• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 مرداد 1401
کد مطلب : 166946
+
-

530هزار میلیارد تومان نیاز مالی حمل‌ونقلی پایتخت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مشکلات حمل‌ونقل همگانی را تشریح کرد

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در نخستین نشست خبری خود گزارشی کامل و جامع درباره آخرین وضعیت حمل‌ونقل و عمومی تهران در تمام بخش‌ها و حوزه به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی ارائه کرد و با اشاره به مشکلات و کمبود و دلایل آن، از برنامه‌ها و راهکار‌هایی که با هدف برطرف کردن این مشکلات انجام شده یا درحال پیگیری است، خبر داد. سیدمجتبی شفیعی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل که باعث عقب‌ماندگی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شده، منابع مالی است، گفت: «نیاز شهر تهران برای رسیدن به تحقق برنامه‌های اساسی و برنامه‌ریزی شده ۵۳۰هزار میلیارد تومان به قیمت سال۱۴۰۰ است. تحقق این عدد با رویه‌های تأمین منابع مالی گذشته، در توان مدیریت شهری نیست. شهرداری هرگز نمی‌تواند و البته قرار هم نیست که به‌تنهایی مشکل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران را حل کند. طی ماه‌های گذشته ارتباط خوبی میان شهرداری و دولت شکل گرفته است و تیم جدید در تلاش هستند تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند.»

ظرفیت 5میلیونی مترو در روز

معاون شهردار تهران درباره آخرین وضعیت خرید 630واگن برای مترو هم گفت: «دولت مجوزهای تهاتر نفت برای پیش‌پرداخت ۱۵درصدی قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن را صادر کرده است. 2سال پس از تزریق نخستین پیش‌پرداخت، تحویل واگن‌ها آغاز می‌شود و تا 5سال ادامه دارد. قرارداد دیگری که داریم خرید ۱۱۳دستگاه واگن است که شهرداری با شرکت واگن‌سازی‌ منعقد کرده و دولت مجوز تهاتر ۷۷میلیون یورویی برای ۲۴۹دستگاه واگن با شرکت مپنا را صادر کرده است. ورود این واگن‌ها می‌تواند وضعیت ناوگان مترو را بهبود ببخشد و ظرفیت از جابه‌جایی 2میلیون مسافر به ۴ تا ۵میلیون مسافر در روز می‌رسد. همچنین اگر شبکه مترو به تناسب افزایش یابد، این جابه‌جایی در روز به ۱۰میلیون مسافر خواهد رسید.»
شفیعی با تأکید بر خالی بودن انبارهای مترو گفت: «هرچند منابع شهرداری نسبت به نیازها محدود است، اما به سرعت برای خرید چرخ اقدام شد و یک قرارداد ۸۰۰میلیارد تومانی با بانک شهر به امضا رسید. همچنین منابع ارزی بلوکه شده در سیستم بانکی ایران به ارزش ۸۰۰میلیارد تومان نیز تا 2هفته دیگر آزادسازی خواهد شد تا در اختیار مجموعه واگن‌سازی‌ قرار بگیرد. منابع دیگری تا سقف ۲هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از طریق وزارت کشور در حوزه اورهال عملیاتی خواهد شد.»
او با بیان اینکه 2300 اتوبوس با چنگ و  دندان در خطوط نگه داشته شده‌ است، گفت: «صبح اتوبوس را تعمیر کرده به خط می‌فرستیم و دوباره شب باید تعمیر شود. وزارت کشور قراردادی بسته است که طبق آن ۹۰۰دستگاه اتوبوس سهم شهر تهران است. آورده وزارت کشور ۸۰درصد هزینه و ۲۰درصد سهم شهرداری تهران است که شهرداری ۱۰۰میلیارد تومان را پرداخت کرده است. اعلام شده که امسال ۹۰۰دستگاه اتوبوس تحویل داده می‌شود که در این صورت تحول بزرگی در ناوگان اتفاق خواهد افتاد. ۱۴۰۰دستگاه اتوبوس از اتوبوس‌های قابل اورهال، در برنامه امسال برای اورهال قرار گرفته‌اند.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره واردات هزار دستگاه اتوبوس‌ کم کارکرد خارجی توسط بخش خصوصی هم گفت: «نمی‌دانم کسانی که از واردات اتوبوس کارکرده خارجی انتقاد می‌کنند خودشان سوار اتوبوس شده‌اند و می‌دانند که مردم و مسافران چه وضعیتی را تحمل می‌کنند؟ از زیر سنگ هم که شده باید برای مردم اتوبوس خریداری کنیم. این قابلیت در شهر تهران وجود دارد که 3میلیون نفر از طریق ناوگان اتوبوسرانی جابه‌جا شوند، اما اکنون کمتر از یک‌میلیون نفر جابه‌جا می‌شوند . هزینه اورهال اتوبوس‌ها به‌طور متوسط یک‌میلیارد تومان است، وقتی با یک‌پنجم هزینه اتوبوس داخلی می‌توانیم اتوبوس خارجی وارد کنیم؛ چرا این کار انجام نشود.» شفیعی از اضافه شدن 200دستگاه ون به چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با ارائه تسهیلات و حمایت مالی از سوی شهرداری تهران خبر داد و گفت: «۶هزار دستگاه ون در تهران وجود دارد که ۲هزار دستگاه از آن فعال است.  قرار است از منابع عوارض طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای و... برای خرید ۲۰۰دستگاه ون جایگزین، اقدام شود. تلاش می‌شود که حداکثر در یک دوره 3ماهه تا پیش از بازگشایی مدارس، این ون‌ها تحویل داده شود. تا ۷۰درصد قیمت این خودرو و تا سقف یک‌میلیاردو۲۰۰میلیون تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است. این ون‌ها در قالب یک نرم‌افزار فعالیت می‌کنند که باید در مسیرهای مشخص تعداد مسافر مشخصی را جابه‌جا کنند تا بخشی از بازپرداخت تسهیلات به‌عنوان یارانه جابه‌جایی مسافر از طرف شهرداری پرداخت شود. پروژه دیگر نیز پرداخت تسهیلات برای بازسازی ۲هزار دستگاه ون است.»
برخی از موضوعات دیگری که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری بیان کرد:

*۳۸۰۰دستگاه تاکسی در این دوره مدیریت شهری نوسازی شده است.
*  تحویل 50 اتوبوس برقی از مهرماه شروع می‌شود و تا دی‌ماه به پایان می‌رسد.
*رئیس‌جمهور دستور داده تا طلب شهرداری از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت شود. اصل طلب شهرداری حدود ۴هزارمیلیارد تومان است.
* اتوبوس‌های کم‌کارکرد وارداتی از طریق ‌بخش خصوصی درحال پیگیری است. بخش خصوصی موفق شده ۵۰دستگاه اتوبوس را وارد کند و ۲۰۰دستگاه دیگر هم وارد خواهد کرد که یک‌سری از آنها 2طبقه هستند. این ۲۵۰دستگاه اتوبوس تولید آلمان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید