• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165897
+
-

حیرت‌انگیزترین تصاویر ثبت‌شده از هستی

نجوم
حیرت‌انگیزترین تصاویر ثبت‌شده از هستی

پس از انتشار رسمی نخستین عکس واضح از کهکشان‌های بسیار قدیمی، ناسا به وعده خود عمل و سایر عکس‌ها را نیز منتشر کرد. در این تصاویر جدید، منظره‌ای از کوه‌ها و دره‌های مملو از ستاره‌های درخشان، درواقع لبه منطقه ستاره‌‌زایی جوان به نام NGC 3324 در سحابی کاریناست. این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب جدید ناسا در نور فروسرخ گرفته شده است، برای نخستین‌بار مناطقی را که قبلا نامرئی از تولد ستاره‌ها بوده است، نشان می‌دهد.
به گزارش ناسا، تصویر سه‌بعدی وب که صخره‌های کیهانی نامیده می‌شود، مانند کوه‌های سنگی در یک عصر مهتابی به‌نظر می‌‌رسد. درواقع، این لبه حفره غول‌پیکر گازی درون NGC 3324 است و بلندترین قله‌های موجود در این تصویر حدود 7سال نوری ارتفاع دارند. ناحیه غارمانند توسط تابش شدید فرابنفش و بادهای ستاره‌ای ستارگان بسیار عظیم، داغ و جوان واقع در مرکز حباب، بالای ناحیه نشان داده شده در این تصویر، از سحابی حک شده است.
بخاری که به‌نظر می‌رسد از کوه‌های آسمانی بلند می‌شود، درواقع گاز داغ، یونیزه و غبار داغ است که به‌دلیل تشعشعات بی‌امان از سحابی برمی‌خیزد.
در بخش‌هایی دیگر از این تصاویر، جیمز وب مهدکودک‌های ستاره‌ای در حال ظهور و ستارگان تکی را نشان می‌دهد که کاملا در تصاویر نور مرئی پنهان شده‌اند. اما وب به‌دلیل حساسیت به نور مادون قرمز، می‌تواند از میان غبار کیهانی به اجرام نگاه کند. جت‌های پیش‌ستاره‌ای که به وضوح در این تصویر ظاهر می‌شوند، از برخی از این ستاره‌های جوان خارج می‌شوند. جوان‌ترین منابع به‌صورت نقاط قرمز در ناحیه تاریک و غبارآلود ابر ظاهر می‌شوند. این مشاهدات NGC 3324روند تشکیل ستاره را روشن می‌کند.

سیاره گازی WASP-96b
طیف سیاره گازی نخستین طیف از اتمسفر سیاره‌ای بسیار داغ، بزرگ و گازی است که هزار سال نوری دورتر از ماست و پیش از جیمزوب به آن دسترسی نداشتیم.
در این طیف نشری ترکیبات شیمیایی مستقیم از اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی به تصویر کشیده شده است که وجود آب را نیز نشان می‌‌دهد. علاوه بر این ابر هم حتی دیده می‌شود.

سیاره WASP-96b
یک سیاره شبیه به مشتری، اما به اندازه نصف آن. این نخستین طیف از اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی است که جیمزوب منتشر کرده است و حالا باید با وجود انتشار این تصویر، منتظر نتایج هیجان‌‌انگیز دیگری از سیاره‌های فراخورشیدی و منظومه‌های خورشیدی باشیم.

سحابی حلقه جنوبی
این دقیق‌ترین تصویر در طول موج فروسرخ نزدیک است که از سحابی سیاره‌‌نمای حلقه جنوبی منتشر شده است. این سحابی با انفجار یک ستاره در گذشته ایجاد شده است و در مرکز آن یک منظومه دوتایی از ستاره‌ها قرار دارد.
حلقه نارنجی بیرونی ناشی از درخشش گازهای هیدروژن و ابرهای آبی داخلی این سحابی گازهای یونیزه شده است. جزئیات موجود در این عکس، برای نخستین‌بار باعث شگفتی پژوهشگران ناسا شد.
هیجان‌انگیزترین بخش این تصویر، کهکشانی است که در گوشه تصویر به چشم می‌خورد. نمایش این تصویر باعث شد قابلیت‌های جیمزوب در به تصویر کشیدن جزئیاتی تا این حد، بیش از قبل دانشمندان ناسا را شگفت‌زده کند.

گروه پنج‌تایی استفان
نخستین تصویر از سحابی پنج‌‌تایی استفان در طول موج فروسرخ نزدیک ثبت شده است. میلیاردها ستاره در هر یک از این کهکشان‌ها نشان داده شد. چیزی که این گروه را جالب می‌کند، 2کهکشان مرکز تصویر است که در حال برخورد به هم هستند. در این تصویر حتی کهکشان‌های پس‌زمینه دیگری نیز دیده می‌شود.
در پشت این تصویر کهکشان‌‌های بسیار دورتر قرار دارند و در گوشه‌ها، ستاره‌ها نزدیک‌تر به ما هستند. در تصویر دوم از این جرم که در طول موج فروسرخ میانی ثبت شده است، سیاهچاله ابرپرجرم قرار دارد که این 5کهکشان را در کنار هم قرار داده است. اینها خیره‌کننده‌ترین تصاویر ثبت شده توسط جیمز وب هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید