• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166403
+
-

گازپروم، شیرگاز اروپا را می‌بندد؟

شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرده که احتمالا به‌دلیل شرایط اضطراری، قادر به عرضه گاز به اروپا نباشد

شرکت گازپروم روسیه طی نامه‌ای به برخی از مشتریان خود در اروپا اعلام کرده که به‌دلیل «شرایط اضطراری» نمی‌تواند صادرات گاز برای آنها را تضمین کند. این در حالی است که بحران انرژی در پی جنگ روسیه و اوکراین باعث شده که موضوع تأمین انرژی به چالشی جدی در اروپا تبدیل شود. به‌گزارش رویترز، شرکت دولتی گازپروم روسیه که انحصار صادرات نفت و گاز این کشور را در اختیار دارد، در نامه‌ای به تاریخ چهاردهم جولای (6 روز پیش) به برخی از طرف‌های اروپایی‌اش ازجمله شرکت یونیپر (بزرگ‌ترین واردکننده گاز روسیه در آلمان) اعلام کرده که به‌دلیل شرایط اضطراری (فورس ماژور) قادر به عرضه گاز به آنان نیست. شرایط اضطراری اصطلاحی حقوقی در قراردادهای تجاری بین‌المللی است که در آن طرفین از اجرای تعهدات قانونی خود معاف می‌شوند.
به‌گفته منابع مطلع، نامه گازپروم مربوط به توقف فعالیت خط لوله نورد استریم-1است. این خط لوله یکی از مهم‌ترین خطوط صادرات گاز روسیه به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بوده و فعلا به‌دلیل تعمیرات سالانه به‌مدت 10روز فعالیتش را متوقف کرده است.حتی پیش از تعمیرات این خط لوله، شرکت گازپروم از حدود 2 ماه پیش حجم انتقال گاز به اروپا را کاهش داده و دلیلش را هم تعمیر یکی از توربین‌ها اعلام کرده بود. این شرکت همچنین پیش تر صادرات گاز به فرانسه و فنلاند را هم متوقف کرده است.
صادرات حامل‌های انرژی از روسیه به اروپا در شرایطی به‌طور چشمگیری کاهش یافته که این منطقه با یکی از بی‎سابقه‌ترین تابستان‌های گرم خود روبه‌رو شده و بنا بر پیش‌بینی‌ها زمستان سردی نیز در پیش خواهد داشت. بر همین اساس، اقدام جدید گازپروم، اروپایی‌ها را نگران کرده که روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب علیه مسکو بر سر جنگ اوکراین، در پایان10روز تعمیرات که فردا به پایان می‌رسد، صادرات گاز به اروپا را از سر نگیرد؛ اقدامی که می‌تواند بحران انرژی و ریسک‌ وقوع رکود اقتصادی در منطقه را تشدید کند.
هانس ون‌کلیف، اقتصاددان ارشد انرژی، می‌گوید: «با توجه به اینکه مشخص نشده منظور از شرایط اضطراری دقیقا چیست و اینکه مسائلی که منجر به شرایط اضطراری شده، مسائلی فنی است یا سیاسی، نامه گازپروم می‌تواند نشانه‌ای باشد دال بر اینکه احتمال توقف صادرات گاز از خط نورد استریم وجود دارد، امری که می‌تواند گام بعدی‌اش تشدید تنش‌های روسیه و اروپا، به‌خصوص آلمان باشد.» 
تیری بوریس، استاد مطالعات سیاسی در پاریس نیز با غیرقابل پیش‌بینی خواندن اقدامات روسیه می‌گوید: «کرملین هر روز اهداف متفاوتی را نشانه می‌گیرد و اروپا باید به آنها پاسخ دهد. ما باید به‌دنبال پاسخی منطقی برای شرایط امروز باشیم که متأسفانه وجود ندارد. گازپروم ممکن است که پس از تعمیرات، صادرات گاز را از سر بگیرد و به کمیسیون اروپا ثابت کند که اشتباه می‌کرده است. به هر حال، آنکه قدرت را در دست دارد کرملین است.» 

فرانسه به‌دنبال نفت و گاز امارات 
با بالا گرفتن اختلافات روسیه و کشورهای اروپایی و در شرایطی که اروپا خود را برای قطع کامل گاز روسیه آماده می‌کند، روزنامه لوموند گزارش داده که فرانسه و امارات عربی متحده توافقنامه‌ای را در زمینه انرژی امضا کردند تا تامین نفت و گاز طبیعی از این کشور خلیج‌فارس تضمین شود. محمد بن زاید در نخستین سفر خارجی خود در مقام ریاست امارات متحده عربی 3روز پیش وارد پاریس شده است. توافق شرکت فرانسوی توتال و شرکت ملی نفت ابوظبی در جریان دیدار محمد بن زاید با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امضا شده است. مکرون پیش تر اعلام کرده بود که فرانسه به‌دنبال تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی خود است. صادرات امارات عربی متحده به فرانسه در سال‌های گذشته بیشتر شامل فرآورده‌های نفتی بوده که در سال ۲۰۱۹ میلادی به بالاترین میزان خود یعنی ۱.۵میلیارد یورو رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید