• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166181
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4xgN1
+
-

به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، ضیافت نور و هنر در عید غدیر برپا شده و از دیوارنگاره‌های جدید بزرگراه امام علی ع رونمایی می‌شود

گالری غدیر روی دیوارهای شهر

گزارش
گالری غدیر روی دیوارهای شهر

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

این روزها پایتخت حال و هوای دیگری دارد. سازمان زیباسازی شهر تهران با نصب ریسه‌های رنگی و المان‌های حجمی، تهران را نورباران و آماده ضیافت عید غدیرخم کرده است. همچنین با رونمایی از 7دیوارنگاره با مضامین موضوع غدیر، فاتح خیبر، امامت و... در بزرگراه امام علی(ع) و برافراشته شدن 50ابرپرچم مزین به نام امیرالمؤمنین(ع) در میادین مهم و پرتردد (میدان انقلاب و آزادی)، پایتخت به نام علی(ع) متبرک می‌شود.
به گزارش همشهری، امسال یکی از شاخص‌ترین اتفاق‌های ضیافت عیدغدیر در بزرگراه امام علی(ع) رقم می‌خورد. به‌گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، آذین‌بندی و نورپردازی این بزرگراه در قالب یک طرح ویژه انجام شده است. آنطور که رضا صیادی عنوان کرده 7دیوارنگاره‌ در قالب نقاشی و کاشی‌کاری از آثار استادانی چون مجتبی صادقی، حسن روح‌الامین، علی بحرینی و مصطفی گودرزی با موضوع غدیر، فاتح خیبر، دیدار تو با فاطمه در عرش علا و... در محور بزرگراهی امام علی(ع) اجرا و همزمان با شب عید غدیر رونمایی می‌شوند. نصب المان حجمی «ضریح قلب» نمادی از حرم امیر‌المومنین(ع) در قالب یک ابرسازه در میدان الغدیر (منطقه 4) هم اقدام دیگر سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای گرامیداشت عید سعید غدیرخم است.

تهران غرق در نور شد
میدان‌ها و خیابان‌های شهر، نورپردازی و آذین‌بندی شده‌اند. ایوان انتظار میدان ولیعصر با ریسه‌های رنگی و تورهای سبزرنگ پوشیده شده و از امشب میزبان مهمانان جشن غدیرخم است. به‌گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران علاوه بر نصب ریسه‌های رنگی، در 26میدان، خیابان و محورهای اصلی و بزرگراهی شهر مانند میدان‌های تجریش، شهید طهرانی‌مقدم (کاج)، صادقیه، آزادی، ولیعصر، ونک، انقلاب و بوستان‌های ملت، پلیس، ولایت و فلکه دوم نیروی هوایی، بزرگراه شهید محلاتی، بلوار ابوذر و... برنامه نورافشانی همراه با خلق تصاویر زیبا و جذاب امشب و فرداشب در آسمان پایتخت اجرا می‌شود. در میدان‌های ولیعصر، هفت‌تیر، منیریه، الغدیر، راه‌آهن، تجریش و تقاطع خیابان حافظ-کریم‌خان و در مسیر جشنواره مهمانی 10کیلومتری (حدفاصل تئاتر شهر تا پارک‌وی)، هم اقداماتی چون نورپردازی شهری و نصب المان‌های نوری چندوجهی مزین و منقش به نام امام علی(ع) صورت‌گرفته است.

اهدای مدال نشان علوی به هنرمندان
همزمان با عید غدیر از هنرمندانی که آثار فاخری مزین به نام امام علی(ع) خلق کرده‌اند، طی مراسمی تقدیر و مدال نشان علوی به آنها اهدا می‌شود. آنطور که صیادی عنوان کرده جشنواره نشان علوی رویدادی است که سازمان زیباسازی باهدف انسجام‌بخشی و حمایت از تولید و خلق آثار فاخر با موضوع فرهنگ علوی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. این مراسم با حضور هنرمندان کشور در حوزه‌های سینما و تلویزیون، هنرهای نمایشی، نقاشی و تصویرگری، خط و مجسمه‌سازی و موسیقی در عمارت عین‌الدوله
 برگزار می‌شود.

اکران طرح‌های گرافیکی روی سازه‌های شهری
اکران طرح‌های گرافیکی و تصویرسازی‌ها با الگوبرداری از تصاویر جشن‌های عید غدیر در ادوار گذشته و همچنین رسوم اقوام مختلف روی سازه‌های شهری و اهتزاز پرچم و کتل‌های مزین به متن «عیدالله اکبر» و نصب عکس‌هایی از بارگاه مطهر امام علی(ع) در معابر اصلی و پرتردد تهران هم به مناسبت عید غدیر انجام می‌شود. آنطور که رضا صیادی عنوان کرده تصاویر و طرح‌های فرهنگی اکران شده آثار فاخری هستند که توسط هنرمندان کشور خلق و از طریق فراخوان در اختیار سازمان زیباسازی قرار گرفته است.

اهتزاز پرچم‌های علوی
نصب هزاران پرچم علی ولی‌الله در ساختمان‌های شاخص، بزرگراه‌ها، پل‌ها، سازه‌ها و خیابان‌های شهر، اقدام دیگر سازمان زیباسازی شهر تهران است. همچنین به‌گفته صیادی حدود 50ابرپرچم هم تهیه شده است که در میادین مهم و پرتردد ازجمله میدان انقلاب به اهتزاز درمی‌آیند. او تأکید کرد: «قصد داریم با نصب این پرچم‌ها در نقطه‌نقطه شهر، پایتخت را به نام امام علی(ع) متبرک کنیم.»

مکث
کاروان شادی در 3 منطقه


جبهه فرهنگی تربیتی شهید افشین فر مسجد جبرییل، به مناسبت عید ولایت در 3 روز در ۹ نقطه تهران از 3 منطقه شهرداری (مناطق۱،۷،۸)برنامه جشن برگزار می‌کند که در اولین روز در پارک نیاوران با حضور خادمان کانون خدمت رضوی و پرچم اباعبدالله(ع)که از کربلا آورده بودند با شور و نشاط اهالی منطقه و پذیرایی از حاضران انجام شد و روزهای ۲۷ و ۲۸ تیر در مناطق ۷و۸ ادامه برنامه اجرا خواهد شد. این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغازشد و در ادامه اشعاری‌ در وصف امیر المومنین(ع)خوانده شد، همچنین مراسم تواشیح و توسل به امام علی (ع) برگزار  شد. بعد از اتمام این برنامه در پارک نیاوران‏‏ کاروان شادی جهت ادامه برنامه به سمت میدان تجریش حرکت کردو مراسم جشن شادی عید غدیر را در آن نقطه از شهر با حضور گسترده مردم برگزار کرد.

مکث
پایتخت، سراسر جشن و شادی می‌شود

از امشب در جای‌جای پایتخت مراسم جشن غدیرخم برپا می‌شود. عده‌ای در مساجد، برخی مقابل منزلشان و داخل کوچه و بعضی هم مراسم را بزرگ‌تر و در خیابان یا میدان برگزار می‌کنند.

*همه به مهمانی 10کیلومتر دعوتید. مراسم فردا از ساعت 18تا 22 در خیابان ولیعصر (چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک‌وی) برگزار می‌شود. موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی از شرکت‌کنندگان پذیرایی می‌کنند. غرفه‌های فرهنگی و ورزشی برای رقابت کودکان، نوجوانان، جوانان، سالمندان و خانواده‌ها دایر می‌شود. برای نخستین‌بار این محور از زیر چرخ وسایل‌نقلیه رها می‌شود و در اختیار عابران قرار می‌گیرد. قطعاً قدم‌زدن همراه با خانواده، دوستان و همسالان در مهمانی‌ای به وسعت 10کیلومتر با اطمینان‌خاطر و فارغ از تردد موتورسواران و خودروها، لذتبخش خواهد بود و شادی و نشاط جشن را چندبرابر می‌کند.
*اهالی غرب تهران هم مطلع باشند که جشن‌های باشکوهی به مناسبت عید غدیرخم تا آخر هفته در مجموعه فرهنگی دریاچه شهدای خلیج‌فارس برگزار می‌شود. سرودهای شاد، میز دعوت و ترویج فرهنگ غدیر، مسابقات ویژه کودکان و خانواده‌ها به همراه جوایز نفیس، سخنرانی و مداحی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده هستند که هر شب از ساعت 18در بخش‌های مختلف این مجموعه (آمفی‌تئاتر غربی، مقبره‌الشهدا و گذر ارغوان) اجرا می‌شوند.

*کارناوال شادی ماشینی و موتوری هم توسط اعضای هیأت‌امنای مسجد جبرئیل منطقه 7پیش‌بینی‌شده است که 3روز در 9نقطه حرکت می‌کنند. 25تیرماه در میدان تجریش، پارک نیاوران و بلوار اندرزگو، 27تیرماه در پارک فدک، میدان نبوت (هفت حوض) و میدان دوم نیروی هوایی و 28تیرماه هم در میدان امام حسین، پارک اندیشه و پارک مرودشت. علاوه بر حرکت کارناوال شادی، اجرای سرود سلام فرمانده، توزیع بسته‌های فرهنگی، روایتگری روز غدیرخم، تواشیح و پذیرایی هم در محورهای تعیین‌شده انجام می‌شود.

*میدان آزادی هم امشب از ساعت 18تا 23میزبان مهمانان جشن بزرگ «فقط به عشق علی» است. در این مراسم علیرضا قوامی (مجری)، قاسم صرافان (شاعر) و علی‌اکبر قلیچ (مداح) حضور دارند و گروه شصت ثانیه و گروه سرود وصال، برنامه اجرا می‌کنند و در نهایت هم سرود هدیه اسباب‌بازی به‌صورت دسته‌جمعی اجرا می‌شود.

*جشن بزرگ ولایت در بوستان نهج‌البلاغه برگزار می‌شود. برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی، تفریحی، ورزشی و... که به همت شهرداری منطقه 2تدارک‌ دیده‌شده است. حرکت کاروان‌های سیار خودرویی همراه با توزیع گل و شیرینی، پخش مولوی‌خوانی، اکران فیلم در بوستان‌های منطقه، تکریم خانواده‌های شهید سادات، ایجاد تونل نوری، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای گمنام و برپایی ۲۱ موکب پذیرایی از دیگر برنامه‌های عید سعید غدیر است.

*نمایش «روشنای شب تار» با موضوع غدیرخم هر شب در بوستان ولایت اجرا می‌شود. این نمایش با الهام از روایات و آیات الهی به تبیین فضایل امیرالمومنین علی(ع) در طول تاریخ پیش و پس از اسلام می‌پردازد که در چندین پرده و به‌صورت میدانی روایت می‌شود. علاقه‌مندان برای تماشای آن باید در سایت ایران‌تیک بلیت رزرو کنند. پس از پایان دهه ولایت اجرای نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» در دهه دوم ماه محرم شروع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید