• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 تیر 1401
کد مطلب : 165729
+
-

منتظر سکو باشیم؟

تیم ملی بسکتبال از ظهر فردا در کاپ آسیا بازی می‌کند. با توجه به بازی‌های تیم در پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی توقع از این تیم پایین آمده است

منتظر سکو باشیم؟

کاپ آسیا از امروز شروع می‌شود و تیم ملی بسکتبال ظهر فردا نخستین بازی‌‌اش را انجام می‌دهد. اندونزی در شهر جاکارتا از 16تیم حاضر میزبانی می‌کند و از بین این تیم‌ها سوریه، قزاقستان و ژاپن ‌هم‌گروهی‌های ایران هستند.
ایران از سال1973 به‌جز 3دوره در همه دوره‌هایی که مسابقات آسیایی برگزار شده، حاضر بوده اما از سال2007 درخشش ایران در آسیا آغاز شد. در آن مسابقات ایران برای نخستین‌بار به قهرمانی رسید. مسابقات آسیایی قبل از بازی‌های المپیک2008 پکن برگزار شد و گفته می‌شد قهرمانی ایران به‌خاطر این بود که چین با تمرکز روی المپیک، به ستاره‌هایش استراحت داده بود. با این حال ایران 2سال بعد دوباره قهرمانی‌اش را تکرار کرد. سومین قهرمانی ایران هم سال2013 به‌دست آمد. در 2دوره آخر هم ایران روی سکو رفت؛ سال2015 سوم و سال2017 دوم شد. آیا ایران می‌تواند این بار هم روی یکی از سکوها برود؟
از 3تیمی که در مرحله گروهی مقابل ایران قرار می‌گیرند، 2تیم در انتخابی جام‌جهانی2023 حریفان ایران بودند. در پنجره دوم ایران به قزاقستان باخت و سوریه را شکست داد. در پنجره سوم هم همین نتایج تکرار شد. حالا ایران هم با شناخت و هم با ترس به مصاف این دو تیم می‌رود. بازی اول ایران ظهر فردا با سوریه برگزار می‌شود. پیروزی با اختلاف زیاد در پنجره سوم، این اطمینان را می‌دهد که شاگردان سعید ارمغانی کار سختی ندارند و حتی می‌شود منتظر پیروزی بود. اما 2 بازی دیگر تیم سخت است. شاید قزاقستان نام بزرگی در بسکتبال آسیا نباشد اما 2 بازی و 2 شکست در چند ماه گذشته، بسکتبال ایران را نگران رویارویی با این تیم کرده است. در پنجره سوم ایران با تغییر کادر فنی، شرایط متفاوتی برای بازی داشت و این شکست به تغییرات اعضای کادر فنی و بازیکنان، خستگی تیم بعد از سفر به صربستان و داشتن پرواز و هتل نامناسب و حاشیه‌های دیگر ربط داده شد. در پنجره سوم گفته می‌شود اگر ایران قبل از قزاقستان با سوریه بازی می‌کرد، می‌توانست این تیم را شکست بدهد. حالا تیم چند روز قبل از شروع کاپ به جاکارتا رفته، قبل از بازی با سوریه با قزاقستان بازی می‌کند، ارمغانی به شناخت بیشتری از تیمش رسیده و می‌شود به پیروزی تیم امید بیشتری داشت. ژاپن هم حریف راحتی نیست. هر چند قهرمانی آنها در آسیا به سال‌های دور برمی‌گردد و آخرین بار سال1971 بوده اما در بیشتر دوره‌ها روی سکو رفته‌اند. از 4گروه، 8تیم به مرحله بعد صعود می‌کنند؛ سرگروه‌ها به‌طور مستقیم به یک‌‌چهارم نهایی می‌روند اما تیم‌های دوم و سوم گروه‌ها یک دور دیگر مسابقه می‌دهند و 4تیم برتر به جمع 4تیم اول اضافه می‌شوند. اینکه ایران بتواند سرگروه شود، مشخص نیست. با توجه به بازی‌های تیم در پنجره‌های انتخابی جهانی توقع از تیم ملی کمتر از قبل است.

آخرین جام حامد؟
 حامد حدادی باتجربه‌ترین بازیکن تیم  است و با توجه به بالا رفتن سن، شاید این آخرین مسابقات آسیایی باشد که حامد با تیم ملی بازی می‌کند. حدادی که هم‌اکنون کاپیتان تیم است، سابقه‌ای طولانی در مسابقات آسیایی دارد. او با تیم ایران در 7دوره این مسابقات حاضر بوده و در 3قهرمانی تیم نقش مؤثری داشته است. حامد 4بار هم به‌عنوان ارزشمندترین بازیکن آسیا انتخاب شده و حتی از یائو مینگ چینی که در 3دوره بازیکن باارزش شده، یک رده بالاتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید