• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165646
+
-

مسئولیت تابستانی

فراغت‌نامه
مسئولیت تابستانی

فرشته شیخ‌الاسلام

اولین قدم برای گذراندن تمام تعطیلی‌ها، چه یک روز جمعه چه تعطیلی طولانی تابستانی این است که آهنگ زندگی زیستی کودک تغییر زیادی نکند. یعنی ساعت خواب و بیداری و زمان خورد و خوراکش. قدم بعدی تنظیم میزان استفاده از رسانه‌های تصویری است و اما مهم‌ترین قدم اینجا است: تغییر زاویه دید.  ما در جایگاه پدر و مادر به آموزش؛ اینکه باور داشته باشیم کودک نیاز به یادگیری مهارت‌های اساسی زیادی دارد و این مهارت‌ها فقط در مدرسه و آموزشگاه ارائه نمی‌شود، بلکه اصلی‌ترین محل یادگیری کودک، خانه و بزرگ‌ترین مربی‌هایش مادر و پدر هستند. در قدم بعد این باور کمک‌کننده است که ما نیز همراه و همپا‌ی فرزندانمان در حال یادگیری و تقویت آموخته‌هایمان هستیم. ما نیز باید برای کسب دانش زندگی پله‌پله بالا برویم و یک رشد هماهنگ خانوادگی را تجربه کنیم.
در اینجا 4 ایده را‌ می‌شمریم: 
یک: آشنا شدن با وظایف واقعی زندگی
 دو: تقسیم کار
سه: تقسیم مسئولیت
چهار: کار ویژه
بعضی وقت‌ها ما فکر می‌کنیم زندگی خوب، شبیه سریال‌های تلویزیونی است. یک خانه رنگی‌رنگی همیشه تمیز و یک مامان در حال هم زدن قابلمه و یک بابا در حال روزنامه خواندن و هورت کشیدن چای لب‌سوز و یک یا چند عدد فرزند در اتاق‌های شخصی و پشت میزتحریر یا در حال بازی با لگو و اینها. ولی واقعیت خیلی متفاوت است و رسیدگی به خانه ساده‌ نیست و شامل هزار کار ریز و درشت است که فرزندان ما باید آنها را ببینند و در انجام‌شان مشارکت کنند. از پیاز داغ درست کردن گرفته تا گردگیری برگ‌های دیفن‌باخیا تا شستن کاسه دستشویی.
 روشن است که این امور فراوان باید بین تمام اعضای خانواده تقسیم شود تا انجام شدنی باشد که یک نفر از پس همه آنها برنمی‌آید. دادن مسئولیت به بچه‌ها، نه جایزه بعد از انجام هر کار، موجب می‌شود انگیزه درونی در آنها تقویت شود و از انجام وظایفشان لذت ببرند. درنهایت هم هر عضو خانواده می‌تواند چند کار ویژه، متناسب با علاقه‌اش داشته باشد؛ مثلاً کاشت سبزیجات در حیاط یا ایوان، خیاطی‌های ساده و از این قبیل؛ به این علاقه‌مندی‌ها فارغ از جنسیت بچه‌ها نگاه کنید. 
چه دخترهایی که از تعمیر وسایل برقی لذت می‌برند و چه پسرهایی که قلاب بافی دوست دارند. ساختن محیطی که بچه‌ها در آن با امور مختلف آشنا شوند و علاقه‌هایشان را پیدا و تجربه کنند هزار بار بیشتر از هر کلاسی، ضامن زندگی سالم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید