• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165934
+
-

هدف‌گذاری 200 میلیارد دلاری در روابط با همسایگان

رئیس مجلس که در رأس هیأتی به دعوت رئیس مجلس عالی و قانونگذاری ازبکستان به تاشکند سفر کرده‎است، با مسئولان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.  به‎گزارش همشهری، سفر محمدباقر قالیباف به تاشکند که در راستای پیشبرد سیاست‌های جمهوری‎اسلامی در حوزه دیپلماسی همسایگی و گسترش همکاری‎ها با کشورهای منطقه انجام شد، با دیدار قالیباف با رئیس‎جمهور ازبکستان، روسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان و همچنین تجار ایرانی فعال در این کشور همراه بود که می‌تواند نقشی اساسی در تقویت همکاری‎های دوجانبه ایفا کند.

راهبرد مشترک مجلس یازدهم و دولت سیزدهم
قالیباف پس ‎از حضور در مجلس قانونگذاری ازبکستان، در دیدار با رئیس مجلس قانونگذاری این کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر به تاشکند، باید ارتقای روابط در حوزه‎های اقتصادی و فرهنگی باشد، گفت: افزایش تبادلات تجاری تا ۲میلیارد دلار یکی از اهدافی است که می‌توان در این سفر دنبال کرد. رئیس قوه مقننه افزود: راهبرد اصلی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری‎های همه‎جانبه با همسایگان کشورهای منطقه، به‎ویژه کشورهای مسلمان است و امروز شاهدیم که شرایط ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی جهان نیز ما را وادار به افزایش ارتباطات بین کشورهای منطقه کرده‎است.

راهکارهای اجرایی برای توسعه ارتباطات تجاری
رئیس مجلس همچنین در نشست با جمعی از تجار و تولیدکنندگان ایرانی فعال در این کشور، در تشریح راهکارهای اجرایی برای توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه از ایجاد و راه‌اندازی هاب‌ مالی و لجستیکی و توسعه روابط دوجانبه تجاری به‌عنوان بخشی از این راهکارها نام برد و بر حمایت از بخش‎خصوصی برای ارتقای درآمدهای ارزی کشور تأکید کرد. قالیباف با تأکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه نیز به‎دنبال افزایش تبادلات با کشورهای منطقه هستیم، ادامه داد: این موضوع مورد تأکید رهبرمعظم انقلاب نیز هست و در اسناد بالادستی هم مورد تأکید قرار می‎گیرد.
قالیباف همچنین با بیان اینکه ایران در بسیاری از حوزه‎ها مزیت‎های بهتری نسبت به سایر کشورها دارد و باید از این مزیت‎ها به‎خوبی استفاده کنیم، اضافه کرد: با هدف‌گذاری تبادلات تجاری 200میلیارد دلاری با کشورهای همسایه، می‎توانیم از این میزان حداقل رقم 2میلیارد دلار را برای کشور ازبکستان درنظر بگیریم تا بتوانیم به سمت مثبت‌کردن تراز تجاری حرکت کنیم. اگر نتوانیم تراز تجاری را در کشورمان مثبت کنیم، با ناترازی مواجه خواهیم بود که این ناترازی اجازه نمی‎دهد چرخ تولید در کشور بچرخد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید