• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166678
+
-

در باب رعایت‌نشدن قوانین و نادیده‌گرفتن عرف و فرهنگ رانندگی

مقصر 30درصد از مشکلات ترافیکی، خودِ ما هستیم

یادداشت
مقصر 30درصد از مشکلات ترافیکی، خودِ ما هستیم

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار


سال‌هاست که بار مشکلات ترافیکی تهران را به گردن خودرو و خیابان و حتی پلیس راهور می‌اندازیم و پای چراغ‌قرمز، پل‌عابر، بلوار، ورودی و خروجی، یک‌طرفه و دوطرفه و خودروهای بی‌کیفیت را به ماجرا باز می‌کنیم. البته تمام این موارد در جای خودش درست و تأثیرگذار بوده، اما واقعیت این است که مسئول اصلی بخش زیادی از مشکلات ترافیکی تهران و حوادثی که رخ می‌دهد، درواقع ‌خود ما مردم و رانندگانی هستیم که اغلب با ساده‌ترین و بدیهی‌ترین قوانین، آداب و عرف رانندگی بیگانه بوده‌ایم.
هنوز برخی از ما رانندگان حتی معنا و مفهوم بدیهی‌ترین چیزها مثل لاین کندرو و تندرو را نمی‌دانیم؛ چنان‌که یک خودرو با کمترین سرعت ممکن در لاین تندرو حرکت می‌کند و دیگری در لاین کندرو ویراژ می‌دهد و به‌اصطلاح لایی می‌کشد.
 انتظار داشتن برای رعایت حق تقدم، استفاده از راهنما، حرکت در بین خطوط، دنده عقب نرفتن برای اصلاح مسیر، نداشتن توقف دوبله و سوبله، رعایت فاصله طولی و عرضی و صحبت نکردن با موبایل و سیگار نکشیدن و عدم صحبت حین رانندگی هم که به‌نظر توقع زیادی است! به‌تازگی هم که شاهد رواج پدیده جدید تردد خودرو‌های پلاک مخدوش در خیابان‌ها هستیم. البته وقتی با موتورسیکلت‌های فاقد پلاک برخورد جدی و قانونی صورت نمی‌گیرد، طبیعی است که خودروسواران هم چنین جرمی را مرتکب شوند!
حالا ممکن است اندک قانونمداری، رعایت فرهنگ و اصول رانندگی را از سوی برخی از خودروسواران شاهد باشیم، اما همین مقدار اندک هم به‌ندرت در بین برخی از راکبان موتورسیکلت‌ها دیده می‌شود! آنهایی که حتی قائل به این اصول هم نیستند که باید مانند هر وسیله نقلیه دیگری با پلاک خوانا و در معابر مجاز برای وسایل نقلیه تردد کنند.
البته جمع کثیری از عابران‌پیاده هم دست کمی از سواره‌ها ندارند و مرتکب اعمال و رفتاری می‌شوند که جان و سلامت خودشان و دیگران را به مخاطره می‌اندازند که پریدن از روی نرده‌ها و گاردریل‌ها و طی کردن عرض بزرگراه و خیابان و اتوبان، نادیده گرفتن چراغ قرمز عابران‌پیاده، عبور از محلی غیر از پل‌های عابرپیاده و محل‌های خط‌کشی شده و... ازجمله رایج‌ترین آنهاست.
کارشناسان حوزه ترافیک می‌گویند اگر رانندگان قوانین، مقررات و فرهنگ رانندگی را رعایت کنند، بدون نیاز به هیچ کار و طرح عمرانی و اجرایی از سوی شهرداری و دولت و پلیس، حدود 30درصد از ترافیک شهر تهران کاسته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید