• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 تیر 1401
کد مطلب : 165988
+
-

ضربان بسکتبال بر گشت

تیم ملی بسکتبال ایران، قزاقستان را با اختلاف بالا در کاپ آسیا برد تا هم انتقام انتخابی جام‌جهانی را گرفته باشد و هم به پیروزی مقابل ژاپن و صعود راحت‌تر به مرحله بعد امیدوار شود

ضربان بسکتبال بر گشت

بازی دوم تیم ملی بسکتبال ایران در کاپ آسیا از چند نظر مهم بود؛ شکست دادن قزاقستان، برگرداندن روحیه به تیم و امیدوار شدن به صعود. همه این اتفاقات صبح جمعه در جاکارتا افتاد. تا قبل از پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی 2023هیچ وقت قزاقستان حریف مهمی برای ایران نبود. اما قدرت گرفتن این تیم و ضعیف شدن ایران، 2‌شکست در پنجره‌های جهانی برای بسکتبالیست‌های ایران به همراه داشت. تنها شکست ایران در کاپ آسیا مقابل قزاق‌ها در سال 1995رقم خورد و در 3‌بازی بعدی برنده ایران بود. ایران کاپ 2022آسیا را با پیروزی شروع کرد و سوریه را شکست داد ولی با کیفیت متوسط این بازی، به‌نظر می‌رسید تیم بازی سختی مقابل قزاقستان داشته باشد. شروع توفانی ایران در دقایق اول بازی هم دلیل نشد که ترس از شکست حداقل بین هواداران کم شود. هرچند برتری میدان دست ایران بود اما نوسان بازی در 2کوارتر اول و کم و زیاد شدن فاصله امتیازی و تجربه بازی‌های قبل این نگرانی را ایجاد کرده بود که نیمه دوم سخت‌تر از نیمه اول است. به‌خصوص اینکه حامد حدادی در ثانیه‌های پایانی کوارتر دوم با عصبانیت و درد راهی رختکن شد. تغییراتی که کسیلف‌، سرمربی قزاق‌ها برای دفاع حامد داشت‌، او را بیش از حد کلافه کرده بود. باز انتقاد از سرمربی ایران، سعید ارمغانی این بود که چرا بیش از حد از او بازی می‌گیرد. با اینکه همه نگران بودند حامد دوباره مصدوم شده باشد اما او در نیمه دوم در ترکیب قرار گرفت و این اتفاق خوشایندی بود.

دفاع تیم ارمغانی در این بازی بهتر از بازی‌های قبل بود، با این حال پیش‌بینی می‌شد در نیمه دوم توان جسمانی تیم پایین بیاید و دفاع شکننده شود. اما در این نیمه همه‌‌چیز برخلاف پیش‌بینی‌ها بود. ایران که در کوارتر اول 27-24به پیروزی رسیده بود و در کوارتر دوم 15-9، در کوارتر سوم فاصله زیادی از قزاقستان گرفت. در حدی که ارمغانی یکی‌یکی بازیکنان اصلی را روی نیمکت نشاند و به بقیه فرصت بازی داد. کوارتر سوم اوج درخشش بازیکنان ایران بود. آنها 28-9برنده میدان بودند. ارمغانی در کوارتر چهارم هم به تیم دوم میدان داد. بازیکنان ذخیره هرچند در دقایقی امتیاز از دست دادند اما بعد از اینکه گرم بازی شدند، توانستند خودی نشان بدهند. آنها از عصبانیت و خطاهای غیرورزشی قزاق‌ها هم استفاده کردند و این کوارتر را هم با برتری به پایان بردند؛ 26-18.


    قزاقستان ضعیف
این بازی با اختلاف بالا و با نتیجه 96-60به پایان رسید و تمام 12‌بازیکن ایران در این امتیازات سهم داشتند. حامد حدادی که کمتر از 20دقیقه در زمین بود، با 12‌امتیاز، 10‌ریباند، 5‌پاس‌گل و اثرگذاری 22، بهترین بازیکن زمین بود. محمد جمشیدی هم که روز خوبی را پشت‌سر گذاشت، با 16‌امتیاز، امتیازآورترین بازیکن بازی بود. دیگر بازیکنان ایران هم عملکرد قابل‌قبولی داشتند و کمتر انتقادی متوجه آنها بود. بهنام یخچالی دوباره با 3امتیازی‌هایش به تیم روحیه داد. با تعویض سجاد مشایخی، یخچالی یک قدم عقب‌تر و در پست یک بازی ‌کرد تا از ارمغانی ایراد گرفته شود که با این کار قدرت تهاجمی را از یخچالی گرفته است. جنگندگی ارسلان کاظمی و مشایخی هم این امیدواری را داد که تیم به شرایط بهتری رسیده و در بازی‌های بعدی کمتر به مشکل می‌‌خورد. نیمکت ارمغانی هم بهتر از بازی قبل نشان داد. با این حال گفته می‌شود ضعیف شدن قزاقستان هم در پیروزی ایران بی‌تأثیر نبود. قزاق‌ها که بعد از بازی اول در کاپ آسیا در تهران، سرمربی صرب و بازیکنان آمریکایی‌الاصل‌شان را از دست دادند، نیکلانی باژین را هم به اندونزی نیاورده‌اند. شکست به بحرین، شکست به ژاپن و شکست به ایران ضعیف‌تر شدن این تیم را تأیید می‌کند.


آماده بازی با ژاپن

بازی بعدی ایران عصر یکشنبه مقابل ژاپن برگزار می‌شود. پیروزی با امتیاز بالا مقابل قزاقستان روحیه تیم را بالا برده. از هر 4گروه تیم‌های اول به‌عنوان صدرنشین صعود می‌کنند و تیم‌های دوم و سوم 4گروه ضربدری بازی می‌کنند. حالا دغدغه ایران این است که بتواند ژاپن را شکست بدهد و صعود راحتی داشته باشد. صحبت‌های ارمغانی و بازیکنانش نشان می‌دهد که امیدوارتر از قبل هستند.

ارمغانی:‌ امروز روز خیلی خوبی برای بسکتبال ایران بود، چون بچه‌ها نشان دادند که تیم واقعی هستند. آنها خیلی خوب دفاع کردند و این باعث شد در حمله هم کارمان آسان‌تر شود. در این تورنمنت‌ها خیلی مهم است که بتوانیم از همه بازیکنان بازی بگیریم. در بازی با قزاقستان به همه بازیکنان فرصت دادیم و خیلی لازم نبود بازیکنان اصلی دقایق زیادی در زمین باشند. این مسئله می‌تواند دربازی‌های بعدی به ما خیلی کمک کند و تیم سرحال‌تر و آماده‌تر باشد.
حامد حدادی: برای پیروزی آمده بودیم و حالا خوشحال هستیم که نتیجه گرفته‌ایم. همه تیم خوب کار کردند. از الان به بازی بعدی فکر می‌کنیم. ما باید ژاپن را شکست بدهیم و صدرنشین شویم.

 ارسلان کاظمی: خیلی بهتر و تیمی‌تر بازی کردیم. با دفاع خیلی خوبی که داشتیم اجازه رستم، بهترین بازیکن قزاقستان کاری را که در بازی‌های قبلی انجام داده بود، نتوانست انجام بدهد. بازی تیم راضی‌کننده بود. امیدوارم انسجام و انرژی‌ای که در این بازی داشتیم را بتوانیم به بازی بعدی ببریم. بازی بعدی خیلی مهم‌تر است.

سجاد مشایخی:در شروع بازی نوسان داشتیم ولی خوب پیش رفتیم و توانستیم با اختلاف ببریم. با این حال هنوز چیزی تمام نشده است. ما باید صدرنشین شویم تا در مرحله بعدی بازی‌های راحت‌تری داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید