• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166337
+
-

شادی به وقت سالمندی

شهرداری تهران برای غنی‌سازی‌ اوقات‌فراغت جهاندیدگان برنامه‌های مفرحی را پیش‌بینی کرده است

گزارش
شادی به وقت سالمندی

زینب زینال‌زاده -روزنامه‌نگار

حال خوب؛ چیزی که این روزها همه مردم به‌ویژه سالمندان (افراد بالای 60) به آن احتیاج دارند؛ به همین دلیل اداره کل سلامت شهرداری تهران با شعار «حال خوب سالمندان» اقدام به برگزاری سومین جشنواره نشاط سالمندی در راستای غنی‌سازی‌ اوقات فراغت گروه هدف (سالمندان) کرده است. حال خوبی که از بودن در کنار همسالان و انجام بازی‌های مار و پله، حمل سطل آب، جورچین و... ایجاد می‌شود و سالمندان لحظات شاد و مفرحی را در بوستان‌ها تجربه می‌کنند.
این روزها خورشید که کم‌کم در حال غروب کردن است، سالمندان دسته‌دسته خودشان را به محل برگزاری جشنواره می‌رسانند. تعداد زیادی از خانم‌ها دور میز حلقه می‌زنند و مشغول قرار دادن لوگوهای رنگی روی هم می‌شوند. کمی آن طرف‌تر صفحه بزرگ بازی مار و پله پهن است. حمل سطل آب هم یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین بخش جشنواره است؛ بخشی که علاوه بر سالمندان، رهگذران را هم به وجد می‌آورد و برای دقایقی می‌ایستند و شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کنند. فضای بوستان ولایت به واسطه جشنواره نشاط سالمندی تغییر کرده است و سالمندان در مرکز توجه قرار گرفته‌اند، شاد هستند و لبخند می‌زنند. در یک کلام همگان شاهد حال خوب سالمندان هستند. به‌گفته حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران این جشنواره در راستای تقویت روحیه نشاط و شادابی، کاهش انزوای اجتماعی و ایجاد فرهنگ تکریم و منزلت سالمندی در قالب رقابت‌های شاد طراحی شده است.

افزایش نشاط جسمی، روانی و اجتماعی
پس از حدود 880روز اپیدمی کرونا، ایجاد و افزایش نشاط اجتماعی حق همه شهروندان به‌ویژه سالمندان است؛ چراکه آنها به‌دلیل شرایط جسمی، آسیب‌پذیرتر بودند و در این مدت هم مشکلات جدی روانی، جسمی و اجتماعی متحمل شدند. با انجام واکسیناسیون عمومی و نزولی شدن سیر پاندمی کرونا، امکان بازگشت به فضاهای عمومی شهر مانند بوستان‌ها فراهم شده است که باید از این فرصت برای ایجاد نشاط اجتماعی استفاده کرد. آنطور که حمید صاحب گفته: «امسال به‌دلیل آسیب‌هایی که کرونا به سالمندان وارد کرده است، برنامه‌های جشنواره نشاط سالمندی در 3بعد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی پیش‌بینی شده است. درواقع سعی کردیم بازی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شوند تا سالمندان در انجامشان مشکلی نداشته باشند و از یک‌سو بتوانند حواس بینایی، شنوایی، لامسه، تعادل و همچنین حافظه بصری و شنیداری خود را تقویت کنند و از سوی دیگر این برنامه‌ها سبب افزایش شادی و نشاط‌شان شود و در نهایت بتوانند با شرکت در بازی‌های گروهی، حس مسئولیت‌پذیری را بار دیگر تجربه کنند.»

رقابت‌های تیمی
در جشنواره نشاط سالمندی افراد بالای 60سال گروه هدف هستند، اما به تعامل بین نسل‌ها و کاهش شکاف میان سالمندان و نوجوانان و جوانان هم توجه شده است. آنطور که مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران عنوان کرده: «در رقابت‌ها 4تیم 6نفره (5سالمند و یک نوه) تشکیل می‌شود و در رقابت‌های نیمه نهایی بین منطقه‌ای که 4مرداد برگزار می‌شود، 40تیم با هم مسابقه می‌دهند و در پایان هم از 5تیم برتر تقدیر می‌شود.» جشنواره تا پایان هفته اول مردادماه ادامه دارد و سالمندان برای شرکت در برنامه‌های شاد و مفرح آن می‌توانند در خانه‌های سلامت محله ثبت‌نام کنند.

مکث
جشنواره نشاط سالمندی با برنامه‌های متنوع در مناطق برگزار می‌شود‌


پیشگیری از آلزایمر با بازی: به‌گفته مدیراداره سلامت شهرداری منطقه5 بازی علاوه بر نشاط سالمندی از بیماری‌های مختلف این دوران مانند آلزایمر و افسردگی جلوگیری می‌کند. شهرزاد بدخش با اشاره به استقبال سالمندان از جشنواره نشاط اجتماعی تأکید کرد که بازی‌های نشاط سالمندی متناسب با توانایی سالمندان دسته‌بندی شده تا افراد بالای 60سال در انجام آنها مشکلی نداشته باشند.» به‌گفته او برگزاری چنین جشنواره‌ای بعد از اپیدمی کرونا ضرورت داشت تا اقشار سالمند بتوانند در اجتماع یک‌بار دیگر توانایی‌های خود را بیابند و لحظات خوشی را کنار دوستان تجربه کنند.

بوستان قصر، میزبان سالمندان: جشنواره نشاط سالمندی منطقه7 به‌گفته سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه در بوستان قصر اجرا می‌شود. محسن راجی با بیان اینکه سالمندان بیش از هر چیز نیاز به محبت و توجه اطرافیان دارند، گفت: «کرونا بیشترین تأثیر را روی سالمندان گذاشت و آنها با دورشدن از اجتماع به‌نوعی گرفتار افسردگی شدند و این جشنواره فرصت خوبی است تا بار دیگر در جمع دوستان فراغت تابستانی را سپری کنند و از برنامه‌های شاد و مفرحی چون رقابت‌های ورزشی و انجام بازی‌های فکری و.... لذت ببرند.»

پیوند 2نسل: برگزاری مسابقات نشاط سالمندی آنطور که شهردار‌ منطقه13 گفت: علاوه بر خلق لحظات شاد و مفرح و سرگرم‌کننده، سبب پیوند 2نسل نوجوان و جوان با سالمندان شده است. محمدهادی علی‌احمدی ضمن ابراز رضایت از برگزاری جشنواره نشاط سالمند بر ضرورت پیوند و تفاهم ذهنی و فکری نسل قدیم و جدید براساس معیار‌های صحیح تأکید کرد و گفت: «شاید این نخستین جشنواره‌ای است که پدر و مادربزرگ‌ها همراه با نوه‌های خود شرکت می‌کنند و باهم مسابقه می‌دهند. این ارتباط از یک‌سو سبب شادابی سالمندان می‌شود و از سوی دیگر نسل نوجوان و جوان فرصت می‌یابند از تجارب بزرگ‌ترهای خود استفاده کنند. بنابراین جای چنین برنامه‌هایی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خالی بود و ضرورت دارد سالمندان بیش از این مورد توجه قرار گیرند و فرهنگسازی مناسبی در این زمینه انجام شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید