• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165403
+
-

مفهوم اقتصاد در گردشگری تجربه‌گرا

محمد محب‌خدایی ؛ معاون سابق گردشگری

«اقتصاد تجربه» فروش تجربیات به‌یاد‌ماندنی به مشتریان است. در توصیف اقتصاد بعدی، پس از اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی و جدیدترین اقتصاد خدماتی، اقتصاد تجربه مطرح شده است. این مفهوم قبلا توسط بسیاری از نویسندگان تحقیق شده بود. در این روش اقتصادی، کسب‌وکارها باید رویدادهای به‌یادماندنی را برای مشتریان خود ترتیب دهند. خاطره‌ای که از این رویدادها در ذهن و حافظه مشتریان ثبت می‌شود، به محصول تبدیل می‌شود و این محصول «تجربه» است.
کسب‌وکارهای با تجربه پیشرفته‌تر می‌‌توانند برای ارزش «تغییر» که یک تجربه ارائه می‌کند، هزینه دریافت کنند. به‌عنوان مثال، اگر بتوانند در ارزشی که توسط فرد تحصیل‌کرده ایجاد می‌شود مشارکت کنند، پیشنهادهای آموزشی انجام می‌دهند. این پیشرفت طبیعی، در ارزش افزوده است که توسط کسب‌وکار بیش از ورودی‌های آن ایجاد شده است. مفهوم اقتصاد تجربه که بر محور رویدادمحوری است، تداعی‌کننده اقتصاد گردشگری است. همه فعالیت‌های اقتصادی و صنایع که می‌خواهند در قالب محصولات گردشگری به مشتریان عرضه شوند، از این مدل تبعیت می‌کنند. اقتصاد تجربه، جامع‌ترین روش اقتصادی است و سایر اقتصادها را نیز پوشش می‌دهد. اگر امروز سناریوی مدیریت شهرها که یک استیج واقعی و ملموس از تئاتر زندگی جامعه ساکن و جامعه گردشگر است، براساس اقتصاد تجربه نگارش شده باشد، به‌سادگی شاهد تحقق شعار توسعه و درآمد پایدار در شهرها و روستاهای کشور خواهیم بود. در اقتصاد تجربه استعدادها و فرهنگ جوامع نقش کلیدی دارند. فرهنگ، آداب‌ورسوم هر شهر و جامعه که مزیت نسبی آن جامعه است، به‌عنوان مزیت رقابتی نسبت به سایر جوامع در مدل اقتصاد تجربه قرار می‌گیرد.
در مدل اقتصاد تجربه، ارائه تجربیات (کالا یا خدمات) برای اینکه ماهیت به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز داشته باشد، باید روی صحنه آورده شود تا بتواند براساس ذائقه یکایک افراد، جایگاه ماندگار ایجاد کند. در این مدل همه فعالان اقتصادی، تولیدی، صنعتی، هنری و... جامعه فروشندگان را به‌عنوان بازیگران اقتصاد تجربه شکل خواهند داد و جایگاه خریداران، جایگاه میهمان تعریف‌شده و فاکتور مؤثر در تقاضا، احساسات است. حاکم‌شدن احساسات به‌عنوان فاکتور اصلی تقاضا، یعنی شکل‌گرفتن جریان یا شبکه‌های هیجانی، شاد، معنوی و... . انسان همواره خاطرات خود را در همه فرصت‌ها و مکان‌ها بیان می‌کند. این امر همان تبلیغات دهان به دهان (وایرال) لذا شهری که بتواند جریان زندگی روزمره جامعه ساکن خود را به یک استیج زنده تبدیل کند، عملا با اقتصاد تجربه، توسعه پایدار را تحقق می‌بخشد و مدیریت شهر را از الگوی مدیریت شهر ایده‌آل به شهر گردشگر تغییر خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید