• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166818
+
-

عملیات اجرایی 2 ابرپروژه ترافیکی شرق و غرب تهران با حضور شهردار تهران آغاز شد

کمربند ترددی پایتخت تکمیل می‌شود

گزارش
کمربند ترددی پایتخت تکمیل می‌شود

 دیروز عملیات عمرانی دو ابرپروژه مهم و تأثیر‌گذار در حمل‌ونقل و ترافیک تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران کلید خورد. یکی از این پروژه‌ها، کلنگ‌زنی بزرگراه شهیدشوشتری و دیگری پروژه شهیدبروجردی است؛ پروژه‌هایی که به سال‌های گذشته برمی‌گردد، اما هرکدام به دلایل مختلف سال‌ها بود که متوقف شده بودند. اکنون مدیریت جدید شهر تهران همانطور که وعده داده بود، پس از پیگیری و بازنگری‌های لازم و برطرف کردن موانع و مشکلاتی که وجود داشت، اجرای این ابرپروژه‌های مهم و تأثیر‌گذار ترافیکی پایتخت را آغاز کرده است؛ محورهایی که امکان دورزدن ترافیک و رسیدن سریع به مسیرهای برون‌شهری را فراهم می‌کنند.


تکمیل بزرگراه شهیدشوشتری، پس از 12سال
به گزارش همشهری، حدود 12سال پیش اجرای طرح بزرگراه شهید‌شوشتری که از محدوده بزرگراه امام رضا(ع) به انتهای بزرگراه رسالت منتهی می‌شود، کلید خورد، اما به دلایل مختلف ازجمله قرار گرفتن بخشی از این پروژه در محدوده‌های نظامی شرق تهران و همچنین پارک ملی سرخه‌حصار، وجود معارض‌هایی که عمدتا نهاد‌های دولتی و حکومتی بودند و همچنین کمبود نقدینگی، پس از اندکی پیشرفت از سال۱۳۹۷ به بعد متوقف شد. تا اینکه در پاییز سال گذشته علیرضا زاکانی از آغاز پیگیری و انجام کارهای لازم در جهت برطرف کردن موانع و مشکلات و در نهایت تکمیل کمربندی شرق تهران خبر داد. نکته مهم اینکه در بازنگری صورت گرفته با هدف رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و حفاظت از بوستان جنگلی سرخه‌حصار، طول تونل پروژه بزرگراه شهیدشوشتری افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب حدفاصل بزرگراه شهیدیاسینی تا بعد از دره رزک به‌صورت تونلی طراحی شده است؛ تونلی که طول آن در 2 مسیر رفت و برگشت به حدود ۸کیلومتر می‌رسد. بزرگراه و تونل شهیدشوشتری محوری شمالی- جنوبی در منتهی‌الیه شرق تهران قرار دارد که به‌عنوان محور کمکی بزرگراه بسیج احداث می‌شود. همچنین بزرگراه شهیدشوشتری، بزرگراه‌های آزادگان و امام رضا(ع) در جنوب‌شرق پایتخت را به بزرگراه شهیدیاسینی در شمال‌شرق متصل می‌کند. عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «بزرگراه شهیدشوشتری، نقش اساسی در هدایت ترافیک ترانزیتی برون‌شهری به خارج از شهر تهران و کاهش بار ترافیک در معابر شرقی دارد.»

آغاز پروژه شهیدبروجردی پس از توقف 8ساله
شهردار تهران علاوه بر کلنگ‌زنی بزرگراه شهیدشوشتری، ظهر دیروز به همراه تعدادی از مدیران شهری از پروژه احداث بزرگراه ۷۶متری شهیدبروجردی نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این پروژه مهم و تأثیرگذار ترافیکی پایتخت قرار گرفت. این پروژه نیز در سال۱۳۹۳ کلید خورد، اما پس از مدتی متوقف شد. زاکانی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه پروژه ساخت بزرگراه شهیدبروجردی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) تا آزادگان است، گفت: «ادامه بزرگراه یادگار امام(ع) تبدیل به سه‌راه می‌شود. بخش غربی، مهم‌ترین بخش این بزرگراه به‌حساب می‌آید و امکانی را ایجاد می‌کند تا در غرب تهران از بزرگراه یادگار امام(ره) تا انتهای بزرگراه آزادگان، مسیری مستقیم و مطلوب ایجاد شود. این دوره مدیریت شهری جدید اهتمام ویژه‌ای به تکمیل بزرگراه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) در مناطق ۹ و ۱۸ دارد. امسال بخش منطقه۹ این بزرگراه تکمیل خواهد شد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. این پروژه امکانی را نظیر بزرگراه امام علی(ع) در قسمت شرق تهران برای غرب پایتخت، ایجاد می‌کند. به‌گفته شهردار تهران بخش اول بزرگراه شهید بروجردی به ۷۵۰میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که امسال مقدمات تأمین قطعی آن آماده می‌شود. بخش تقاطع الغدیر تا انتهای مهرماه راه‌اندازی می‌شود و از تقاطع الغدیر تا بلوار بهار تا ۲۲بهمن در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.  از سوی دیگر، احداث شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و اتصال آن به بزرگراه فتح نیز با توجه به پروژه‌های در حال اجرای بزرگراه شهیدبروجردی و بلوار بهاران، این معبر بزرگراهی شمالی- جنوبی را به جاده ساوه متصل و به‌عنوان یکی از مبادی ورودی و خروجی جنوب‌غرب پایتخت مطرح خواهد ساخت. زاکانی در بازدید از کارگاه احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره)‌ هم اعلام کرد که شرایط آغاز عملیات اجرایی آن  تا پایان تابستان امسال فراهم خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید