• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 1 مرداد 1401
کد مطلب : 166541
+
-

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با همشهری:

آماده اعزام تیم‌های امدادرسانی بین‌المللی‌ هستیم

گپ
آماده اعزام تیم‌های امدادرسانی بین‌المللی‌ هستیم

سازمان آتش‌نشانی، قوی‌ترین بازوی عملیاتی و امدادرسانی در حوادث و بحران‌ها محسوب می‌شود و با توجه ‌به اینکه تهران مستعد حوادث غیرمترقبه و مترقبه است، ضرورت دارد نیروهای عملیاتی و تجهیزات آن به‌روز باشد. امروز اگر وضعیت این سازمان را با 10سال پیش مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که در راستای به‌روزرسانی اقدامات مؤثری صورت‌گرفته؛ به‌نحوی‌که جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران می‌گوید: «در علم و دانش و تجهیزات، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است و سازمان آمادگی دارد تا تیم بین‌المللی برای امدادرسانی به سایر کشورها اعزام کند.» ادامه گفت‌وگو با این مقام مسئول را بخوانید.

شرایط کنونی سازمان آتش‌نشانی مطلوب است؟
به‌روز شدن سازمان آتش‌نشانی مستمر است و پایانی ندارد. اکنون به لحاظ پرسنل، تجهیزات، علم و دانش، سازمان در شرایط مطلوبی قرار دارد و در سطح کشورهای توانمند هستیم اما ارتقا همچنان در دستور کار است.

در حوزه تجربه موفق بودید یا تأمین تجهیزات؟
قطعا باتوجه ‌به حوادث رخ‌ داده اعم از سیل، زلزله، انفجار مخازن در پالایشگاه و آتش‌سوزی و... نیروها تجربیات خوبی کسب کرده‌اند و در این مقوله، نیازی به استفاده از تجارب سایر کشورها نیست. در حوزه تأمین تجهیزات اگرچه با بومی‌سازی و استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان موفقیت‌هایی حاصل شده اما می‌توان از تجارب کشورهای موفقی چون چین، آلمان، اتریش و... در این حوزه بهره گرفت.

آمادگی امدادرسانی به سایر شهرها و حتی کشورها وجود دارد؟
قطعا وجود دارد. چنانچه در حوادث داخلی آتش‌نشانی در مباحث امداد و نجات همواره پیشگام بوده است. همچنین نیروها به درجه‌ای از توانمندی رسیده‌اند که آمادگی داریم تیم بین‌المللی تشکیل داده و نیروها را برای امدادرسانی به سایر کشورها اعزام کنیم.

تدابیری برای اشتراک‌گذاری تجربه با سایر کلانشهرها اتخاذ شده است؟
سازمان از این کار استقبال می‌کند و در همین راستا مرکز آموزش صالح‌آباد و دانشکده آتش‌نشانی آماده پذیرش و ثبت‌نام از علاقه‌مندان است. علاوه‌ بر آن آمادگی کامل وجود دارد تا علم، دانش و تجربه ‌خود را در خدمت آتش‌نشانی‌های کلانشهرهای کشور قرار دهیم. زیرا باور داریم سازمان آتش‌نشانی شهرها باید به آمادگی کامل برسند و از ظرفیت و امکانات لازم بهره‌مند باشند تا بتوانند در مواقع بحرانی امدادرسانی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید