• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166703
+
-

تأکید ایران و پاکستان بر لزوم تامین امنیت در افغانستان

حسن کاظمی‌قمی، نماینده رئیس‌جمهور در امور افغانستان با بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. زرداری در این دیدار بر تعهد پاکستان به افغانستان امن و صلح‌آمیز تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت 2کشور و منطقه برای کمک به کاهش رنج و مشکلات مردم افغانستان استفاده کرد.
وزیر خارجه پاکستان در ادامه افزود: برای گسترش امنیت در منطقه نیاز است تا با هیأت حاکمه فعلی افغانستان تعامل سازنده صورت گیرد.
وی همچنین در ادامه بر لزوم گسترش روابط دوجانبه با ایران در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، همکاری در انرژی، امنیت و ترانزیت تأکید کرد.
کاظمی‌قمی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از نقش سازنده پاکستان در افغانستان گفت: صلح و ثبات در افغانستان برای امنیت بلندمدت در منطقه ضروری است.
این دو مقام ارشد ایران و پاکستان همچنین ابتکارات منطقه‌ای در بحث افغانستان به‌ویژه توافقات مرتبط با اجلاس وزرای خارجه همسایگان افغانستان و نشست‌های آتی را مورد بررسی قرار دادند.
پیش از این حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با محمد صدیق، همتای پاکستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
صدیق درباره این دیدار در توییتی نوشت: «با نماینده ویژه ایران برای افغانستان درخصوص حوزه‌های بالقوه و مهم همکاری و گفت‌وگو کردیم و درباره اوضاع افغانستان و منطقه نیز رایزنی شد.»
همچنین کاظمی‌قمی در صفحه توییتر خود در این ارتباط در رشته‌توییتی نوشت: «در ادامه رایزنی‌ با کشورهای منطقه، روز گذشته با سفر به کشور برادر ‎پاکستان با مقامات این کشور درباره موضوعات مهم ‎افغانستان و دوجانبه در فضای بسیار مثبتی گفت‌وگو شد. فصل مشترک مذاکرات دو طرف، مبارزه با تروریسم، تشکیل ‎دولت فراگیر، ‎امنیت و ‎توسعه در افغانستان و ایجاد فضای پایدار و سازنده در منطقه با محوریت افغانستان بود. زمینه همکاری دوجانبه در زمینه افغانستان وجود دارد. هر دو طرف مشارکت تمام اقوام ‎افغانستان در ساختار دولت را از اصلی‌ترین راه‌های برون‌رفت از وضعیت موجود می‌دانند. بحث و تبادل‌نظر درباره اجلاس تاشکند از دیگر موضوعات بحث بود. امنیت و توسعه پایدار، سیاست ‎جمهوری اسلامی ایران برای همسایگان و منطقه بوده و هست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید