• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166588
+
-

چشم بازار جهانی گندم به توافق روسیه و اوکراین

مسکو و کی‌یف در مذاکرات استانبول بر سر صادرات غلات اوکراین توافق کردند

اروپا
چشم بازار جهانی گندم به توافق روسیه و اوکراین

همزمان با ادامه درگیری‌ها در اوکراین، نمایندگان مسکو و کی‌یف روز جمعه وارد استانبول ترکیه شدند تا توافقی را در ارتباط با از سرگیری صادرات گندم و حمل غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه امضا کنند.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه همراه با «اولکساندر کوبراکوف» وزیر زیرساخت اوکراین، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امضای این توافق را برعهده داشتند. گوترش و آنکارا 2 ماه است که برای میانجیگری روند بازگشایی بنادر اوکراین در دریای سیاه و توافق بین مسکو و کی‌یف کار می‌کنند.
خبرنگار بی‌بی‌سی از محل مذاکرات گزارش داد که امضای این توافق نخستین گام در یک فرایند پیچیده است و امید بزرگی برای کشاورزان اوکراینی خواهد بود که هم‌اکنون به دلیل جنگ فقط یک پنجم محصولات خود را صادر کرده‌اند. نماینده تجاری اوکراین در حاشیه این نشست گفت که تولید گندم در 80درصد مزارع در سطح عادی است، اما این محصول باید صادر شود تا کشاورزان بتوانند برای فصل کاشت بعدی برنامه‌ریزی کنند. امضای این توافق همچنین به‌معنای امیدواری برای تعدیل قیمت جهانی مواد غذایی در بسیاری از کشورهاست. 
در حاشیه امضای توافقنامه صادرات غلات اوکراین، «میخایلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به خبرنگاران گفت که اوکراین هیچ قرارداد مستقیمی با روسیه امضا نمی‌کند؛ هرچند با توافق غیرمستقیم موافق است. او در توییتر نوشت: «اوکراین هیچ سندی با روسیه امضا نمی‌کند. ما با ترکیه و سازمان ملل توافقنامه امضا خواهیم کرد.» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت: هرگونه اقدام روسیه بر سر اجرای توافق غلات با پاسخ نظامی مواجه خواهد شد. پودولیاک در ادامه هرگونه اسکورت کشتی‌های باربری اوکراین توسط کشتی‌های روسی را رد کرد و گفت: درصورت نیاز همه بازرسی کشتی‌های حمل غلات فقط توسط گروه‌های مشترک انجام می‌شود.
انتشار خبر امضای توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات به کاهش قیمت جهانی گندم در روز جمعه منجر شد و قیمت گندم شیکاگو به‌عنوان معیاری کلیدی برای بازار جهانی بیش از 3درصد کاهش داشت. همچنین قیمت آتی گندم انگلیس به‌عنوان معیار اروپایی گندم تقریباً 3درصد کاهش نشان داد. انتظار می‌رود با نهایی شدن و اجرای موفق توافق صادرات غلات، روند کاهش قیمت جهانی گندم ادامه‌دار باشد.
براساس توافق استانبول، قرار شده که اوکراین آب‌های بندر اودسا را که محل اصلی بارگیری غلات خواهد بود، مین‌روبی کند و روسیه نیز متعهد شده کشتی‌های حمل غلات را مورد حمله قرار ندهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید