• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1652
+
-

علی شمخانی: گشایش در «حصر» تدریجی است

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفته است: «تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد به‌صورت تدریجی در حال انجام است».

به گزارش ایسنا، نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی که به کردستان سفر کرده روز گذشته در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه‌های سنندج حاضر شده و به سؤالات آنان پاسخ گفته است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایی که درخصوص پرونده حصر انجام می‌شود هم گفته است: به‌طور قطع فضاسازی‌های رسانه‌ای کمکی به این روند نخواهد کرد و مراجع مسئول براساس تصمیمات اتخاذ شده این پرونده را مدیریت خواهند کرد. شمخانی 9آبان‌ماه هم در این‌باره گفته بود دیگر واژه حصر کلمه درستی نیست. او ادعایی هم کرده  و گفته بود: آقایان هرکس را بخواهند می‌توانند ببینند. بخش دیگری از سخنان شمخانی به مسئله اقلیم کردستان و وضعیت کردها در ایران مربوط می‌شد.

شمخانی در خصوص موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق با اشاره به گفت‌وگوهای طولانی و پرتعداد با رهبران جریان بارزانی به‌ویژه شخص مسعود بارزانی و هشدار به آنان در خصوص تأثیر اجرای همه‌پرسی بر شکل‌گیری تهدیدات مختلف علیه جامعه کرد اظهار داشت: متأسفانه گفت‌وگوهای ناصحانه و خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران با جریان بارزانی نتوانست بر مشاوره‌های غلط برخی طرف‌های خارجی به آقای بارزانی غلبه کند و این روند منجر به اتخاذ آن تصمیم اشتباه و فردی شد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: نتیجه این تصمیم اشتباه که با مخالفت جدی دولت، مرجعیت شیعه و مردم عراق اعم از شیعه و سنی و همچنین کشورهای منطقه روبه‌رو شد خیلی سریع موجب بروز واکنش‌های همه‌جانبه علیه این اقدام و تضعیف اعتبار و قدرت چانه‌زنی جریان کردی در عراق شده.

شمخانی گفت: در هیچ مقطع تاریخی شکاف و جدایی میان ما و کردها وجود نداشته و ضمن همکاری نزدیک در میدان‌های مختلف و به‌ویژه مبارزه با حکومت بعثی در عراق همواره حضور رانده‌شدگان و مبارزین کرد را در ایران با آغوش باز پذیرا بوده‌ایم.

 وی درخصوص چرایی حضور ایران در کشورهایی مثل عراق و سوریه هم گفت: مستشاری ایران در سوریه و عراق که به درخواست دولت‌های قانونی این کشورها انجام شده هزینه تأمین امنیت مثال‌زدنی است که امروز مردم کشورما از آن بهره‌مند هستند.

شمخانی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص موضع جمهوری اسلامی در قبال فشارهای خارجی برای محدود‌سازی‌ توانمندی‌های دفاعی به‌ویژه ظرفیت‌های موشکی کشور هم گفت: این اقدامات که با رویکرد تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، سابقه‌ای طولانی داشته و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر موازنه قدرت در منطقه با قالب‌های مختلف چون تحمیل جنگ، تحریم اقتصادی و به‌کار‌گیری عناصر تروریست برای خرابکاری و ایجاد ناامنی در کشور دنبال شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید