• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166865
+
-

«توبه» پاپ در کانادا

رهبر کاتولیک‌های جهان در سفری به کانادا از بومیان این کشور به‌خاطر درد و رنجی که از سوی کلیسای کاتولیک متحمل شده‌اند عذرخواهی خواهد کرد

رویداد
«توبه» پاپ در کانادا

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، سفری تاریخی به کانادا را آغاز کرده تا در جریان آن رسما از بومیان این کشور به‌خاطر جنایاتی که مدارس شبانه‌روزی زیر نظر کلیسای کاتولیک در حق بومیان مرتکب شده‌اند، عذرخواهی کند. پاپ فرانسیس این سفر را «زیارت توبه» نامیده و ابراز امیدواری کرده با انجام آن بتواند جراحات ناشی از اعمال ناشایستی که کلیسای کاتولیک رم در حق مردم بومی کانادا انجام داده را التیام بخشد.
برنامه سفر پاپ که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، شامل سفر به استان‌های آلبرتا، کبک و قلمروی شمالی نوناووت است، اما نقص بزرگ این سفر، عدم‌توقف در استان بریتیش کلمبیاست؛ استانی که تابستان گذشته در آن حدود 200گور بی‌نام و نشان در محوطه‌ای که سابقا مدارس شبانه‌روزی کاتولیک ویژه کودکان بومی کانادایی در آن مستقر بوده‌اند، کشف شد.

انگیزه سفر پاپ چیست؟
در سال 2015کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا در گزارشی به وضعیت بازماندگان قربانیان مدارس شبانه‌روزی کاتولیک ویژه کودکان بومی این کشور پرداخت. این مدارس دولتی بخشی از سیاست دولت برای جذب کودکان بومی و نابودی فرهنگ‌ها و زبان‌های آنها بود. تقریبا 150هزار کودک بومی از اقوام «متیس» و «اینویت» در این طرح از خانواده‌های خود جدا شده و به مدارس شبانه‌روزی برده شدند. این مدارس بین سال‌های 1874تا 1996فعالیت داشتند.
مسئولیت اداره 70درصد این مدارس با کلیسای کاتولیک رم بود. بیش از 130مدرسه در سرتاسر کانادا پراکنده بودند که آخرین آنها در سال 1996بسته شد. در گزارشی که در سال 2015براساس روایت بازماندگان این مدارس منتشر شد، نشان می‌داد که در این مدارس، کودکان بومی مورد سوءاستفاده‌های جنسی قرار می‌گرفتند و به‌دلیل وضعیت نامناسب زندگی به بیماری‌های مختلف و سوءتغذیه مبتلا می‌شدند. بخش بزرگی از این کودکان هرگز به خانه‌های خود بازنگشتند و مدارس هم نسبت به سرنوشت آنها ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند. کمیسیون حقیقت و آشتی، نظام مدارس شبانه‌روزی کلیسای کاتولیک را براساس همین شواهد به‌عنوان بخشی کلیدی از سیاست نسل‌کشی فرهنگی در کانادا معرفی کرد. در یکی از گزارش‌های این کمیسیون از پاپ درخواست شده به نمایندگی از کلیسای کاتولیک به‌خاطر این نسل‌کشی عذرخواهی کند.
کم‌کم اما نشانه‌های شفاف‌تری از سرنوشت این کودکان به‌دست آمد. درسال 2021با استفاده از فناوری راداری گورهایی در منطقه‌ای متعلق به بومیان کانادا در استان بریتیش ‌کلمبیا کشف شد. این کشف با واکنش‌های شدیدی در جهان و کانادا مواجه شد. دیگر مجامع بومیان کانادا نیز شروع به تجسس‌های مشابهی کردند که منجر به کشف هزار گور دیگر شد و درخواست‌های رهبران بومی برای عذرخواهی پاپ را تشدید کرد. پاپ چند ماه قبل، از گروهی از بومیان کانادا که به واتیکان سفر کرده‌ بودند بابت رنجی که مدارس کاتولیک در این کشور به بار آورده بودند، عذرخواهی کرد. او وعده داد با سفر به کانادا از بومیان این کشور عذرخواهی کرده و برای آشتی و بهبود روابط تلاش کند. پاپ در این سفر قرار است روز چهارشنبه با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا ملاقات داشته باشد و در آخرین روز سفرش به‌صورت خصوصی با تعدادی از بازماندگان مدارس کاتولیک بومیان کانادا گفت‌وگو خواهد کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید