• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165928
+
-

تأکید بر استفاده وزارت خارجه از تجار به‌عنوان رایزن اقتصادی

مدیرعامل خانه دیپلماسی بر استفاده از تجربه تجار و بازرگانان در قالب رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف تأکید کرد.
رامین مهمان‌پرست، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال همشهری درباره اینکه دولت در انتخاب سفرای جدید باید چه رویکردی را در نظر بگیرد، به سیاست توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه 140سفیر دارد که از این تعداد 40سفیر در دوره پایان مدیریت خدمت خود هستند. با توجه به رویکرد اقتصادی دولت ضرورت دارد، سفرایی که برای جایگزینی تعیین می‌شوند با مفاهیمی مانند دیپلماسی اقتصادی آشنایی کامل داشته و بتوانند از کمک نیروهای خبره اقتصادی در کنار انجام ماموریت‌های سیاسی خود بهره ببرند.
وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره اینکه چرا از تجار و بازرگانان باسابقه به‌عنوان رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌ها بهره‌ گرفته نمی‌شود، با بیان اینکه رویه به‌کارگیری نیروها در وزارت امور خارجه باید تغییر کند، اظهار داشت: اگر قرار باشد افرادی به‌عنوان کارشناس اقتصادی در وزارتخانه‌ها فعالیت کنند نیاز نیست حتما کارمند وزارت خارجه باشند. در شرایط فعلی وزارت صمت افرادی را به‌عنوان رایزن اقتصادی به وزارت خارجه معرفی می‌کند اما می‌توان این رویه را تغییر داد و از ظرفیت بخش خصوصی و توانمندی تجار و بازرگانانی که در بازار کشورهای مختلف صاحب‌نام هستند برای توسعه بازار کالاهای ایرانی و نیز تامین نیازها بازارهای داخلی به محصولات کشورهای دیگر بهره گرفت.
مدیرعامل خانه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره تأثیر حذف معاونت‌‌های 5گانه وزارت امور خارجه بر روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها، این موضوع را شتاب‌دهنده کاهش تبادلات اقتصادی ایران با دنیای خارج دانست و با انتقاد از این اقدام گفت: در دوره‌ای که آقای ظریف وزیر امور خارجه بودند، ایشان دستور حذف معاونت‌های 5گانه را صادر و 2معاونت سیاسی و اقتصادی را ایجاد کرد. این مسئله سبب شد ارتباطات و تعاملات اقتصادی ایران با دیگر کشورها روندی منفی پیدا کند.
مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: در دوره آقای امیرعبداللهیان، پیشنهاد شده است تا 5معاونت قبلی با رویکردهای جدید احیا و مسائل اقتصادی در قالب این معاونت‌ها پیگیری شود تا بتوان با دقت و کیفیت بالاتری نسبت به توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای هدف اقدام کرد.
مدیرعامل خانه دیپلماسی همچنین از برگزاری نخستین همایش دیپلماسی اقتصادی در تهران خبر داد و گفت: در این همایش چالش‌های دیپلماسی عمومی و اقتصادی با حضور مسئولان دولتی، بنگاه‌های خصوصی و نیز سفرا و نمایندگان برخی شرکت‌های خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید