• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1659
+
-

تکذیب افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان

در پی بازتاب گزارش همشهری در رسانه‌ها صورت گرفت

مجلس
تکذیب افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان

فرزانه آیینی/ خبرنگار:

بحث افزایش 70درصدی حقوق نمایندگان پس از دست به‌دست شدن در فضای رسانه‌ای به مجلس رسید و مورد انتقاد رئیس مجلس و جمعی از نمایندگان قرار گرفت.

به‌رغم اینکه همشهری روز یکشنبه به نقل از برخی از نمایندگان خبر از تصمیم کمیته بودجه نویسی مجلس برای افزایش 70درصدی حقوق نمایندگان درسال آینده را داده بود، دیروز اما علی لاریجانی  این گزارش را خلاف اندر خلاف و کذب محض دانست. تکذیب این خبر از سوی لاریجانی در حالی صورت گرفت که مسعود پزشکیان،نایب رئیس اول مجلس دوشنبه گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان گفته بود: بحث افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مطرح است اما هنوز تصویب نشده است. به‌دنبال این تفاوت موضع‌گیری بود که سخنان دیروز لاریجانی در رسانه‌ها به عقب‌نشینی بهارستان از بحث افزایش حقوق نمایندگان تعبیر شد.

همشهری گزارش داده بود که کمیته بودجه‌نویسی مجلس بنا دارد براساس اصل 71قانون نظام پرداخت‌ها حقوق نمایندگان را همسطح وزرا برساند. براساس این ماده قانونی حقوق ماهانه وزرا 10میلیون تومان است. کمیته بودجه نویسی مجلس 7عضو دارد. 

علی افراشته، معاون اجرایی رئیس مجلس، حسن زمانی، مشاور رئیس مجلس و بهروز نعمتی عضو هیأت رئیسه در کنار 4عضو کمیسیون برنامه و بودجه؛ عبدالرضا مصری، محمدحسینی، محمد مهدی مفتح و محمدرضا تابش برای دخل و خرج بودجه قریب به 540میلیاردی مجلس برنامه می‌نویسند. اگرچه به گفته تابش، نقش اعضای کمیسیون برنامه و  بودجه در این کمیته مشورتی است و تصمیم با 3نماینده رئیس مجلس است.

 اعتراض نمایندگان چه بود؟

در پی انتشار این خبر در شبکه‌های مجازی و سپس رسانه‌های رسمی کشور از خبرگزاری‌های رسمی ایسنا و خانه ملت گرفته تا روزنامه‌های شرق، آفتاب یزد و کیهان، نمایندگان در مصاحبه هایشان با  رسانه‌ها یا از موضوع اعلام بی‌خبری کرده و یا خبر را تکذیب کردند تا اینکه دیروز در آغاز جلسه علنی بهارستان محمد کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا در تذکری خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواهان توضیح او درباره حقوق نمایندگان شد. دلخوش گفت: متأسفانه برخی از مطبوعات بدون تحقیق و بررسی برای دشمن خوراک تهیه می‌کنند به‌خصوص روزنامه همشهری که موضوع افزایش حقوق نمایندگان را به اشتباه درج کرده است.

او سپس فهرست بلند بالایی از مشغله‌های نمایندگان برای پاسخگویی به نیازهای مالی مراجعانشان برشمرد و با بیان اینکه چرا هیأت رئیسه با روزنامه همشهری برخورد نمی‌کند، افزود: اگر نمایندگان آسیب ببینند دیگر شأنی برای مجلس باقی نمی‌ماند.

 پیش از دلخوش، علیرضا سلیمی، نماینده محلات نیز در اخطار مشابهی به لاریجانی گفت: اظهاراتی مطرح می‌شود که مغایر ‌شأن مجلس بوده و لازم است هیأت رئیسه براساس سوگند یاد کرده از ‌شأن مجلس و نمایندگان دفاع کند.

لاریجانی چه گفت؟

لاریجانی در پاسخ به بخشی از این دو تذکر گفت: خواهش می‌کنم رسانه‌ها توجه داشته باشند که بی‌جهت اضطراب و التهاب در کشور ایجاد نکنند.رئیس مجلس گفت: در مورد مسئله مجلس نکاتی را شنیده‌ام که لازم می‌دانم این نکات را شفاف کنم. اولا باید گفت بودجه مجلس تنها توسط هیأت رئیسه تصمیم‌گیری نمی‌شود، بلکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه و هیأت رئیسه مجلس مشترکا در این‌باره تصمیم می‌گیرند، بنابراین موضوع پنهانی وجود ندارد.

او تأکید کرد: نکته بعدی هم اینکه گفته شده که حقوق نمایندگان 70درصد اضافه شده که البته صددرصد کذب است. کسانی که در گذشته پوپولیسم را تقبیح می‌کردند، امروز خودشان گرفتار یک نوع پوپولیسم جدید نشوند. قطعا همه موضوعات شفاف است. وی ادامه داد: امروز بودجه کشور تنگناهایی دارد و تمام زمان ما اکنون صرف این می‌شود که با این تنگناها چگونه می‌توان وضع آبادانی کشور را توسعه داده و اشتغال ایجاد کرد. یک مرتبه برخی مثل روزنامه همشهری یک حرف خلافی زده می‌شود و در این شبکه‌ها انتقال پیدا می‌کند که بودجه نمایندگان 70درصد اضافه شد! درحالی‌که این موضوع قطعا خلاف اندر خلاف است.

توضیحات لاریجانی اما پایان ماجرا نبود. پس از او غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در سخنانی از مواضع لاریجانی حمایت کرد و گفت: هر سال از رئیس مجلس و هیأت رئیسه درخواست داریم که اجازه دهند حقوق نمایندگان متناسب با قانون در اختیارشان قرار گیرد و در این مدت چند سال شخص دکتر لاریجانی مخالف افزایش حقوق نمایندگان، متناسب با حقشان بوده است.

هرچند بیشترین زمان جلسه علنی دیروز بهارستان صرف تکذیب خبر افزایش حقوق نمایندگان شد اما تأیید پزشکیان بر گزارش همشهری ازیک سو و ابقای ابهام نمایندگان در بحث شفافیت بودجه مجلس از سوی دیگرخبر از استمرار بحث بودجه‌ای بهارستان در روزهای آینده می‌دهد.

 

مطهری:نامه 30نماینده بررسی نشده است

سرنوشت نامه 30نماینده به هیأت رئیسه برای برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی به منظور بررسی بودجه بهارستان را از علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس جویا شدیم. مطهری در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در پاسخ به همشهری گفت: ارائه این نامه از سوی آقای قمی و با امضای 30نماینده در جلسه یکشنبه گذشته درست است اما هنوز فرصت بررسی آن فراهم نشده است. او افزود: نامه را باید درجلسه هیأت رئیسه مطرح کنیم و بعد از این جلسه هیأت رئیسه اگر لازم باشد درباره آن اعلام نظر می‌کند.

مطهری در پاسخ به اینکه آخرین جلسه هیأت رئیسه چه زمانی برگزار شده است، گفت: عصر یکشنبه گذشته هیأت رئیسه درباره لایحه بودجه سال 97جلسه داشتند اما فرصت به بررسی این نامه نرسید. محمود صادقی، عضو فراکسیون امید نیز با تأکید بر اهمیت شفاف‌سازی‌ در بودجه مجلس گفت: این امر مهم را 4‌ماه مستمر است که به‌صورت ویژه دنبال می‌کنم و خواهان روشن شدن این بحث هستم. از سخنان صادقی و قمی پیداست که توضیحات لاریجانی آنها را قانع نکرده است و پیگیری برگزاری جلسه غیرعلنی برای روشن شدن بودجه بهارستان را همچنان در دستور کار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید