• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166404
+
-

آخرالزمان تابستانی؛ اروپا در آتش

موج بی‌سابقه گرما در اروپا منجر به مرگ بیش از 700نفر و آتش‌سوزی در بیش از 300هزار هکتار زمین شده است

جهان‌نما
آخرالزمان تابستانی؛ اروپا در آتش

موج گرمای بی‌سابقه اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا را فلج کرده است، اما این اروپاست که تاب‌آوری کمی در برابر این موج گرمای تابستانی از خود نشان داده است. با افزایش دمای زمین به واسطه تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشری، ثبت رکورد‌های جدید گرما درحال تبدیل شدن به اتفاقی معمول در جهان است و سردترین مناطق جهان هم از این امر مستثنا نیستند؛ حتی ممکن است به‌دلیل ناسازگاری طبیعی مناطق معتدل و سرد با گرما، این مناطق بیشترین آسیب را متحمل شوند؛ از این‌روست که گرما در حال فاجعه‌آفرینی در اروپاست. اروپای عموما سرد و معتدل، تاکنون با چنین موج گرمایی که کارشناسان آن را «آخرالزمان» توصیف کرده‌اند، مواجه نشده بود. رکورد گرمای هوا در منطقه شبه‌جزیره ایبریا، شامل کشورهای پرتغال، اسپانیا، آندورا و جبل‌الطارق با عبور از 46درجه شکسته شد. گرمای هوا همچنین آتش‌سوزی جنگل‌ها در فرانسه را تشدید کرده است. همچنین دمای هوا دیروز در انگلیس به رکورد بی‌سابقه 39.1درجه سانتی‌گراد رسید و انتظار می‌رود این دما در روزهای آینده افزایش یافته و از 40درجه سانتی‌گراد هم عبور کند. این وضعیت باعث شده تا انگلیس وضعیت هشدار ملی اعلام کند. ولز هم در روز دوشنبه با دمای بیش از 35درجه سانتی‌گراد رکورد گرمای جدیدی را ثبت کرد.

گرما؛ نقطه ضعف اروپا
اروپا و انگلیس درحالی با بی‌سابقه‌ترین موج گرمای تاریخ خود دست و پنجه نرم می‌کنند که بیشتر خانه‌ها، ‌مدارس، آپارتمان‌ها و دفاتر کار به تهویه هوا و سیستم خنک‌کننده مجهز نیستند و همین موضوع می‌تواند شهروندان را در معرض خطر قرار دهد. فراتر از این، اروپا در حال حاضر با بحران کمبود انرژی مواجه است و افزایش دمای هوا به معنای افزایش تقاضا برای مصرف برق است؛ برقی که بخش زیادی از آن با سوزاندن گاز در نیروگاه‌ها تامین می‌شود. همزمان، اروپا در تلاش است برای زمستان خود کمتر گاز مصرف کرده و بیشتر ذخیره کند. همچنین بیشتر زیرساخت‌ها در اروپا قدیمی و ناسازگار با گرما هستند؛ زیرا اروپا به‌صورت تاریخی منطقه‌ای عموما سردسیر محسوب می‌شود. شدت دما در انگلیس تا حدی با زیرساخت‌های قدیمی این کشور ناسازگار است که منجر به تخریب باند‌های 2فرودگاه‌ در لندن شده است. فرودگاه‌ «لوتون» که به داشتن پروازهای ارزان‌قیمت مشهور است، روز دوشنبه به‌دلیل ذوب شدن باند‌ها مجبور شد پروازهای ورودی و خروجی خود را به تأخیر بیندازد. همچنین باندهای پرواز پایگاه هوایی «بریز نورتون» در این شهر ذوب شده و حرکت هواپیماها را مختل ساخته است. در انگلیس، مردم برای خنک کردن خود به رودخانه‌ها و دیگر منابع عمومی آب پناه برده‌اند و دست‌کم 4نفر در این فرایند غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند. در پرتغال و اسپانیا که به‌ترتیب دمای 40 و 47درجه را تجربه کرده‌اند هم بیش از 700نفر بر اثر افزایش شدید دما جان خود را از دست داده‌اند. در سوئیس، کشوری بدون سیستم‌های خنک‌کننده که متوسط دمای تابستان‌های آن از 28درجه بالاتر نمی‌رود، دمای هوا به بیش از 36درجه رسیده است. در فرانسه رکورد دمای هوا در بیش از 10شهر شکسته شده و روز دوشنبه با عبور دمای هوا از 40درجه به‌عنوان گرم‌ترین روز موج گرمای اخیر فرانسه اعلام شده است.

آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در اروپا
خشکسالی و بادهای خشک و سوزان در جنوب‌غرب فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی آتش‌سوزی‌های گسترده‌ و بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرده است. بیش از 1500آتش‌نشان به مناطق درگیر آتش‌سوزی در فرانسه اعزام شده‌اند. روز دوشنبه همزمان با ثبت رکورد جدید گرما در فرانسه، بیش از 14هزارو900نفر از مناطق حاشیه آتش‌سوزی‌ها و بیش از 31هزار نفر از منطقه «ژیروند» که مستقیما درگیر آتش‌سوزی است، تخلیه شده‌اند. در اسپانیا، پرتغال و جنوب غرب ترکیه هم آتش‌سوزی‌های وسیعی رخ داده‌ است. چندین نفر در اسپانیا به‌دلیل گیر افتادن در آتش جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 30مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های این کشور باعث تخریب 220کیلومترمربع از جنگل‌های این کشور شده است. پرتغال هم در روزهای اخیر درگیر 4آتش‌سوزی مختلف بوده است و بیش از 600آتش‌نشان درگیر مهار این آتش‌سوزی‌های طبیعی هستند. در منطقه بالکان، کشورهای اسلونی و کرواسی به‌صورت پراکنده با آتش‌سوزی‌های طبیعی درگیر بوده‌اند.
اکونومیست در گزارشی نوشته است که غرب اروپا در 2ماه گذشته شاهد رشد ناگهانی تعداد آتش‌سوزی‌ها بوده است. گرمای بی‌سابقه و خشکسالی ناشی از آن، زمینه مناسب برای آغاز آتش‌سوزی‌های گسترده را فراهم کرده است. آمار آتش‌سوزی‌های ایجادشده در اروپا از ابتدای سال‌جاری میلادی تا روز شنبه به هزارو756مورد رسیده است. این به آن معناست که امسال نسبت به متوسط سال‌های 2006 تا سال 2021، تعداد آتش‌سوزی‌های طبیعی 273درصد افزایش داشته است. از ابتدای سال تاکنون بیش از 345هزار هکتار زمین در سراسر اتحادیه اروپا سوخته که این میزان 3برابر بیشتر از میانگین سال گذشته اروپاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید