحشت می‌تواند تیم نکونام را کاملا برای ادامه فصل آماده کند. او بعد از این 5هفته سخت، در 10هفته باقیمانده فقط 2بازی سخت مقابل استقلال و گل‌گهر خواهد داشت.

    استقلال-تراکتور؛ آخرین فینال لیگ
در کنار قرعه تیم‌ها در هفته‌های ابتدایی، ترتیب بازی‌ها در هفته‌های پایانی هم می‌تواند اهمیت زیادی برای مدعیان قهرمانی داشته باشد. هفته‌های اول، زمان شکل گرفتن تیم‌ها است و هفته‌های آخر هم زمان تعیین سرنوشت آنهاست و ارزش امتیازات در آن زمان چندین‌برابر هفته‌های دیگر خواهد بود. بدون تردید مهم‌ترین بازی هفته پایانی این فصل، مصاف استقلال و تراکتور در هفته آخر خواهد بود. جالب است که استقلالی‌ها در هفته اول و آخر باید با 2 تیم بزرگ و مدعی لیگ بازی کنند. قهرمان فصل گذشته، لیگ را با سپاهان آغاز می‌کند و با تراکتور به پایان می‌برد. استقلال قبل از بازی با تراکتور و در هفته ماقبل پایانی هم باید به رفسنجان برود و با تیم مس روبه‌رو شود که آن مسابقه هم می‌تواند بازی سختی باشد. البته آبی‌ها فصل گذشته هم دقیقا در هفته29به رفسنجان رفتند و 2بر صفر پیروز شدند. رقیب اصلی آبی‌ها یعنی پرسپولیس در هفته‌های پایانی فقط یک بازی سخت خواهد داشت که مقابل گل‌گهر سیرجان خواهد بود. پرسپولیس در هفته آخر با نساجی بازی می‌کند که دستیار سابق یحیی هدایت آن تیم را برعهده دارد و همین موضوع می‌تواند باعث بروز حاشیه‌ها و حرف‌وحدیث‌های فراوانی باشد. دربی تهران هم که در هفته27و 3هفته مانده به پایان لیگ برگزار خواهد شد.


آرامش بعد از توفان
استارت استقلال در لیگ غلط انداز است اما اصلا سخت نیست


اگرچه استقلال یکی از مهم‌ترین مسابقات فصلش را باید در همان هفته اول لیگ بیست‌ودوم برابر سپاهان برگزار کند و این قرعه ممکن است در نگاه اول بسیار دشوار به‌نظر برسد اما حقیقت آن است که استارت فصل جدید برای تیم ریکاردو ساپینتو چندان هم دشوار نیست. به هر حال استقلال و سپاهان یک روز باید با هم بازی می‌کردند که این بار قرعه کار به‌نام همان هفته اول افتاد. مسلما بازی در هفته نخست خیلی هم «فنی» نیست؛ مخصوصا که 2کادرفنی کاملا متفاوت نسبت به فصل قبل هدایت 2تیم را برعهده گرفته‌اند و بی‌گمان مدتی طول خواهد کشید تا آنها نسبت به تیم‌شان اشراف پیدا کنند. به علاوه بازیکنان از بدنسازی و تمرینات سنگین تابستانی فارغ می‌شوند و خیلی از اتفاقاتی که در یکی، دو هفته اول رخ می‌دهد از نظر فنی تحلیل‌پذیر نیست. بعد از این مسابقه اما استقلال چند هفته نسبتا آسان (حداقل روی کاغذ) در پیش دارد که می‌تواند به تثبیت شرایط تیم زیرنظر ساپینتو کمک کند. استقلال هفته‌های دوم و سوم باید با 2 تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر یعنی ملوان و مس کرمان مصاف بدهد. آنها در هفته چهارم با نفت مسجدسلیمانی پیکار می‌کنند که فصل گذشته به زحمت در لیگ برتر باقی ماند و بعد هم با پیکان و نساجی مصاف خواهند داد. نخستین بازی سخت استقلال بعد از دوئل هفته نخست با سپاهان، در هفته هفتم مقابل گل‌گهر اتفاق می‌افتد. تا آن زمان انتظار می‌رود ساپینتو تیمش را ساخته باشد.

ملاقاتبا ٣ کابوس
چرا برنامه استارت پرسپولیس در فصل جدید خطرناک است؟

بالاخره مسابقات لیگ بیست‌ودوم فوتبال قرعه‌کشی شد تا شاید اگر خدا بخواهد آرام آرام از فضای پر از کسالت تعطیلی رها شویم. البته هنوز بیشتر از 2هفته به آغاز مسابقات باقی‌مانده، اما همین قرعه‌کشی هم کمی تنور را گرم کرد و باعث شد فضا شکل فوتبالی‌تری پیدا کند. هم‌اکنون رسانه‌ها در حال تحلیل نکات مربوط به قرعه‌کشی هستند و طبیعتا موشکافی در مورد تیم‌های مدعی بیشتر است. اگر قرار باشد در مورد پرسپولیس حرف بزنیم، مشخصا باید سراغ برنامه این تیم در 3هفته آغازین فصل برویم؛ جایی که سرخ‌ها به‌ترتیب باید برابر ذوب‌آهن، فولاد و آلومینیوم اراک به میدان بروند. از این بین، مسابقات اول و سوم بیرون از خانه است، اما بازی دوم در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. شاید روی کاغذ چنین برنامه‌ای خیلی هم دشوار و واجد نکات عجیب و غریب به‌نظر نرسد، اما واقعیت این است که استارت پرسپولیس برای فصل جدید سخت‌تر از حد تصور است و یحیی گل‌محمدی باید با 3کابوس فصل گذشته‌اش دیدار کند.
بازی با ذوب‌‎آهن در افتتاحیه فصل جدید در شرایطی برگزار می‌شود که توقف سرخپوشان برابر این تیم در دور برگشت فصل گذشته یکی از مهم‌ترین عوامل عقب افتادن آنها در کورس قهرمانی بود. هدایت ذوب‌آهن برعهده مهدی تارتار است و این مربی هر زمان رودرروی پرسپولیس قرار می‌گیرد، به‌خاطر فشارهای غیرمنصفانه فضای مجازی انگیزه‌های مضاعف پیدا می‌کند. پارسال هم ذوب موفق شد پرسپولیس را متوقف کند و البته در همین بازی بود که مصدومیت وحید امیری هم تشدید شد. پرسپولیس هفته دوم باید به مصاف فولاد برود؛ تیمی که مدعی مهمی در مسابقات این فصل محسوب می‌شود، تنها نماینده ایران در آسیا است و البته فصل گذشته با شکست قرمزها در سوپرکاپ یک جام را از پرسپولیس گرفت. آن بازی عامل فشارهای بسیار زیادی روی یحیی گل‌محمدی شد. بازی هفته سوم هم برابر آلومینیوم خواهد بود؛ تیمی که با پیروزی عجیب 3گله در ورزشگاه آزادی، سرخپوشان را از جام حذفی کنار زد و انتقادات از گل‌محمدی را به بالاترین حد ممکن از زمان بازگشت این مربی به پرسپولیس رساند.
در حقیقت 3بازی آغازین پرسپولیس در فصل جدید به نوعی در برابر 3تیمی است که 3جام از قرمزها گرفتند. در عین حال امتیازگیری در این مسابقات اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که تجربه نشان می‌دهد یک «آغاز خوب» در لیگ ایران برای قهرمانی از نان شب هم واجب‌تر است. آیا یحیی و تیمش از این 3بازی حیثیتی حداکثر امتیازات را می‌گیرند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید