• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166458
+
-

خدمات ستاره‌دار برای خانواده‌های پر‌جمعیت مددجویان

واگذاری 16هزار واحد مسکونی به جامعه هدف بهزیستی ازجمله افراد دارای معلولیت

واگذاری 16هزار واحد جدید مسکونی به خدمت‌گیرندگان و جامعه ‌هدف سازمان بهزیستی، خبری است که رئیس این سازمان در هفته بهزیستی و تامین اجتماعی اعلام کرد. ‌علی‌محمد قادری در آیین واگذاری ۲۸۳۶ واحد مسکونی در سراسر کشور به افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش به‌صورت همزمان از طریق ویدئوکنفرانس، گفت: «واگذاری این واحدهای مسکونی در ۳۱‌استان توسط مشارکت جمعی بهزیستی انجام شده است. از ابتدای انقلاب با تاسیس سازمان بهزیستی کشور حدود ۱۶۰هزار واحد مسکونی در اختیار جامعه هدف بهزیستی ازجمله افراد دارای معلولیت، ایتام و زنان سرپرست خانوار قرار گرفت.» رئیس سازمان بهزیستی همچنین از اجرای طرحی برای ارائه خدمات ویژه به خانواده‌های پرجمعیت دارای فرد معلول خبر داد.
 مسکن در کنار معیشت و اشتغال یکی از 3 راهبرد اصلی بهزیستی است که به‌گفته رئیس سازمان بهزیستی، به‌عنوان زیرساخت خانواده امروز مطرح می‌شود. قادری درباره ساخت و واگذاری مسکن به افراد تحت پوشش بهزیستی، گفت: «ساخت این واحدها از مدتی پیش شروع شده و مقرر بوده همه دستگاه‌ها پیگیری کنند، سهم آورده‌ای را سازمان بهزیستی به‌صورت بلاعوض به مبلغ حدود 100میلیون تومان در اختیار مددجویان قرار داده است. البته موارد مختلف است و  شهرستانی، روستایی و شهری هستند. آنهایی که در روستا هستند از طریق تامین زمین، مسکن آنها ساخته شده است. آورده‌ای که برای خانواده‌های دارای ۲عضو معلول به بالا در سال جدید در نظر گرفته شده، حدود ۲۰۰میلیون تومان برای مسکن شهری و ۱۵۰میلیون تومان برای مناطق روستایی است که با تفاهمنامه‌ای ‌با بنیاد مستضعفان این سهم تامین خواهد شد و همه افرادی که در سامانه ملی مسکن ثبت‌نام کردند، مدارک و ثبت‌نام خود را قطعی کنند. این نظام حمایتی در خدمت جامعه هدف، افراد دارای معلولیت و محرومان قرار خواهد گرفت و امیدواریم بعد از 3سال شاهد این باشیم که ظرفیت‌های اساسی ساخت مسکن در کشور به کمک سازمان بهزیستی بیاید و بتوانیم جامعه هدف خودمان را مستغنی از مسکن کنیم.»

خدمات ستاره‌دار به مددجویان دارای شرایط خاص
ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی در مناطق روستایی هم از دیگر قدم‌‌هایی است که سازمان بهزیستی برای کمک به معیشت خانواده‌های دارای فرد معلول به‌زودی برمی‌دارد. به‌گفته رئیس این سازمان، تاکنون ۲نهاد بنیاد مستضعفان و معاونت مناطق روستایی معاون اول رئیس‌جمهور آمادگی خود را اعلام کردند که با انعقاد تفاهمنامه برای جامعه هدف بهزیستی مستقر در مناطق محروم، مسکن ساخته شود.
خدمات ستاره‌دار به خانواده‌های پرجمعیت دارای معلولیت، دیگر خبری است که ‌قادری از آن یاد کرده؛ خدماتی که به بهبود وضعیت معیشت این خانواده‌ها و بهبود شرایط مسکن آنها مرتبط می‌شود. این خدمات به خانواده‌های دارای مسکن ارائه می‌شود که خانه آنها نیاز به بهسازی دارد‌ یا حتی به‌دلیل شرایط خاص فرد معلول و جمعیت خانوار، ممکن است متراژ خانه برای این افراد کافی نباشد. قادری گفت: «ارائه خدمات ستاره‌دار به خانواده‌های پرجمعیت دارای معلولیت ممکن است ظرف ۶ ماه تا یک سال به اتمام برسد؛ مثلا در شهرستان بروجن به خانواده 5معلولیتی سر زدیم. ممکن است متراژ مسکن برای این خانواده‌ها مکفی نباشد. اینها را باید به‌عنوان کد خدمت ستاره‌دار دید و به‌عنوان بهسازی شرایط سکونت از آن یاد کرد. ممکن است خانواده‌ای دارای معلولیت بالا، نیاز به اجاره یا رهن خانه بزرگ‌تری داشته باشند. این خانواده‌ها نادر هستند و از آن به‌عنوان طرح یاد می‌شود.»

جمعیت رو به افزایش معلولان
«تامین مسکن برای خانواده‌های دارای فرد معلول قدم مثبتی است که می‌تواند کمک مهمی به معیشت این خانواده‌ها داشته باشد. شهرام مبصر، فعال حوزه معلولان اظهارنظرش درباره تحویل این واحدهای مسکونی را با این جمله آغاز می‌کند و می‌گوید: «اگر در دهه‌های گذشته به وعده‌ها و خبرهایی که در حوزه تامین مسکن معلولان داده شده دقت کنید، همه از فعل‌های آینده برای این وعده‌ها استفاده می‌کنند. اگر امروز وعده‌ای محقق شده و مسکنی در اختیار افراد نیازمند دارای معلولیت قرار گرفته، باید آن را به فال نیک گرفت.»
او همچنین اظهارنظر مهمی درباره ساخت این واحدهای مسکونی دارد که معتقد است اغلب از دید مدیران، مسئولان و مجریان طرح‌ها پنهان می‌ماند؛ مبصر می‌گوید: «مسکن‌های ساخته‌شده توسط بنیاد مسکن و دیگر نهادها معمولا شرایطی شبیه به وضعیت مسکن مهر دارند؛ مجتمع‌هایی که با فاصله قابل توجه از مرکز شهرها و محله‌‌ها ساخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در چنین وضعیتی نادیده گرفته می‌شود، این است که فرد معلول و خانواده او که در مرکز پایتخت هم امکان استفاده عادی از خدمات عمومی شهر را ندارند، چطور می‌توانند برای زندگی روزمره خود این مسافت‌های معنادار را تا محل خرید، محل کار‌ و سایر اماکن عمومی طی کنند؟»
او درباره افزایش روزانه آمار افراد دارای معلولیت می‌گوید: «جامعه معلولان، علاوه بر افرادی که از بدو تولد با معلولیت روبه‌رو هستند، به‌دلیل حوادثی مثل تصادفات و... هم روزبه‌روز در حال گسترده‌تر شدن است. تنها در نوروز امسال 44هزار نفر بر اثر حوادث مختلف دچار انواع معلولیت‌ها شده‌اند. این یعنی احتمال وقوع معلولیت در زندگی هر فردی، احتمال بعیدی نیست. با این حال، به‌دلیل نادیده گرفته‌شدن بسیاری از حقوق معلولان، این افراد نمی‌توانند به‌سادگی از خدمات مختلف استفاده کنند.» او یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جامعه معلولان کشور را، اجرایی‌شدن تمام و کمال قانون حمایت از معلولان می‌داند و می‌‌گوید: «قانون حمایت از معلولان اگر به‌درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد. درخواست جامعه معلولان از رئیس سازمان بهزیستی این است که به‌دنبال ضمانت اجرایی این قانون باشند. بخش قابل‌توجهی از جامعه معلولان، اگر شغل و درآمدی داشته باشند، می‌توانند بقیه مشکلات معیشتی را خودشان برطرف کنند.»
او در پایان یادآوری مهمی درباره الگوی جمعیتی کشور می‌کند: «همه ما می‌دانیم که جمعیت کشور به سمت سالمندی در حرکت است. اگر دید خودمان را نسبت به حمایت‌های اصولی از معلولان گسترده‌تر کنیم، می‌بینیم که بسیاری از حقوق نادیده گرفته شده برای معلولان به‌زودی برای سالمندان هم مشکل‌ساز خواهد شد. از استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی گرفته تا امکان مهارت‌آموزی، مراقبت‌های دوره سالمندی و....»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید