• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 مرداد 1401
کد مطلب : 166929
+
-

کار فرهنگی؛ کار رانتی نیست

مجلس
کار فرهنگی؛ کار رانتی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هرکسی کارآمدی دین را در جامعه به اثبات برساند، انقلابی است؛ یعنی جوان امروز که نشان دهد نظریه اسلام سیاسی امام خمینی(ره) می‌تواند زندگی مردم را هم در بعد معنوی و هم مادی اداره کند؛ چنین رفتاری بیانگر انقلابی‌بودن است و هر کسی غیر از این رفتار کند، ضدانقلاب بوده و در مسیر انقلاب حرکت نکرده است.
به گزارش همشهری، محمدباقر قالیباف در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران با اشاره به اینکه امروزه برخی تصور می‌کنند کار فرهنگی، کار رانتی است و دولت باید‌ برای آن هزینه کند، با رد این نظریه گفت: معتقدم امروزه انجام فعالیت فرهنگی در کشور، از جهت اقتصادی جزو مجموعه‌هایی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد و مانند فعالیت‌های اقتصادی دیگر از آن انتفاع اقتصادی نیز داشت.
رئیس مجلس افزود: امروز گفته می‌‌شود اقتصاد اولویت است، اما باید عنوان کرد که در این حوزه نیز نیازمند فرهنگ هستیم و اگر مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود به این دلیل است که در اقتصاد فهم فرهنگی نداریم. قالیباف با اشاره به ویژگی‌های شهید سلیمانی، او را شهید جبهه فرهنگ خواند و افزود: شهید سلیمانی مرد میدان بود که می‌جنگید و در حقیقت رزمنده بود و کار امنیتی می‌کرد. او با گلوله سروکار داشت و به حد ضرورت کار سیاسی هم انجام می‌داد اما، نکته مهم اینجاست که اندیشه وی برخاسته از اندیشه امامین انقلاب بود و اعتقاد داشت اگر قرار باشد به مقوله کار نظامی خود با رویکرد امنیت‌محور نگاه کند، انقلاب اسلامی پیش نخواهد رفت، بنابراین برای مقابله با جنگی که تحمیل شده و ظلمی که برای مسلمین و انسان‌ها رخ داده، باید به جای رویکرد تهدیدمحور، به مردم نگاه کرد و رویکرد جامعه‌محور داشت. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امروزه اگر در اطراف تهران سری به رزمندگان زینبیون و فاطمیون بزنید، جانبازانی را می‌بینید که حتی برای معیشتشان مشکل دارند اما، در جبهه مقاومت حضور داشتند. در واقع براساس این مهم باید اذعان کرد شهید سلیمانی بحث امنیت و دفاع را با نگاه فرهنگی اداره کرد و پای آمریکا را از منطقه برید و نیروهای داعش را از بین برد، بنابراین با نگاه فرهنگی می‌توان به مقوله اقتصاد نیز نگاه کرد و به‌کار فرهنگی نیز باید با این رویکرد توجه کرد. قالیباف با بیان اینکه انقلاب ما اساسا انقلابی فرهنگی است، گفت: انقلاب یعنی فرهنگ، تحول درونی، شجاعت و در واقع به این معناست که ما ساختار گذشته را قبول نداریم. آنها دیدند امپریالیسم و کمونیسم در زمین جنگ سخت نمی‌توانند حریف انقلاب اسلامی شوند؛ بنابراین بلافاصله افراد ژئواستراتژیست آنها اقدام به ایده‌پردازی کرده و با تغییر زمین‌ بازی رویکرد خود را از حوزه فرهنگ به جنگ نظامی تغییر دادند و تهاجم جنگی رخ داد و در نتیجه اولویت همه ما به موضوع جنگ مرتبط شد که امری طبیعی بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید