• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165881
+
-

تابستان را با این سالادهای مناسب فصل گرما دلپذیرتر کنید

پیش‌غذای خوشمزه پرخاصیت

سعیده مرادی

خوردن انواع میوه و سبزی به‌ویژه در فصل تابستان ازجمله نکات و مواردی است که از سوی کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود. یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین روش‌ها برای خوردن سبزی‌ها تهیه سالاد از آنهاست. امروزه مدل‌ها و سبک‌های مختلفی از سالاد وجود دارد که می‌توانید با توجه به ذائقه و البته مواد اولیه‌ای که در دسترس شما قرار دارد، یکی از آنها را تهیه کرده و به‌عنوان پیش‌غذا، میان‌وعده و حتی یک وعده غذایی کامل میل کنید. در ادامه با طرز تهیه چند سالاد خوشمزه و تابستانی آشنا می‌شویم.

سالاد فصل توت‌فرنگی و اسفناج


طرز تهیه
ابتدا باید سس سالاد توت‌فرنگی را درست کرد. به همین منظور مواد لازم برای تهیه سس را داخل مخلوط‌کن ریخته و همه مواد را با هم مخلوط می‌کنید تا یکدست شود. بعد از سس، مواد سالاد را آماده کنید. در ابتدا قسمت بالای توت‌فرنگی‌ها را جدا کرده، سپس آنها را تکه‌تکه برش بزنید. در ادامه پیاز قرمز را بسیار نازک و یکدست خرد کنید. بعد اسفناج و سبزیجات مخلوط‌شده را بشویید و درصورت تمایل آنها را نیز خرد کنید. اما برای اینکه سالادمان شکل بهتری داشته باشد، بهتر است خرد نشوند. البته انتخاب هر یک از این موارد کاملا سلیقه‌ای است. همه مواد را داخل ظرف ریخته و با هم مخلوط کرده و سپس سس تهیه شده را روی آنها بریزید و میل کنید. درصورت تمایل می‌توانید از پنیر فتا روی سالاد نیز استفاده کنید. این سالاد را می‌توان به‌مدت یک‌هفته در یخچال نگهداری کرد.

سالاد فصل خیار کرمی


طرز تهیه
ابتدا موسیر را به لایه‌های نازک برش بزنید. سپس در یک ظرف مناسب و کوچک موسیر را با خامه‌ترش، سرکه سفید، شوید خشک، سیر رنده‌شده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. بعد روی ظرف را پوشانده و به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. در همین حین، خیارها را که از قبل پوست‌شان را گرفته‌اید نازک برش داده و در یک صافی بگذارید و آنها را به کمی نمک آغشته کنید و 45دقیقه به آنها استراحت دهید. بعد از گذشت زمان‌های ذکر‌شده برای استراحت سس و خیار، سالاد آماده سرو است. بنابراین خیارها و سس آماده را به آرامی هم بزنید. فقط این نکته را باید به‌خاطر داشته باشید که نباید زیاد هم زده شود. بعد از اینکه مواد با هم ترکیب شد، بلافاصله آن را سرو کنید یا تا 2ساعت در یخچال قرار دهید. اگر سالاد را مدت زیادی با سس در یخچال بگذارید آب می‌اندازد. اگر می‌خواهید آن را از قبل تهیه کنید بهتر است تا زمان سرو، سس و خیارها را به‌طور جداگانه در یخچال نگهداری کنید.

سالاد فصل توت‌فرنگی و مرکبات


طرز تهیه
ابتدا ظرفی مناسب انتخاب کرده و توت‌فرنگی‌‌ها را که از قبل به 2نیم برش داده‌اید داخل ظرف بریزید. البته توت‌فرنگی‌ها را می‌توان به‌صورت درسته نیز استفاده کرد. این مرحله کاملا دلبخواهی است و به سلیقه افراد بستگی دارد. سپس پوست پرتقال‌ها را بگیرید و با یک چاقوی تیز آنها را به شکل قطعات مکعبی و به‌صورت یکدست خرد کنید. در ادامه آب تکه پرتقال‌های باقی‌مانده را گرفته و با شکر قهوه‌ای و آبلیمو ترش مخلوط کنید. مخلوط را آنقدر هم بزنید تا شکر کامل حل و یک سس یکدست حاصل شود. سپس سس را روی مخلوط توت‌فرنگی و پرتقال بریزید. بعد نعناع خردشده را هم به آن اضافه کنید. سالاد را برای نیم‌ساعت در یخچال نگه دارید تا طعم‌ها به خوبی با یکدیگر آغشته شده و طعم دلخواهتان به دست آید. هنگام سرو نیز چند برگ نعناع به‌منظور تزئین روی سالاد بگذارید و سپس نوش‌جان کنید.

سالاد کاپریس با سس بالزامیک


طرز تهیه
ابتدا گوجه‌‌فرنگی‌هایی را که از قبل خرد کرده‌اید روی تخته آشپزی و یا هر ظرفی که مدنظرتان است بریزید، سپس شکر و نصف نمک و مقداری فلفل‌سیاه تازه آسیاب‌شده را روی آن بپاشید و برای چند دقیقه صبر کنید تا شکر و نمک و فلفل سیاه کاملا به خورد گوجه‌ها رفته و اثری از آنها باقی نماند. در ادامه تکه‌های گوجه و پنیر موزارلا را یکی در میان در بشقاب بچینید تا بشقاب کاملا پر شود. سپس مقدار باقی‌مانده نمک را روی آنها بپاشید. حدود یک قاشق غذا‌خوری روغن زیتون و سس بالزامیک را روی آنها بریزید. حالا نوبت به ریحان می‌رسد. ریحان‌ها را از قبل خرد کرده و سپس آنها را روی گوجه و پنیر بریزید. حالا سالادمان آماده است. در آخر برای تزئین سالاد نیز می‌توانید چند برگ ریحان را روی آن بگذارید.

سالاد کلم 


طرز تهیه
ابتدا کلم‌ها را یکدست خرد کنید و در ظرف مناسبی که از قبل انتخاب کرده‌اید بریزید. سپس هویج را با استفاده از رنده یا خردکن دستی خرد کنید. بعد سس را درست کنید. برای درست‌کردن سس نیاز است در یک کاسه متوسط سس مایونز را به همراه سرکه سیب، شوید، پودر چیلی، فلفل‌سیاه و نمک ریخته و آنها را هم بزنید و مخلوط کنید. مواد را باید تا زمانی که مخلوط به یک قوام خامه‌ای برسد هم بزنید. بعد از اینکه سس آماده شد، کلم، هویج و سس را با هم مخلوط کنید. حالا سالاد آماده است و می‌توانید با مواد مختلف ازجمله گوجه گیلاسی، ذرت، هویج رنده‌شده، قارچ، خیارشور و مواد دیگر تزئین کنید. سالاد را پس از درست‌کردن بلافاصله سرو کنید یا تا زمان سرو در یخچال قرار دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید