• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166711
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpYVX
+
-

اروپا زیر آتش

۱۷۰۰ نفر در اسپانیا و پرتغال به‌دلیل گرمای بی‌سابقه جان باختند

اروپا
اروپا زیر آتش

دست‌کم 19کشور اروپایی به‌دلیل موج بی‌سابقه گرما و خطر فزاینده آتش‌سوزی‌های گسترده «وضعیت قرمز» اعلام کرده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که موج گرمای وسیعی که بخش‌هایی از اروپا را فراگرفته در حال حرکت به سمت شرق است؛ به‌طوری‌که مقامات ایتالیا، لهستان و اسلونی نیز مجبور شده‌اند بالاترین سطح هشدار مربوط به موج گرما را صادر کنند. در همین حال یونان نیز که در روزهای اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های مهیب در جنگل‌های خود بوده از اروپا درخواست کمک کرده است. در انگلیس نیز در پی اوج‌گیری گرما، شبکه حمل‌ونقل و مدرسه‌ها مختل شده‌ و دولت با اعلام وضعیت قرمز هشدار داده که گرما حتی برای جوانان و افراد سالم هم خطرناک است. در دوبلین پایتخت ایرلند، نیز بالاترین دما از سال۱۸۸۷ میلادی ثبت شده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که موج گرما در اسپانیا که از هفته پیش اوج گرفته در برخی از مناطق شرقی این کشور به بالای ۴۰درجه سانتی‌گراد رسیده است. فرانسه نیز اواخر هفته گذشته در برخی از مناطق جنوبی خود دمای ۴۶درجه سانتی‌گراد را ثبت کرده است. هلند هم هفته گذشته گرم‌ترین روز سال خود را با دمای ۳۹درجه سانتی‌گراد ثبت کرده است. افزایش دمای هوا در ایتالیا نیز تا ۴۲درجه سانتی‌گراد، این کشور را با بدترین خشکسالی ۷۰سال گذشته مواجه کرده است.
در این میان کمیسیون اروپا اعلام کرده که حدود نیمی از خاک اتحادیه اروپا هم‌اکنون به‌دلیل کمبود بارندگی در معرض خطر خشکسالی قرار گرفته است. یک نهاد نظارتی اروپا نیز هشدار داده که اگر روند آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در این قاره ادامه یابد، سال۲۰۲۲ می‌تواند بدترین سال از زمان ثبت آتش‌سوزی جنگل‌ها در اتحادیه اروپا باشد. براساس گزارش نظام اطلاعات آتش‌سوزی جنگل‌ها در اروپا، میزان جنگل‌هایی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون در اروپا سوخته، بیش از میزان کل جنگل‌هایی است که سال گذشته در اروپا بر اثر آتش‌سوزی نابود شده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، از ابتدای سال‌جاری میلادی تا ماه گذشته در ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۵۱۷هزار هکتار جنگل در آتش‌سوزی‌ها از بین رفته است. این در حالی است که این رقم درمجموع سال گذشته میلادی، حدود ۴۷۰هزار هکتار بود. موج فزاینده گرما در اروپا در شرایطی است که تنها یک ماه از فصل گرما در این قاره گذشته و 2ماه باقی مانده است. سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به تداوم تغییرات آب‌وهوایی در سطح جهان هشدار داده و اعلام کرده که تنها در اسپانیا و پرتغال دست‌کم ۱۷۰۰نفر به‌دلیل موج اخیر گرما جان خود را از دست داده‌اند. هانس کلوگه مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی، اقدام فوری مشترک کشورهای جهان، برای مقابله با موج گرما و تغییرات آب‌وهوایی ناشی از گرمایش زمین را خواستار شده است. کلوگه گفته است: تغییرات اقلیمی، موجودیت انسان روی کره زمین را به خطر انداخته و دولت‌ها باید فورا اختلاف‌های خود را کنار بگذارند و به تعهدات و محدودیت‌های پذیرفته‌شده در توافقنامه سال۲۰۱۵ پاریس‌ پایبند باشند. نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به نقش گرمایش جهانی در افزایش بی‌سابقه دما در قاره اروپا نوشته: دمای امروز کره زمین به‌طور متوسط حدود 1.1درجه سانتی‌گراد گرمتر از اواخر قرن نوزدهم شده است. این در حالی است که موج گرمای فعلی می‌تواند گرمایش زمین را تشدید کند؛ چرا که یک دوره گرمای شدید رطوبت خاک را گرفته و زمینه را برای وقوع بحران‌های بعدی فراهم می‌کند. زمانی که خاک مرطوب است، بخشی از انرژی خورشید صرف تبخیر رطوبت می‌شود که این چرخه خود به خنک شدن منطقه کمک می‌کند. اما زمانی که موجی از گرما تقریبا تمام رطوبت خاک را می‌گیرد، دیگر رطوبتی برای تبخیر شدن در دور بعدی موج گرمایی وجود ندارد. بنابراین بیشتر انرژی خورشیدی به سطح زمین تابیده و گرمای بیشتری تولید می‌کند؛ وضعیتی که در نهایت به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع منجر می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید