• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167028
+
-

آماربازی

29
قرعه‌کشی فصل جدید لیگ برتر فوتبال برگزار شد و تیم‌ها حریفان خود را شناختند. با بررسی جدول بازی‌ها در هفته‌های ابتدایی به‌نظر می‌رسد سخت‌ترین شروع در این فصل نصیب دو تیم سپاهان و فولاد شده است. سپاهان در 5هفته ابتدایی باید به‌ترتیب با استقلال، نساجی، گل‌گهر، فولاد و ذوب‌آهن بازی کند که 4تیم از این 5تیم فصل گذشته در نیمه بالایی جدول قرار گرفتند. اگر رتبه این تیم‌ها در فصل گذشته را با هم جمع کنیم به عدد29 می‌رسیم. یعنی میانگین رتبه این 5تیم در فصل گذشته کمتر از 5بوده است. اگر برای سایر تیم‌ها نیز این عدد را محاسبه کنیم، مشخص می‌شود که کمترین عدد متعلق به سپاهان است و بنابراین سخت‌ترین حریفان در 5هفته ابتدایی نصیب این تیم شده‌اند.

34
داشتن قرعه آسان در هفته‌های ابتدایی از این لحاظ اهمیت دارد که بعد از تمرینات بدنسازی و اردوی پیش‌فصل، چند هفته‌ای طول می‌کشد تا تیم‌ها فرم اصلی خودشان را پیدا کنند و تیمی خوش‌شانس‌تر است که در این هفته‌ها حریفان ساده‌تری داشته باشد. در کنار سپاهان که اصلا از این لحاظ خوش‌شانس نبوده، تیم فولاد هم دومین تیمی است که حریفان سرسختی دارد. 5حریف ابتدایی فولاد تیم‌های نفت آبادان، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و مس رفسنجان هستند که مجموع رتبه‌هایشان در فصل گذشته 34بوده است. در این بین، رتبه تراکتور در فصل گذشته 13بوده اما این تیم در فصل جدید احتمالا تیم بسیار قدرتمندتری خواهد بود. بنابراین شاید حریفان فولاد با معدل34 حتی از حریفان سپاهان هم سخت‌تر باشند.

58
اما اگر به همین معدل استناد کنیم، باید گفت آسان‌ترین قرعه هفته‌های ابتدایی نصیب 2 تیم استقلال و پیکان شده است. استقلال در هفته اول با تیم سوم فصل گذشته بازی می‌کند اما در ادامه 4حریف در مقابل دارد که میانگین رتبه‌شان در فصل گذشته بین 13و 14است. در این محاسبه، رتبه دو تیمی که تازه به لیگ برتر آمده‌اند 15و 16فرض شده است و هر دوی آنها در هفته‌های ابتدایی با استقلال بازی دارند. پیکان هم این خوش‌شانسی را داشته که در هفته‌های اول و دوم با 2 تیم تازه‌وارد یعنی ملوان و مس کرمان برخورد کرده و در هفته سوم هم باید به مصاف تیم چهاردهم فصل گذشته یعنی نفت مسجدسلیمان برود. مجموع رتبه حریفان، برای استقلال عدد 57 و برای پیکان عدد 58 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید