• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165865
+
-

کشتار «سربرنیتسا»؛ عذرخواهی هلند از خانواده قربانیان

وزیر دفاع هلند در مراسم خاکسپاری بقایای قربانیان کشتار سربرنیتسا برای نخستین بار از بازماندگان این فاجعه انسانی عذرخواهی کرد

اروپا
کشتار «سربرنیتسا»؛ عذرخواهی هلند از خانواده قربانیان

روز دوشنبه هزاران نفر در مراسم خاکسپاری بقایای قربانیان کشتار «سربرنیتسا» که به تازگی کشف و شناسایی شده‌اند، در بوسنی گرد هم آمدند. بقایای کشف شده به 47مرد و 3نوجوان تعلق داشتند که پس از 27سال شناسایی شده و در کنار هزاران قربانی دیگر این کشتار دفن شدند. کشتار سربرنیتسا نقطه اوج جنگ خونین بوسنی به شمار می‌رود؛ جنگی که در نتیجه تجزیه یوگسلاوی آغاز شد و با تشدید احساسات ملی‌گرایانه و قدرت‌طلبانه باعث شد 3قوم کروات، صرب و بوسنیایی در برابر هم قرار گیرند و علیه یکدیگر بجنگند.
کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند هم با حضور در این مراسم، به‌خاطر نقشی که نیروهای حافظ صلح هلند در کشتار بیش از 8هزار مسلمان بوسنیایی به‌دست نیروهای صرب ایفا کرده بودند، عمیقا عذرخواهی کرد. این نخستین باری است که دولت هلند از بازماندگان قربانیان این فاجعه انسانی رسما عذرخواهی کرده است. اولونگرن در سخنان خود از بازماندگان این کشتار به‌خاطر ناتوانی نیروهای هلندی برای جلوگیری از فاجعه به بار آمده عذرخواهی کرد. او در سخنرانی خود گفت: «اگرچه نیروهای صرب بوسنی تنها مقصران این کشتار هستند، اما جامعه بین‌المللی هم نتوانست به اندازه کافی از شهروندان سربرنیتسا محافظت کند و دولت هلند به‌عنوان بخشی از این جامعه، بخشی از مسئولیت این کشتار و فاجعه به بار آمده را بر عهده دارد.»
صلح بانان هلندی از سوی سازمان ملل موظف بودند تا از شهروندان سربرنیتسا که سازمان ملل آن را منطقه امن اعلام کرده بود، محافظت کنند. هلندی‌ها اما در سال1995 به‌خاطر ترس از آغاز درگیری مسلحانه با نیروهای صرب بوسنی، به این نیروها اجازه ورود به شهر را دادند. نیروهای صرب در حالی وارد شهر شدند که تعداد نفرات و تسلیحات صلح‌بانان هلندی بیشتر از آنها بود و به راحتی امکان جلوگیری از ورود صرب‌ها به منطقه امن سازمان ملل وجود داشت. با این‌همه، نیروهای صرب در نهایت وارد سربرنیتسا شدند و مردان و پسران مسلمان را از زن‌ها جدا کرده و تمامی آنها، یعنی جمعیتی بیش از 8هزار نفر را طی 3روز قتل‌عام کرده و در گورهای دسته‌جمعی دفن کردند. کشتار سربرنیتسا به‌عنوان «نسل‌کشی» در نظر گرفته می‌شود.
از زمان پایان جنگ تاکنون دیوان بین‌المللی کیفری علیه بیش از 50نفر از مقامات صرب مسئول در جنگ بوسنی ازجمله «رادوان کاراجیچ» و «راتکو ملادیچ» از رهبران و فرماندهان جنگ احکام سنگینی صادر کرده است. در مجموع این 50نفر به بیش از 700سال زندان محکوم شده‌اند. با این‌همه و با وجود شواهد غیرقابل انکاری که علیه این افراد و جنایات آنها وجود دارد، رهبران صرب همچنان به کوچک‌انگاری یا انکار کشتار سربرنیتسا می‌پردازند و از کاراجیچ و ملادیچ به‌عنوان قهرمانان ملی یاد می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید