• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165406
+
-

سیاسی کردن حجاب برای ضربه به جامعه

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان: برای افرادی که علیه حجاب جوسازی می‌کنند، باید جرم‌انگاری شود

گزارش
سیاسی کردن حجاب برای ضربه به جامعه

معاندین با سیاسی‌کردن مقولات فرهنگی همچون حجاب سعی در ضربه‌زدن به امنیت جامعه را دارند. مسئله حجاب در کشور ما همواره از زاویه فرهنگی پرداخته شده است. از این‌رو حجاب و عفاف در زمره مباحثی است که با وجود اینکه عقبه تاریخی در جامعه ما نیز دارد، در زمره مباحث اجتماعی و فرهنگی مورد بحث، نقد و آسیب‌شناسی است. اما آنجایی که همین موضوع فرهنگی در بستر چالش‌‌ها و چینش‌های سیاسی مورد هدف قرار می‌گیرد، جای آن دارد که بیش از پیش به آن پرداخته شود. این در حالی است که مباحثی همچون تأثیر بدحجابی یا کم‌حجابی در امنیت روانی افراد و جامعه و تخریب زیرساخت‌های اجتماعی و چالش‌هایی که در آینده روابط افراد بر‌جا می‌گذارد، از مقولاتی هستند که باید پرداخته شود؛ چراکه همواره هجمه‌هایی از جانب گروه‌ها و افراد معاند علیه مقوله حجاب انجام می‌شود که هدف آنها تخریب بنیان‌های جامعه است. از این‌رو باید با نگاه دقیق‌‌تری به زوایای ناگفته این حوزه پرداخته شود. فرشته روح‌افزا، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر مسئله حجاب و امنیت روانی جامعه و لزوم مقابله با عناصر بدعت‌گذار در این بستر فرهنگی گفت: چالش‌های بدحجابی، جوانان جامعه و افراد کم‌اطلاع و کم‌مطالعه را بیشتر تهدید می‌کند. از این‌رو در مقابل هجمه‌های معاندین با مقوله حجاب نمی‌توانند درک درستی از عملکرد آنها داشته باشند و قدرت تشخیص داشته باشند. این در حالی است که ضدیت با مقوله حجاب در جامعه ما و تبلیغاتی که دشمنان و عناصر داخلی آنها به راه می‌اندازند، به‌دلیل ضدیت با نظام سیاسی ما نیز هست. دشمنان تلاش دارند از زوایایی که آسیب‌پذیری بیشتری در آن وجود دارد، همچون مقولات فرهنگی و حجاب، امنیت جامعه ما را مورد هدف قرار دهند. در این زمینه اتفاقا کار علمی و دانشگاهی می‌کنند؛ سمینار می‌گذارند. به‌عنوان نمونه، دانشگاهی در انگلیس با بودجه کلان همایشی تحت عنوان عادی‌سازی‌ روابط دختر و پسر در ایران می‌گذارد؛ در این راستا برخی عناصر داخلی و برخی سلبریتی‌ها نیز با آنها همصدا می‌شوند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد که مقابله آنها با حجاب و بسترهای فرهنگی و اسلامی ما کاملا برنامه‌ریزی شده و علمی و کارشناسی شده است. ضمن اینکه مقابله با حجاب کار یک نفر یا تیم خاص نیست بلکه جریانی خاص پشت این جریان است که اتفاقا بودجه کلانی را نیز هزینه می‌کنند. بدیهی است که از این کار دنبال منافع کشورهای متبوع خود هستند. همه اینها در حالی است که متأسفانه مردم ما مطالعه کمی دارند و نسبت به جریان‌های دست‌اندر‌کار پشت این رویدادها آگاهی ندارند.

سیاسی‌کاری علیه حجاب
روح‌افزا افزود: برخی عناصر داخلی نیز با طرح مسائل نادرست سعی در تشویش افکار عمومی دارند. بدیهی است که بخش زیادی از آنها با جریان‌های معاند خارجی نیز هماهنگ هستند و از یک خط فکری به‌صورت بلندمدت تغذیه می‌شوند. از این‌رو مسائلی همچون بی‌حجابی یا فعالیت‌های مجازی برخی علیه حجاب را باید هم‌راستا با مسائل سیاسی قلمداد کرد.
وی با تأکید به اینکه باید وارد فضای جدی تبیین درباره حجاب شویم، گفت: فعالان معاند با جمهوری اسلامی در خارج و برخی در داخل تلاش در عادی‌سازی‌ روابط نامشروع و بی‌حجابی دارند. مظاهر غلط را در جامعه مطرح می‌کنند؛ درحالی‌که دقیقا امنیت جامعه را نشانه گرفته‌اند. مثلا خانمی که گفته «من به دخترانی که روسری خود را برمی‌‌دارند می‌گویم شیرزن»؛ چرا خود کشف حجاب نمی‌کند؟ چرا بی‌حجابی را برای خانواده خود تجویز نمی‌کند؟ به‌نظر می‌رسد که این فرد فقط دنبال عناد با نظام است.  روح‌افزا با طرح مسئله حجاب و هویت، گفت: حجاب، هویت‌زا و هویت‌ده است. از این‌رو خود بستر ترسیم و تعریف روابط و تحکیم بنیان‌های اجتماعی و خانواده است. به‌عنوان نمونه در غرب شاهد هستیم که چگونه نبود حریم و حجاب بین افراد به ولنگاری منجر می‌شود. نتیجه این وضعیت دقیقا آسیب روحی و عدم‌هویت است.

حجاب ضامن امنیت اجتماعی
عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان با طرح موضوع حجاب و آینده امنیت، گفت: حجاب زمینه‌سازی‌ امنیت روانی و به تبع امنیت جنسی، جسمی و تضمین سلامت روحی افراد است. چراکه به‌دنبال تامین امنیت افراد، امنیت جامعه تامین است. حالا اگر بدحجابی گسترش پیدا کند، امنیت خانواده، افراد و جامعه در خطر می‌‌افتد. از این‌رو مدیریت روابط در جامعه به نفع همگان است. حالا اگر فردی خواسته و ناخواسته می‌گوید بگذارید دختران هر طور دلشان می‌خواهد باشند و بی‌حجاب شوند، دقیقا می‌خواهد جامعه را به سمت هرج و مرج و لاابالی‌گری سوق دهد.

بومی‌سازی‌ ابزارهای فرهنگی
روح‌افزا با طرح این موضوع که فناوری مقوله مهمی است و ابزار رشد بشریت است، گفت: باید با بومی‌سازی‌ ابزارهای فناور و قابل دسترس به نوعی مانع ولنگاری در جامعه شویم. طبیعی است برای افرادی که علیه حجاب جوسازی می‌‌کنند، باید جرم‌انگاری شود؛ چراکه نباید روندی را شاهد باشیم که باعث اضمحلال بنیان‌های اجتماعی و تضعیف‌کننده بنیان خانواده باشد. این استاد دانشگاه تأکید کرد: جامعه ما باید به آن درک برسد که بدحجابی و بی‌حجابی نتیجه‌‌ای جز هرج و مرج و بی‌ثباتی ندارد. مخالفان حجاب می‌خواهند امنیت روانی افراد و جامعه را مختل کنند. از این‌رو نهادهای فرهنگی باید با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال کنند؛ چرا‌که پس‌زمینه مقابله با حجاب رفتار سیاسی برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که به‌صورت شبکه‌ای علیه جامعه ما عمل می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید