• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165577
+
-

تهدید بزرگ سویه BA.5 برای سیستم ایمنی

دانش
تهدید بزرگ سویه BA.5 برای سیستم ایمنی

زیرسویه BA.5 اومیکرون در بیشتر نقاط دنیا به سرعت در حال تبدیل شدن به‌سویه غالب و مسئول آمار بالای ابتلا به کووید-19 است. به ‌تازگی ورود این سویه به ایران هم تأیید شده است.
 به گزارش ان بی‌سی نیوز، اومیکرون که در بین سویه‌های ویروس کرونا به سرایت پذیری بسیار بالایی شهرت دارد، با چند جهش، زیرسویه‌هایی ایجاد کرده که سرعت انتقال ویروس را بسیار بیشتر از قبل افزایش داده است. دیوید مونتفیوری، استاد واکسن‌های انسانی در دانشگاه داک می‌گوید: آنها در حال غلبه بر جهان هستند و بسیار روشن است که از همه سویه‌های پیش از خود مسری‌تر هستند. زیرسویه BA.5 و BA.4 همچنین نسبت به‌سویه‌های پیش از خود توانایی بیشتری برای فرار از ایمنی حاصل از واکسن و ابتلای قبلی دارند.
مونتفیوری تخمین زده که BA.4 و BA.5 نسبت به نسخه اصلی نوع اومیکرون 3 برابر کمتر به آنتی بادی‌های خنثی‌کننده واکسن‌های کووید موجود حساس هستند. تحقیقات دیگر نشان می‌‌دهد که BA.4 و BA.5 ،4 برابر بیشتر از BA.2 در برابر آنتی ‌بادی‌های حاصل از واکسن‌ها مقاوم ‌هستند. فرانسوا بالو، مدیر مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن گفت: به ‌احتمال زیاد این یکی دیگر از دلایلی است که زیرسویه‌های اومیکرون بر دنیا مسلط شده‌اند: برخی از آنها در آلوده کردن افرادی که واکسینه شده یا به‌سویه‌هایی آلوده شده‌‌اند، بهتر عمل می‌کنند.
 در بریتانیا، جایی که BA.4 و BA.5 نیز مسئول آمار بالای ابتلاست، شایع‌ترین علائم کووید در هفته گذشته آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، سرفه مداوم و خستگی گزارش شده است. طبق داده‌های اپلیکیشن Zoe که اطلاعات افراد مبتلا به کووید را ثبت می‌کند، کمتر از یک سوم بیماران مورد بررسی، به تب به‌عنوان یکی از علائم خود اشاره کرده‌اند. بالو گفت: تاکنون هیچ تفاوتی بین علائم BA.4 یا BA.5 و علائم فرعی قبلی مشاهده نشده است. اما افرادی که در طول زمستان به نسخه اصلی اومیکرون آلوده شده‌اند، ممکن است به‌سویه‌های جدیدتر حساس باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید