• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167008
+
-

آغاز محرم و دور جدید اجراها

‌تماشاخانه‌های پایتخت با آغاز محرم، میزبان نمایش‌های جدید می‌شوند

تئاتر
آغاز محرم و دور جدید اجراها

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

با خیز جدید کرونا و درگیری مردم با این ویروس، خیلی از گروه‌های نمایشی باز هم نگران خالی‌شدن سالن‌های نمایش هستند. اجراهایی که بعد از 2سال سخت، رونق گرفته بود. هر چند در این میان، گرانی بلیت‌ها در کنار کرونا کار را برای علاقه‌مندان به تئاتر سخت کرده بود، اما باز هم تماشاگران در سالن حاضر می‌شدند.  محمدرضا پورحکیمی، کارگردان جوانی که این روزها نمایش «خانه خراب» را روی صحنه دارد، درباره وضعیت تماشاگران می‌گوید: «خوشبختانه نمایش ما از دید مخاطبان، کار خوبی شده است. استقبال تماشاگران هم خوب بود ولی حالا که دوباره بحث کرونا بالا گرفته، بر استقبال تماشاگران اثرگذار بوده است. به جز کرونا، حال مردم خوب نیست و در این وضعیت اقتصادی کسی به تئاتر فکر نمی‌کند بلکه همه دنبال پول‌درآوردن هستند. با اینکه تعدادی از نمایش‌های روی صحنه واقعا کارهای خوبی هستند اما فروش چندانی ندارند؛ چون همچنان مخاطب است که مخاطب را به سالن تئاتر می‌کشاند و هنوز هم تبلیغ مردم، بهترین روش برای جذب تماشاگر است.»  نمایش این کارگردان تا 14مرداد در تماشاخانه ملک روی صحنه است.

12مجلس شبیه‌خوانی 
در آستانه ماه محرم و در قالب نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی، ۱۲مجلس شبیه‌خوانی با حضور گروه‌های کشورهای نیجریه و عراق و چند استان‌ ایران از 4مرداد(روزگذشته) آغاز شده و تا 6مرداد(فردا)، در تهران برگزار می‌شود. به‌گفته دبیر اجرایی این سوگواره که برای نخستین‌بار در روزهای محرم برگزار می‌شود، مجالش شبیه خوانی گروه‌های منتخب استان‌های اصفهان، قزوین، مرکزی، قم و تهران در محوطه بیرونی تئاتر شهر، میدان امام حسین(ع) و فرهنگسرای خاوران بر پا شده است.

بهشت حکیم‌الله در حوزه هنری
تعداد نمایش‌ها در ماه‌های اخیر به بیش از 100اجرا‌رسیده بود؛ اجراهایی که کاهش نمی یابند اما با شروع ماه محرم نوع تئاترهایی که روی صحنه می‌روند، متفاوت خواهد بود. بیشتر نمایش‌ها در روزهای پیش‌رو اجراهایشان تمام می‌شود. یکی از نمایش‌هایی که در مناسبت‌های محرم روی صحنه می رود، «بهشت حکیم‌الله» است؛ نمایشی که به نویسندگی خسرو ‌امیری و کارگردانی مرجان قاسمی از ۲مردادماه میزبان علاقه‌مندان است. این نمایش به‌مدت 10روز روی صحنه است. مرجان قاسمی که کارگردان‌نمایش است، ایفای تنها نقش این نمایش ۵۰‌دقیقه‌ای را نیز بر عهده دارد. از دیگر نمایش‌های جدیدی که اجرایش را از روزهای اول مرداد شروع کرده، «تن داده» است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی منصور صلواتی در سالن دیوار چهارم آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه دارد. در این تماشاخانه «متل قو» هم تا اول شهریور اجرا می‌شود. علی اتحاد هم نمایش «نامه‌هایی بر دوش تندباد» را به بوتیک تئاتر ایران می‌آورد، «بوتیک تئاتر ایران» به‌عنوان جدیدترین فضای نمایشی پردیس تئاتر شهرزاد، اجرا در فضا‌های نامتعارف را بخشی از ذات تئاتر می‌داند و در تلاش است که در ساختمانی که سال‌هاست کاربری‌اش را از دست داده، افق‌های جدیدی به روی تئاتر بگشاید. «نامه‌هایی بر دوش تندباد» از تاریخ بیستم مرداد تا هجدهم شهریور در «بوتیک تئاتر ایران»‌ اجرا خواهد شد.

نمایش‌های پرتماشاگر تئاترشهر
سالن‌های تئاتر شهر هم همچنان اجرای خود را دارند، نمایش‌های «شکوفه‌های گیلاس» محمد مساوات، «آلنده نازنین» محمد برهمنی از اجراهای پرمخاطب این مجموعه هستند و قرار است «الکترا» از روز هفتم مرداد به نویسندگی و کارگردانی فرزاد امینی در تالار سایه اجرایش را شروع کند. کارگردان «الکترا» چنین نوشته است: «نمایش درباره آگاممنون، شاه یونان است‌که دخترش ایفی‌ژنی را قربانی می‌کند و کلیتمنسترا که مادر است، دلشکسته اما پر از غضب از شوهرش انتقام می‌گیرد و آگاممنون را به قتل می‌رساند؛ داستانی که با انتقام ادامه می‌یابد.» نمایش «تب»‌ رؤیا کاکاخانی هم همچنان در این مجموعه روی صحنه است. بعد از مدت‌ها‌ پردیس تئاتر تهران هم به سالن‌های فعال پیوسته، در سالن استاد محمد، نمایشی با عنوان «افسون همزاد» به کارگردانی مهدی فرهمند اجرا می‌شود. در این میان، برخی ‌نمایش‌ها هم اجرای خود را تمدید کرده‌اند؛ «پناه کاه» در ایرانشهر تمدید شده و دیگر نمایش‌های این تماشاخانه هفتم مرداد به‌کار خود پایان می‌دهند. «دوزخ» در تماشاخانه اهورا تا 25مرداد روی صحنه است؛ نمایشی که حمید سمندریان از ژان پل سارتر ترجمه  کرده و لاله ابید آن را روی صحنه برده است. در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران هم «سرباز خونه» وجیهه کریمی روی صحنه است. خانه نمایش دا هم میزبان «کابوس‌های تهران» مرضیه مهاجر است؛ نمایشی که اجرایش تا پایان مرداد ادامه دارد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید