• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166704
+
-

موفقیت سیاست توسعه روابط با همسایگان

دیپلماسی
موفقیت سیاست توسعه روابط با همسایگان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حلقه اول ورود به عرصه جهانی در سیاست خارجی، حلقه همسایگی است که شعار توسعه روابط همسایگی دولت سیزدهم جواب داده و برنامه‌ها به‌خوبی پیش می‌رود.
عباس گلرو درباره توجه دولت به سیاست همسایگی، گفت: سیاست دولت سیزدهم و اقدامات ابتکاری وزارت امور خارجه در حوزه همسایگی روند رو به رشد و مثبتی را طی می‌کند.
وی افزود: کمتر از یک سال از آغاز به‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد و ارزیابی ما این است که شعار توسعه روابط همسایگی دولت جواب داده و برنامه‌ها به‌خوبی پیش می‌رود.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تقویت روابط با کشورهای همسایه و تنوع‌بخشی به ارتباط با کشورهای دنیا، ضرورت و الزامی بوده که در دولت فعلی به‌خوبی به آن توجه شده ‌است.
وی با بیان اینکه اهمیت همسایگان و توجه به مسائل و موضوعات آنان باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: رویکرد یک ساله اخیر و رفت‌وآمدهای دیپلماتیک میان ایران و کشورهای همسایه نشان می‌دهد راهبرد سیاست خارجی کشور در مسیر درستی قرار گرفته است.
گلرو ادامه داد: سفرهای متقابل به کشورهای همسایه و حضور سران این کشورها در تهران به‌خوبی در حال انجام است و از این رو، معتقدم در مرحله پساتحریم قرار گرفته‌ایم. البته این حرف به‌معنای برچیده‌شدن تحریم‌ها نیست، بلکه به‌معنای خنثی‌سازی تحریم‌هاست؛ چرا‌که شاهدیم در این رفت‌وآمدها کشورها توجهی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: باید از این فرصت استفاده کنیم و دایره نفوذ و حضور خود را در کشورهای دوردست و فرامنطقه‌ای توسعه دهیم. وی افزود: کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس جلساتی را در راستای ضرورت افزایش ارتباط با کشورهای آفریقایی برگزار کرده است و باز هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. همچنین حوزه شرق و آمریکای لاتین نیز از دیگر حوزه‌هایی است که مورد توجه قرار دارد.
گلرو گفت: درصورتی که سیاست خارجی ما از حالت تک‌موضوعی خارج شود، گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد که دولت سیزدهم در این راستا برنامه‌های تحولی مناسبی را در دستور کار خود قرار داده است. / مهر 

این خبر را به اشتراک بگذارید